Úterý 16. 10. 2018 svátek má Havel, Galina

hledej na refresheru

Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.

10 důvodů, proč jsi (možná) i ty nekvalitní a neúspěšný československý raper

V našich končinách roste počet mladíků, kteří by se velmi rádi stali součástí scény, ovšem přibližně 99 % z nich nemá absolutně nic z toho, co dělá rapera úspěšným.

1. květen 2016, 20:34

V našich končinách roste počet mladíků, kteří by se velmi rádi stali součástí scény, ovšem přibližně 99 % z nich nemá absolutně nic z toho, co dělá rapera úspěšným.

Jak už jistě všichni pravidelnější návštěvníci našeho portálu zaregistrovali, co se týče hudby, nejvíce prostoru věnujeme bez pochyb zahraniční, ale i české či slovenské rapové tvorbě. Pravidelně vás informujeme o většině důležitých novinek a čas od času přidáme i nějakou tu recenzi či žebříček. O čem však množství čtenářů nemá ani potuchy je to množství začínajících raperů, kteří nejen nám do redakce dennodenně píší, abychom například zveřejnili jejich nejnovější pecku, v některých případech dokonce i videoklip. Tím chceme říci, že všechny dnes zmíněné postřehy nejsou žádným výmyslem, ale reálně existující fakta, která je dokonce možné i dohledat, což ale nedoporučujeme.
 
Ale o čem tento článek vlastně bude? Nuže, jak jste si už přečetli v názvu, po asi stém začínajícím raperovi, který byl přibližně tak neposlouchatelný jako těch 99 před ním, jsem učinil rozhodnutí sepsat alespoň pár základních bodů důležitých pro to, aby mělo význam se vůbec o hudbě bavit. Většinou jde o ty, kteří nám psali do redakce případně mně osobně, ale hodně jsme toho objevili i na českém internetu. Dnes si tedy představíme 10 hlavních faktorů, které ti sice booking nezaručí, ale alespoň nebudeš svým uvědomělým kámošům pro smích. Možná vytáhneme i pár skutečných perel, ale v konečném důsledku chceme hlavně pomoci. Pomoci vám, ale vlastně i nám a všem zaběhnutým interpretům, jejichž Inbox se pravidelně plní zprávami typu: „Čau, můžeš si prosím poslechnout mou skladbu a sdílet ji?“ (A to dokonce jen výjimečně gramaticky správně.) Tak tedy pojďme na to.

 

Obrázky jsou pouze ilustrační.

10 důvodů, proč jsi (možná) i ty nekvalitní a neúspěšný československý raper

 

Jméno

Jednoduše, nemůžeš být raper a říkat si jménem, které je přeloženo ze zapomenutého indiánského nářečí či latiny. Je to směšné a hodně to o tobě napoví ještě předtím, než si někdo tvou skladbu pustí. Pokud vůbec. A ani dolary místo písmene S, hashtag nebo V místo písmene A či Ypsilon se také nenosí. Každý by si měl uvědomit, že první kontakt s potenciálním fanouškům je ten nejdůležitější. Jasně, ani aktuální působící a relativně úspěšní rapeři možná nemají ty nejoriginálnější jména, ale je podstatné si uvědomit, že za poslední dekádu narostl počet těch, kteří by z hudby rádi profitovali tak tisícinásobně, což v překladu znamená, že kdo chce uspět, musí být originální. U tohoto bodu nebudeme uvádět konkrétní příklady, protože by to bylo pravděpodobně velmi snadno nabyté promo. I když, amen, s velkou pravděpodobností by nepomohlo ani to.

 

Ego

Rozumím, komunikace na internetu je složitější, než tvorba mnoha obecných raperů, ale když neumíš pozdravit a namísto pokorné zprávy mi napíšeš, že mám o tobě psát, tak nejsi můj typ. Podobné negativní zkušenosti jsou spíše výjimkou, ovšem co se opakuje pravidelněji je reakce po odmítnutí. Chápu, že nikdo přirozeně nesnáší kritiku nejlépe, ale když tě naše odmítnutí motivuje k tomu, aby si nás zmínil ve své příští písničce, tak asi nebude vše v naprostém pořádku. Aby to nebylo jen o kritice, tak je třeba poznamenat, že se najde i mnoho těch, kteří alespoň trochu chápou, proč si jejich skladba nenajde místo tam, kde by ji rádi viděli. Inu, sebereflexe je velmi užitečná vlastnost a každý, i ten nejpovolanější představitel hudebního žánru se stále má co učit a musí snášet konstruktivní kritiku.

 

10 důvodů, proč jsi (možná) i ty nekvalitní a neúspěšný československý raper

 

Začínat kariéru dissem?

Ne, ani Separova kariéra nezačala dissem a ani žádného z momentálně úspěšných raperů. Snad mi dáte za pravdu, že na to, abych mohl na někoho udělat řekněme ofenzivní skladbu, kde mu vyčítám to, jak je špatný, pravděpodobně bych v tom měl být lepší. Nejhorší však je, že když jednou ten diss uděláš, už se to nedá vrátit a velká část rapového publika, která o tebe potenciálně mohla mít zájem, dokáže rozeznat, že na to ten potřebný kredit prostě nemáš. Zjednodušeně, pokud jsi nic nedokázal, nemáš absolutně žádné právo někoho dissovat. Zvláštní kategorie jsou ti, kteří se snaží udělat si jméno (i špatné jméno z bodu 1) na známých interpretech, což je ten úplně nejhorší případ, jak začít. 

 

Videoklipy

Asi je pravda, že v dnešní době by měli nejen čeští rapoví interpreti vydávat singly hlavně s videoklipy a je v podstatě jedno, zda se jedná o tradiční a většinou nízkonákladové reprezent vizuály nebo propracované minifilmy. Týmů, které se momentálně tvorbě klipů věnují je dostatečně mnoho, a tak je nepochopitelné, jak se můžeš ucházet o přízeň fanoušků, aniž bys do své tvorby něco investoval pro alespoň jakž takž kvalitní výsledek. Netvrdíme, že musíš vybavit vizuálem hned svou první nahranou skladbu, ale správná prezentace tímto způsobem může pomoci. Opačným případem jsou zase ti, kteří mají finance na kvalitní techniku, avšak se samotnou realizací je to už o něco těžší a pak vznikne například něco takového.

 

Texty

Samozřejmě, rap je snad pro každého vyjádřením volnosti a každý si může napsat text dle vlastního uvážení, ale i přesto zde je pár klišé témat, o nichž většina z nás nechce slyšet, obzvláště od neinovativního nováčka. A ne, problémem není ani tak fakt, že o mnohých řekněme klasických tématech jako ženy, sociální sítě či vlastní úspěch už rapoval každý. Dokonce bereme v úvahu i skutečnost, že ne každý interpret musí být hned lyrický génius, ale když uděláš hned jako svůj první track lovesong o přítelkyni, se kterou sis půl roku psal přes instagram, tak nejdeš správnou cestou. Pak je tu ještě velká skupina těch, kteří udělají první track po těžkém rozchodu a pokud bychom měli číselně vyjádřit počet těch, kterým se takto podařilo zaujmout, tak je to přesně jeden člověk.

 

 10 důvodů, proč jsi (možná) i ty nekvalitní a neúspěšný československý raper

 

Výběr hudební produkce

Podle údajů statistického úřadu máme momentálně v Česku přibližně jednoho rapera na 5 tisíc obyvatel, případně, pokud jich obec ani tolik nemá, tak počítáme jednoho rapera na jeden kulturní dům. Producentů je už pomálu. Přece jen, je to o něco nákladnější hobby a když ho děláš špatně, tak je to v některých případech slyšet ještě dříve, než u samotného rapera. Na co bych ale chtěl v tomto bodě apelovat je souhra hudební produkce a tvého nešťastného projevu. Sám pocházím z končin, kde není o podněty začínajících raperů nouze, ale když neumíš odhadnout vlastní schopnosti a vybereš si beat, který netrefíš ani jednou, tak tvoje tvorba jen velmi těžko překročí hranice okresu, v tom lepším případě samosprávného kraje.

 

Móda

Povolání rapera v současnosti není jen o tvorbě a koncertech, ale z určité části i o trendech samotných. Pokud tento fakt popíráš, tak i to je pravděpodobně důvod, proč jsi tam, kde jsi. I když si to mnozí nepřejí, fanoušci v nich vidí vzory a snaží se je do určité míry napodobovat. K tomu se ale ještě dostaneme. U tohoto bodu je spíše důležité říci, že s úspěchem souvisí i to, jak se navenek prezentuješ, a to nehledě od své tvorby. Při pohledu na současný vrchol československé scény můžete znát, že na tom asi něco bude a že to bez toho asi nepůjde. Příklady uvádět nebudeme, protože je to každého osobní věc, ovšem poukázat na ni snad není na škodu. A na škodu určitě není ani projít si například tento článek, kde najdeš opačný protipól, když se snažíš být až příliš hluboko v "módě".

 

10 důvodů, proč jsi (možná) i ty nekvalitní a neúspěšný československý raper

 

Ctrl+C, Ctrl+V

Snad je název tohoto bodu dostatečně výstižný a všichni už teď víte, o čem bude. Mít vlastní styl a charakteristický zvuk je přesně to, co dělá ať už zpěváka nebo i rapera úspěšným. Bez této vlastnosti se velmi často stává, že posluchač nedokáže rozeznat, kdo mu nakládá do uší a v konečném důsledku si ani nezapamatuje, koho to vlastně poslouchal. Zde by asi mnozí argumentovali tím, že všechny nebo alespoň většina těchto českých "unikátů", o kterých píši, kopíruje styl ze zámoří. Zda je to pravda zde řešit nebudeme, ale proč nezkusit najít zahraničního rapera, který by mohl být inspirací, něco si od něj vzít a vytvořit jedinečné alter ego? Že je vám to proti srsti? Nemyslím si.

 

Kvalitní nahrávka

Je rok 2016, což znamená, že je nemožné prorazit se skladbou, kterou jsi nahrál na mobil nebo mikrofon, který jinak využíváš na telefonování s rodiči přes Skype. Zaplatit si studio se slušnou technikou je záležitost pár stovek korun, a tak je nepochopitelné, jak můžeš hudbu kurvit doma u počítače a ještě se tváříš uraženě, když na to někdo poukáže. Klidně si to můžeš prředtím nacvičit i doma a nahrát najednou několik skladeb. I skutečný laik většinou dokáže rozeznat kvalitní a čistý zvuk od toho "domácího", ale s ním jde ruku v ruce i mix a master, což je již však práce pro člověka, který ví co dělá a také je třeba pustit za něj nějakou tu korunku navíc . Výsledkem je v první řadě mnohem příjemnější celkový dojem.

 

 Koncerty

V tomto bodě jsem výrazně předběhl realitu, jelikož převážnou většinu živé vystoupení ani nečeká, ale přece jsou mezi námi i tací, kteří již alespoň jednou hráli. Jak jsem zmiňoval, pocházím z kraje, kde o rapery nouze není, a tak se nejednou stalo, že jsem se neplánovaně objevil na místě, kde právě tito hráli. Předsudky nemám, a tak jsem si je z bezpečné vzdálenosti vyslechl. Z pozorování se dá velmi jednoduše vycítit, zda ta chemie mezi publikem a pódiem funguje nebo ne a jde spíše o trapné interpretování textů, za kterými si už vlastně ani kluci nestojí, protože je psali už velmi dávno. O co mi ale jde je spíš připomenout, že k tomu, abys odehrál plnohodnotný koncert, musíš mít nejen dostatek vhodných skladeb, ale i alespoň trochu připravenou show, která se v opačném případě změní na náročných 45 minut rapování do prázdna.

 

 

Tak a jsme konečně na konci. Jen připomenu, cílem tohoto článku v žádném případě nebylo nikoho shazovat, spíše poukázat na chyby, kterým se většina přirozeně nevyhne. Některé názory jsou zcela subjektivní, u jiných zase mluvím za celou redakci, která se často se skladbami nováčků i nechtěně setkává.

Vyjádři svůj názor na článek
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Odpad Méně takových článků
Super! Více takových článků
Řekni nám, proč se ti článek nelíbí:
Děkujeme za tvůj názor!
Pomáhá nám i autorům při zkvalitňování obsahu na stránce.
Líbil se ti článek? Sdílej ho přátelům
NAHORU
Jako neregistrovaný jsi tento měsíc přečetl už 1/40 článků. Přihlas se pro neomezený přístup. Jako neregistrovaný jsi přečetl už 1/40 článků za měsíc. PŘIHLÁSIT / REGISTROVAT PŘIHLÁSIT
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.