Podívali jsme se na zoubky špičkovým modelům od Audi.
Jistě jste zachytili, že domácí zastoupení automobilky Audi v květnu pořádalo vskutku zajímavý roadtrip napříč Slovenskem. Řeč je o eventu Audi Sport Experience Slovakia 2016, jehož podstatou byla dobrodružná cesta z hlavního města našich sousedů do Vysokých Tater. Na přesun pochopitelně posloužily ingolstadtské automobily, nebyla to však jen tak ledajaká vozidla, ale skutečné exkluzivní kousky s pověstnými štítky S a RS. Je tedy jasné, že tou nejdůležitější částí tohoto výletu byla samotná jízda, kde zúčastnění mohli pořádně provětrat sportovní oře. To, že šlo zejména pro fanoušky čtyř kol o mimořádně zajímavou událost, potvrzují i přítomné exempláře, které přišly přímo z Německa. Jmenovitě je řeč o modelech jako například TT S Roadster, RS3 Sportback, RS6 Avant performance, RS7 Sportback, S8, RS Q3, SQ5 či R8 V10.
Bohužel této akce jsme se osobně nezúčastnili, avšak skutečnost, že při této příležitosti se na Slovensku objevily výše vyjmenované kousky z Německa, včetně několika horkých novinek, Audi Slovensko pro hrstku šťastlivců po skončení samotného tripu připravilo speciální den, v rámci kterého si mohli přítomní tyto sportovní modely vyzkoušet na vlastní kůži. Den s Audi S/RS modely jsme mohli exkluzivně absolvovat i my, a tak po úvodním občerstvení a rozpravě jsme si mohli naplánovat jízdy s přítomnými exkluzivitami. Na výběr jsme měli konkrétně z pětice vozů - TTS Roadster, RS Q3, SQ5 plus, S8 a R8 V10 plus. Samozřejmě, v průběhu dne jsme si postupně vyzkoušeli všechny z nich, pro účely tohoto článku jsem však vybral tři modely, které mě jednak nejvíce zaujaly a zároveň je považuji i za jedny z nejzajímavějších sportovních vozů značky Audi za poslední modelové období, proto jim věnuji zvláštní části s prvními dojmy.
RS Q3
Ano, nejsportovnější Q3ka možná za přítomnosti modelů jako RS6 či RS7 zůstane vždy v pozadí, je však několik faktorů, které činí i tento model (pro určitou skupinu lidí) vskutku zajímavý. V první řadě jde o vůbec jediné SUV od Audi, které se pyšní plaketou RS, což značí, že jde zároveň o jediné "skutečně" sportovně založené SUV značky (SQ5 má pod kapotou diesel a stejně tak i nové SQ7). Za jeho nedávno faceliftovanou maskou najdeme dobře známý 2,5litrový 5válec TFSI, čili agregát, na který se valí jen a jen samá slova chvály v RS3ce. Papírově se bavíme o výkonu 250 kW / 340 koní a zvýšeném točivém momentu na hodnotu 450 N.m. Samozřejmě, tradice zůstává zachována, takže 7stupňová převodovka Stronic přenáší sílu (prostřednictvím hydraulické spojky) na všechna čtyři kola. Vrcholná Q3ka vysprintuje na stovku již za 4,8 sekundy, zatímco maximální rychlost je omezena na 250 km/h.
Zejména pocitově se tak bavíme o skutečně svižném vozidle, kterému do karet hrají především kompaktní rozměry, které mu větší SUVčka musí jen a jen závidět. SUV crossover v dané konfiguraci vypadá zvenku skutečně moderně a atraktivně, pravdou však je, že některé části interiéru by si zasloužily rozhodně hodnotněji vypadající zpracování (zvláště pokud mluvíme o vrcholné verzi za nemalé peníze). Za volantem tohoto nadopovaného crossoveru si užijete kopec srandy, nemluvě o tom, že pětiválec nabízí charismatický zvuk, který je okořeněn sportovním výfukovým systémem (možná to vyzní paradoxně, ale osobně řadím zvukový projev RS3ky/RS Q3ky mezi to nejlepší v rámci audi). Na cestě vystupuje tato Q3ka vysloveně sebevědomě, přičemž dokonce značně tají svou vyšší stavbu karoserie, protože i při rychlých průjezdech táhlých zatáček se naklání jen minimálně a výborně drží stopu.
TTS Roadster
Největší pozornost nepochybně věnuji až poslednímu modelu, musím se však přiznat, že nové TTčko mě velmi příjemně překvapilo. Jeho třetí generace je, už jak mně i většině z vás, jistě dobře známá, osobní setkání spojené s jízdou za volantem však předčilo mé očekávání. Říci je určitě třeba to, že díky ve značné míře velmi agresivním vnějším partiím se nejnovější pokračování této ikony určitě vzdalo svého neslavného statusu, že jde o auto pro (jinak orientovaného) kadeřníka. Exteriér je totiž zvláště ve verzi TTS skutečně agresivní, pod což se do značné míry podepsaly zejména přísné přední světlomety s full-LED technologií. Vzadu tradičně nechybí čtveřice výfuků, výsuvné křídlo, no a bavíme se o vyhotovení Roadster, proto se přes posádku vysouvá střecha (Audi i nadále zůstává věrně plátěné střeše).
Na pohled snad nejvíce zaujme interiér, konkrétně jeho palubní deska. Ta sice postrádá jakoukoliv středovou obrazovku, čímž vyzní vrchní část palubky možná prázdně, levně až fádně, špičkový 12,3" přístrojový štít za volantem však zhmotňuje čistou fantazii. Špičková grafika, možnost zobrazování a několik přechodů a animace lahodí oku, přičemž na jednom místě najdete vše, co potřebujete. Příjemným detailem jsou i výdechy klimatizace s integrovanými displeji uprostřed. V neposlední řadě je třeba zmínit 2litrový čtyřválec s výkonem 228 kW / 310 koní a 380 N.m, který předznamenává, že při váze jen přibližně 1250 kilogramů nabídne skutečně svižné jízdní vlastnosti a kopec zábavy. Realita očekávání dokonce předčila, neboť za přítomnosti dvouspojkové převodovky s tronic (sice jen se 6 převody) a pohonu všech kol se bavíme o mimořádně agilní a sportovně střižené záležitosti, kterou trefně doprovázejí výstřely od výfuků při přeřazování, zejména pokud jezdíte s nebem nad hlavou. Velká paráda, můj tehdejší live stream vám přiblíží tyto dojmy ještě autentičtěji. Je těžké si představit, jak pak jezdí 400koňové TT RS.
R8 V10 plus
Asi nikoho nepřekvapí, že zlatým hřebem programu je nejsportovnější Audi ze všech, a tedy zcela nová R8čka. Přiznám se, že po jejím představení v úvodu minulého roku jsem byl ze začátku mírně zklamaný designem, ale jak jsem předpokládal, už prvotní setkání naživo na letošním autosalonu v Ženevě můj názor změnilo. Je pravda, že Audi nenabízí na pohled nic jiného a převratného, ale evoluce osvědčeného designu z minulé generace se povedla, a zejména zepředu vystupuje er osmička mimořádně atraktivně a hrůzostrašně (auta vám doslova odskakují z pruhu). Pověstný karbonový panel za dveřmi se rozdělil, silueta střechy však zůstává zachována, zatímco záď působí více zploštěle. Na obou koncích najdeme vysoko výkonné full-LED světlomety, no a samozřejmě nechybí několik funkčních aerodynamických prvků.
Zcela nový je však karbonem posetý interiér kokpit, jehož dominantou je také 12,3'' displej standardně nahrazující konvenční, analogové budíky. Na výběr je několik módů zobrazování, přičemž jeho centrem je vždy jeden centrální budík. Vnitřek je značně futurističtější a sportovnější, zajímavě je tvarovaná především středová konzole, kde za oddělujícím panelem od řidičových nohou najdeme vzdušný prostor s několika ovladači, ale úplným stropem je perfektní 3ramenný volant s několika "magickými" tlačítky. Samozřejmě, nepřehlédnutelná je i páka sedmistupňové automatické dvouspojkové převodovky S tronic se třemi režimy, to nejdůležitější se však skrývá za dvojicí nových sedadel - 5,2litrová V10ka z Huracánu s výkonem 449 kW / 610 koní. Jak už tušíte, bavíme se o vůbec nejvýkonnější verzi s dodatkem plus, jejíž akcelerace na stovku trvá jen 3,2 sekundy, zatímco maximálka je až 330 km/h. Už tato čísla vám asi něco naznačí, nemluvě o cenovce 5 milionů 800 tisíc korun. Jak jezdí nový supersport od Audi ve skutečnosti se podívejte na druhém videu, kde najdete mé bezprostřední pocity a nádherný zvukový projev desetiválce.