Inženýr Martin Šula z České republiky zrealizoval projekt motorizovaného surfařského prkna, které postupně dobývá svět.
Vodní sport surfing má většina z nás tradičně spojený s adrenalinovým sjížděním lámajících se vysokých vln ve vodách světových moří či oceánů, dnes je však již možné se na prkně prohánět i na českých nebo slovenských rybnících, jezerech či přehradách. Vděčit za to můžeme vynálezu inženýra Martina Šuly, nadaného technického konstruktéra a specialisty z Brna, který zhruba před třinácti lety při jízdě na vodním prkně dostal nápad ke klasickému surfu připevnit motor. Myšlenka zprvu jednoduchá, ale právě takové bývají nejlepší. Vzniklo tak motorizované surfařské prkno s názvem Jetsurf, které si záhy našlo řadu příznivců i mezi světovými osobnostmi a postupně se z něj také vyvinul nový, rychle rostoucí sport a pokud byste chtěli osobně spatřit, jak závody v Jetsurfingu vlastně vypadají, příležitost se vám naskytne již 29. a 30 června (jún) na bratislavském jezeru Zlaté piesky, případně 6. a 7. srpna (august) v Praze na Vltavě poblíž Karlova mostu. Více podrobností o tomto nevídaném vynálezu ti nyní v rozhovoru přiblíží jeho samotný tvůrce.
Na úvod Vás požádám, abyste se našim čtenářům v krátkosti jako vynálezce Jetsurfu představil a prozradil nějaké základní informace o svém vzdělání a současném povolání.
Jmenuji se Martin Šula a vystudoval jsem VUT v Brně. Již od střední školy pracuji v prostředí vývoje spalovacích motorů. Tím jsem se dostal až k nápadu vytvoření Jetsurfu. Momentálně tak vedu vývoj prken se spalovacím motorem a také tým zhruba šedesáti lidí. Co se tohoto týká, nejvíce mě v tomto směru ovlivnil světový šampionát motocyklů Moto GP, kde jsem i pracoval a závody dvoutaktních motokár, pro jejichž mistrovství světa jsem vyráběl motory. Krom jiného jsem spolupracoval ve vývoji týmu BMW ve Formuli 1, v KTM Moto GP týmu, bylo toho poměrně hodně. Když bych měl popsat v současnosti, co všechno dělám, nebo jaké funkce zastávám, ten seznam by byl dlouhý. Jsem vlastně ředitel firmy, vývojář, závodník na Jetsurfu, ekonomický referent, k tomu jsem sportovně začal střílet, jezdím na motorce, velmi rád lyžuji a našlo by se toho ještě více.
Měl jste na práci s technikou odjakživa talent? Inklinoval jste k ní již odmala, nebo jste uvažoval i o práci v jiném oboru?
Prostředí závodů mě bavilo už od útlého věku. Vždy jsem chtěl být strojař a vyvíjet motory. Nakonec se to podařilo. V 18 letech se stala zásadní věc - dal jsem si totiž cíl, že do 40 musím mít postavenou fabriku na výrobu dvoutaktních motorů. No a nestihl jsem to o pět měsíců...
Můžete přiblížit, co je to vlastně Jetsurf a vysvětlit princip, na kterém funguje, těm čtenářům, kteří o něm doposud neslyšeli?
Jetsurf je surfové prkno se spalovacím motorem, který se nachází v uhlíkovém těle. Jednoválcový dvoutaktní motor pak pohání turbínu. Tento mechanismus dokáže prkno rozjet až na maximální rychlost 60 km/h (model Race Titanium).
Kolik má v současné době Jetsurf různých verzí a čím se od sebe liší? Budou také nějaké další modely v budoucnosti přibývat?
V základní nabídce máme čtyři modely. UltraSport, Factory GP, Race a Race Titanium. UltraSport je určen pro začínající jezdce a děti. S Factory GP už se můžete pustit na vlny a dokonce provádět i skoky. Race zákazníkům doporučujeme pro hodně sportovní až závodní užití. Race Titanium je potom vyloženě závodní speciál.
Jetsurf Hybrid Concept je další model, který je ovšem ve fázi konceptu. Má výměnnou pohonnou jednotku. Spalovací motor může být nahrazen elektromotorem a naopak.
Jak dlouho vývoj původního modelu trval?
Nad výrobou Jetsurfu jsem začal přemýšlet zhruba v roce 2004. Pak jsme se pustili do jeho vývoje. Vývoj prakticky nikdy neustal a ani ustát nesmí. Jen co vymyslíme něco nového, co se uchytí, hned se snažíme posunout ještě výš.
Je Jetsurf určen zejména pro milovníky rychlosti a adrenalinu, nebo si jej dokáže oblíbit i někdo, kdo dosud příliš zkušeností s extrémními sporty nemá?
Naopak, Jetsurf vůbec nemusí být brán jako adrenalinový sport. Může být odpočinkovou sportovní aktivitou. K tomu je uzpůsobena také naše současná nabídka. Chce-li někdo být hobby jezdcem, zvolí prkno Ultrasport. Touží-li po adrenalinu a závodním stylu jízdy, jde do řady Race nebo Race Titanium. Zlatým středem je pak již zmíněný model Factory GP.
V čem spočívají hlavní výhody Jetsurfu oproti konkurentům, kteří se jej snaží napodobit?
Upřímně řečeno, nerad se vyjadřuji k parametrům týkající se konkurence. O nás ale můžu říci, že jsme nejlehčí, nejvýkonnější, máme největší výdrž a mobilitu celkově. Máme platformu pro vývoj, kterou je naše závodní série Moto Surf World Cup. Ta nás nutí k neustálému posouvání vlastností prken dál, k vyššímu výkonu, k větší ovladatelnosti, spolehlivosti atd. Tady je to podobné, jako v automobilovém průmyslu.
Jak vůbec vznikla myšlenka motorizovaný surf vytvořit?
To bylo asi v roce 2003, kdy jsem si byl s kamarádem zkusit klasické surfování. Říkal jsem si, že je to nuda, protože to nemá motor. Navíc já jako výrobce motorů a vášnivý lyžař jsem chtěl vyrobit něco, kde se tyto dvě věci potkají – a vznikl JetSurf.
Kolik má momentálně Jetsurf uživatelů a kde je o něj největší zájem?
Momentálně se blížíme číslu kolem tří tisíc. Největší zájem pak zaznamenáváme v USA, Rusku, Střední Americe a oblasti kolem Monaka.
Jak náročné je jeho ovládání? Po jaké době si průměrně člověk dokáže jízdu na surfu osvojit?
Ovládání není nijak náročné. Čas, za který si jízdu osvojíte, je velmi individuální. Máme zkušenosti s tím, že rychleji se na prkně naučí ti, kteří už někdy jezdili na motocyklech a mají všeobecně cit pro akceleraci a plynovou rukojeť. To ale neznamená, že je to obtížné pro ty, které motorsport nebere. Během několika desítek minut se na tom naučí téměř každý.
Kde všude je možné Jet Surf použít?
Prkno je možné použít na kterékoliv nechráněné vodní ploše, kde je povolen provoz spalovacích motorů. U nás však máme také místo, které je vyhrazeno výhradně pro jezdce JetSurfu. Naše JetSurf Aréna se nachází ve Valticích, kde každý JetSurfer nalezne ideální podmínky pro motorové surfování. Navíc je umístěna do super prostřední s velmi dobrým zázemím. Na www.jtsrfclub.com je pak možné nahlédnout, jak tento areál vypadá.
Konají se zde navíc dny JetSurf Academy, takže se noví JetSurfeři svezou přímo na tovární vodě.
Brno v minulých letech hostilo již také několik závodů JetSurfWorldSeries. Kdy a kde proběhne další ročník a závodníci z jakých zemí se na něm představí?
Pro rok 2016 má série nový název, budeme ji sledovat pod jménem MotoSurf World Cup. Odehraje se v Mexiku, Francii, Holandsku, Slovensku, Česku a Číně.
Startovní pole pro tento rok bude hodně různorodé. Čekáme účastníky z Mexika, Brazílie, USA, Kanady, Francie, Slovenska, Česka, Číny, Dubaje, Izraele, Austrálie a Nového Zélandu.
Na co jsem ale nejvíce pyšný, je místo konání závodu u nás. Dráha totiž vyroste v okolí Střeleckého ostrova v Praze. Jet na Jetsurfu, před sebou mít Karlův most a vedle sebe Národní divadlo, no není to nádhera? Šestého a sedmého srpna tedy MotoSurf World Cup zavítá do této krásné lokality a všichni jste srdečně zváni.
Jakou má tento sport popularitu mezi diváky? Roste jeho fanouškovská základna podle Vašich představ?
První ročníky jsme se soustředili především na jezdce, kterým se snažíme vytvořit co nejlepší zázemí. Založili jsme naprosto nový sport, který je stále ještě velice mladý, nicméně úroveň prudce roste a již nyní se závody stávají velice populární a divácky zajímavé.
Jetsurf se může pochlubit i řadou slavných jmen, která si již prkno vyzkoušela, včetně zpěváka Justina Timberlaka, Justina Biebera, jezdce rally Sebastiana Loeba, pilotů F1 jako Sebastian Vettel a Lewis Hamilton nebo českého Grand Prix závodníka Jakuba Kornfeila, který na něm dokonce soutěžil a zvítězil. Čím si tento výrazný zájem i mezi tolika světovými osobnostmi vysvětlujete a přibyly na seznam i nějaké další?
Myslím, že všechny motosurfaře spojuje jedno - jezdit na surfu a nepotřebovat k tomu vlny nebo vítr. Je to úžasný relax, sport, vyžití. To se pochopitelně líbí všem. Co se hvězd sportu nebo showbyznysu týká, obecně mají rádi funkční novinky. Během výkonu jejich profesí je na ně obrovský tlak a lepší odpočinek než na vodě s Jetsurfem prostě neznám.
Jak vypadá budoucnost Jetsurfu a tohoto sportu jako takového? Respektive jaké jsou další cíle, kterých byste se surfem chtěli dosáhnout?
Věříme v budoucnost tohoto sportu, děláme vše proto, abychom byli připraveni na dlouhodobý vývoj. Postavili jsme novou továrnu, která je zaměřena právě na vývoj a neustálý technologický posun. Držíme se vlastní výroby, abychom předešli nekvalitní práci u dodavatelů. Největší výhoda tohoto typu sportu je ale v jednoduchosti transportu. Doslova je to jediný motorsport, kde si svůj stroj vezmete v báglu na záda a za cenu normální letenky se můžete svézt na neuvěřitelných místech po celém světě. Určitě chceme zůstat lídři v oboru, chceme udávat směr vývoje moto surfu a chceme pokračovat v rozvoji českého sportu tak, aby se z něj stala opravdu globální disciplína.
Bude se surf i nadále upravovat a vyvíjet? A pokud ano, bude se jednat o změny spíš kosmetické, nebo půjde také například o výkonnější či ekologičtější motor?
Surf se upravuje neustále a neustále se vyvíjí. Pracujeme na výkonu, hmotnosti a tvaru umožňující lepší ovládání. Do budoucna máme v plánu několik velmi zajímavých novinek.
Kde a za jakou cenu si může případný zájemce jízdu na Jetsurfu vyzkoušet, nebo si prkno přímo koupit?
Když navštívíte naše nové webovky www.jetsurf.com, naleznete všechna kontaktní místa, kde je JetSurf po světě k dostání. Ve zkratce jsou ale dealeři zastoupeni po celém světě. Od USA až po Austrálii.
V letošním roce vznikla JetsurfAcademy, kde si lidé mohou objednat svou JetSurf jízdu a přijít si prkno vyzkoušet. Tento koncept navíc budeme nadále rozvíjet, poskytujeme teambuildingy atd. A nejde rozhodně o nic drahého. Co se týče koupě prkna, to už dnes lze na mnoha místech po celém světě. Máme dealerskou síť, každé prkno prodáváme se zaškolením od našich továrních trenérů a dealerů, to považujeme za velmi důležité. Zákazník dostane veškeré potřebné informace o pravidlech, údržbě, servisu a ještě ho naučíme prkno perfektně ovládat. To je velká přidaná hodnota.
Jak vypadá Váš běžný pracovní den a najdete si čas i na nějaké volnočasové aktivity?
Každý den na sedmou jsem v posilovně. Pak mě čeká box. Ten končím kolem půl desáté a kolem desáté hodiny přijíždím do práce, kde zůstávám až do večera. O víkendech se pak snažím co nejvíce věnovat rodině a mým skvělým dcerkám.
Plánujete realizaci i nějakého dalšího projektu, nebo je zatím veškerá pozornost soustředěna výhradně na Jetsurf?
Největším problémem v minulosti bylo, že jsem se věnoval více projektům současně, což stojí strašně sil a času a dnes bych si rád užil vývoje firmy v klidu a pohodě. Možná to bude znít divně, ale mým největším pracovním problémem totiž vždy byl trvalý přísun nových nápadů a tím pádem tříštivost pozornosti, sil. Takže uvidíme, ale jsem už velký realista, není úplně jednoduché se na trhu uchytit s novými věcmi.
Děkujeme za rozhovor a přejeme další úspěchy do budoucna. Na závěr můžete něco vzkázat našim čtenářům a všem fanouškům adrenalinových sportů.
Díky všem, co vydrželi přečíst tento rozhovor až do konce a věřím, že Vás příběh našeho výhradně českého výrobku zaujme. Kdo by chtěl vědět víc nebo vidět prkna v akci, ať určitě dorazí na některých z našich závodů nebo navštíví naše zbrusu nové webové stránky, kde může ve 3D modelu projít naší továrnou. Budeme se těšit!