A nechybí ani dech beroucí záběry.
Od začátku průmyslové revoluce z 18. století představují důležitou součást naší ekonomiky - umožňují rychlou přepravu zboží či lidí, transformaci materiálů na komplexní produkty a mnohé domácnosti je využívají jak na vytápění, tak i na vaření pokrmů. Ano, fosilní paliva jsou dnes téměř všude kolem nás, ale protože jde o vyčerpatelné zdroje energie vznikající během dlouhodobého procesu rozkladu odumřelých rostlin a živočichů, navěky to tak určitě nebude.
Neustále rychlejší spotřeba způsobená stále větším konzumem zmenšuje naše zásoby, takže jednou nastane situace, kdy je budeme muset nahradit vhodnou alternativou. A ta by měla být v zájmu růžové budoucnosti naší civilizace nejen obnovitelná, ale i zelená. V úvahu proto připadá například taková solární energie, o níž poslední dobu neustále mluví vizionář Elon Musk, neboť představuje další část jeho ambiciózního master plánu. Solární panely nyní navíc prokázaly, že zvládnou plnohodnotně pohánět i experimentální dopravní prostředek s křídly a elektromotory. Ačkoli to ještě chce trošku vývoje, nedávno dosažený úspěch otevírá novou kapitolu technologického pokroku.
BREAKING: it’s a first in the history of #energy, @solarimpulse is only the beginning, #futureisclean pic.twitter.com/sRjD59Gi2x
— Bertrand PICCARD (@bertrandpiccard) 26. júla 2016
Moderní letadlo Solar Impulse 2 dokázalo díky kapacitám přeměňovat sluneční energii na elektrickou úspěšně zrealizovalo cestu kolem světa, aniž by využilo jedinou kapku fosilního paliva. Integrovaným panelem, které pokrývají celou vrchní část konstrukce, samozřejmě asistovali i přítomné baterie, kde se nasbíraná energie během dne ukládala pro pozdější využití, například pro let po západu slunce. A jak informuje web Mashable, jde o kompaktnější verzi výrazně starší generace Solar Impulse 1, přičemž za letadlem stojí stejnojmenná společnost ze Švýcarska.
Dobrodružství kolem světa odstartovalo už během roku 2015, konkrétně 9. března ve městě Abu Dhabi nacházejícím se na území Spojených arabských emirátů. Původní odhady trvání cesty tvrdily, že letadlo přiletí zpět někdy v srpnu, ale protože ta neprobíhala podle představ, kvůli technickým problémům nakonec nastalo několikaměsíční zdržení. Během letu z Japonska na Hawai utrpěly baterie Solar Impulse 2 značné tepelné poškození, takže do oblak mohly opět vyrazit až v dubnu 2016 po dokončené opravě. Následoval směr Kalifornie, pak New York a po přeletu Atlantským oceánem přišlo na řadu Španělsko, později zase Egypt, odkud následně vyrazili do cílové destinace Abu Dhabi, kam dorazili 26. července 2016.
My last sunset with #Si2 before #AbuDhabi.#futureisclean pic.twitter.com/cmS0KfhPWH
— Bertrand PICCARD (@bertrandpiccard) 25. júla 2016
Solar Impulse 2 řídili dva zkušení piloti, André Borschberg a Bertrand Piccard, kteří během své jedinečné, více než 38 tisíc kilometrů dlouhé cesty nezapomněli zachytit ani dech beroucí časosběrné záběry, na což jim posloužily akční kamery GoPro. Podstatné zde je ale hlavně to, že dokázali dosáhnout velmi podstatného milníku v nelehkém přechodu z dojíždějících a pro životní prostředí nebezpečných fosilních paliv na zelenou alternativu, protože nic takového dosud nikdo nedokázal. Podobnou iniciativu můžeme od nynějška navíc očekávat i od dalších významných společností. Čím rychleji se na stranu Solar Impulse či Tesly přidají další velká jména, tím rychleji opadne strach z momentálně nejisté budoucnosti naší modré planety.