Studio Warner Bros. bojuje s další negativní kritikou a my jsme si posvítili na aspekty, které by se mohly podílet na výsledném zklamání Suicide Squad.
Pevně věříme, že premiéru nedávné komiksové týmovky zločinců s názvem Suicide Squad, na kterou se po úctyhodné porci skvělých trailerů netěšil opravdu jen málokdo, má již v těchto chvílích drtivá většina z vás dávno za sebou. Studio Warner Bros. si od snímku sice slibovalo hodně, zároveň však hrozilo, že blockbuster od Davida Ayera (End of Watch, Street Kings) takovou tíhu zodpovědnosti a očekávání jednoduše nedokáže na svých bedrech unést, což se mu nakonec stalo i osudným. Po březnovém zklamání jménem Batman v Superman: Dawn of Justice jsme se všichni nesmírně těšili na svěží letní pecku, namísto toho jsme však dostali další nekonzistentní záležitost, která navíc opět jednou rozproudila mnoho nevraživých a sáhodlouhých hádek mezi tábory fanoušků po celém světě.
Abych však uvedl věci na pravou míru a vyhnul se tak zbytečným nedorozuměním, musím hned na začátku dodat, že ani jeden z výše zmíněných filmů není vůbec špatný. Každý z nich je plný parádních, atraktivních momentů, přičemž se dají úplně v pohodě vidět i více než jednou (konec konců, naše recenze je toho jasným důkazem). Bohužel, na straně druhé je s nimi též spojeno několik závažných a do očí bijících problémů, které ani absolutně zanícení příznivci DC nemůžou jen tak ignorovat a hodit je za hlavu. A protože jsme se nedostatkům BvS věnovali až až, nastal čas, abychom se podrobněji zaměřili na druhý vzpomenutý počin. Rozebereme si tedy všechny aspekty, které stojí za nemilou skutečností, že Suicide Squad nedopadlo tak, jak jsme snad všichni doufali.
Jak informuje magazín The Hollywood Reporter, první náznaky možných problémů začaly ještě před samotnou produkcí filmu, který již ve svých začátcích bojoval s nedostatkem času a ohromným tlakem. Studio totiž chtělo mermomocí splnit stanovený termín premiéry, což znamená, že scénárista a režisér v jedné osobě David Ayer neměl jinou možnost, než napsat Suicide Squad v průběhu neuvěřitelných šesti týdnů. A i když ho můžeme s klidným svědomím zařadit k opravdu zkušeným a talentovaným filmařům, je důležité podotknout, že na takto velkém projektu, jehož rozpočet navíc činil minimálně 175 milionů dolarů, nikdy předtím nepracoval. V dnešní době se už však stalo běžnou praxí, že si studia na natočení blockbusterů najímají právě ta méně světově známá jména.
Děje se tak především kvůli tomu, že režisérská špička se do podobné záležitosti nepustí, a to z jednoho prostého důvodu. Vyžadují ke své práci dostatek času a volnosti při tvorbě, což si ale studio, jež má přesně naplánovaný svůj provázaný filmový vesmír na několik let dopředu, nemůže z ekonomického hlediska dovolit. Jde totiž o jeden obrovský byznys plný peněz a Warner Bros. spolu s jejich pomalu se rozšiřujícím DCEU (DC Extended Universe) rozhodně nejsou výjimkou. Přesuňme se ale o něco dále, a to konkrétně do období, kdy začaly po světě kolovat vůbec první negativní recenze na BvS. Ano, souboj dvou nejznámějších superhrdinů se sice mohl chlubit skvělým otevíracím víkendem, který mu přihrál do peněženky více než 424 milionů dolarů, v týdnu s pořadovým číslem dva to už tak růžové nebylo.
Snímek zaznamenal ohromný propad tržeb (téměř 70%), převážná část publika už o další zhlédnutí zájem neprojevila a studiu se tak definitivně rozplynul sen o zisku vytoužené miliardy. A zde se pomalu dostáváme zpět k Suicide Squad. Americký byznysmen, předseda a zároveň i CEO (nejvyšší výkonný ředitel) společnosti Warner Bros. Entertainment Inc. Kevin Tsujihara se totiž podle slov jednoho nejmenovaného pracovníka blízkého studiu údajně pořádně naštval, když se dozvěděl, že reakce kritiků a diváků na BvS nepatří k nejpříznivějším. Kompetentní na vysokých místech se tedy nezačali obávat jen o pošramocenou pověst značky, respektive společnosti, ale i o kvalitu nadcházejících projektů ze světa DCEU, protože v tom období byla již natočena týmovka s Harley Quinn, Deadshotem a spol.
Protože snímku BvS byla kromě jiného vyčítána i příliš pochmurná či temněji laděná atmosféra, rozhodli se ve Warner Bros. pro rázný krok, a to zatraktivnit Suicide Squd přidáním větší dávky humoru a odlehčenosti. Těžko říct, co je na tom pravdy, kino verze filmu totiž není žádnou komedií, i když je pravda, že na rozdíl od trailerů je barevnější, jaksi jemnější a zábavnější. Studio bylo vylekané, zasahovalo do projektu stále častěji a Ayer tak pomalu ztrácel pevnou půdu pod svými nohami. To ale vůbec netušil, že ta pravá třešnička na dortu teprve přijde. Jak znovu prozrazuje již výše zmíněný The Hollywood Reporte, ve Warner Bros. údajně začali režiséru za zády pracovat na své vlastní, konkurenční verzi filmu, a to ve spolupráci se společností Trailer Park,která stříhala i první teaser trailer. Trailer Company se jednoduše postaral o materiál, který se ukazoval celému světu, i když ani zdaleka nezrcadlil celkovou atmosféru a feeling snímku jako takového. Ayerův střih se tedy musel více přiblížit tomu, co se prezentovalo v trailerech. Zajímavostí ale je, že produkční prezident Warner Bros. Pictures Greg Silverman se pro média vyjádřil takto:
„Byla to úžasná zkušenost. Projekt si sice vyžádal množství experimentů a spolupráce, na výsledek jsme však s Davidem velmi hrdí. Je to film Davida Ayera a studio Warner je pyšné, že ho může představit“ Existovaly tedy dva různé střihy. Ayerův temnější a ten druhý, studiem favorizovaný, který byl bohatší na humor a bláznivější efekty. Tato varianta navíc obsahovala i ty barevné medailonky s informacemi o jednotlivých postavách v úvodních minutách filmu. V každém případě, obě verze byly v květnu 2016 za účelem otestování představeny menšímu publiku v severní Kalifornii. Dojmy diváků však logicky nebyly jednoznačně nadšené, což nakonec vyústilo k šílenému kompromisu ze strany studia. Plánem na nejbližší období bylo totiž slepit obě verze dohromady. Ayer s tím údajně souhlasil a ochotně spolupracoval na přestříhání filmu. Jared Leto dal do této role hodně a v různých rozhovorech nebo jeho projevech můžeme pozorovat, že je skutečně nasra... naštvaný. A divíte se mu vůbec někdo? Kdoví, jak bychom nového Jokera vnímali, kdyby studio nevyhodilo z filmu polovinu jeho scén a flashbacků s Harley, které potvrdila sama Margot Robbie.
Do premiér zůstávaly přibližně tři měsíce a bylo nařízeno rozsáhlé natáčení dodatečných scén, které mimochodem v této pozdní fázi vůbec není lacinou záležitostí. David se proto musel podvolit žádosti seshora, šlo se znovu točit a celý cirkus završilo masivní stříhání v post produkci. Film byl dle vyjádření režiséra dokončen koncem června 2016 a tím se plynule dostáváme do současnosti, kdy studio čelí další vlně zklamaných fanoušků. A aby toho nebylo málo, před několika dny se na internetu objevil i otevřený dopis plný ostrých slov na adresu studia, za kterým údajně stojí jeden jeho bývalý zaměstnanec. Autor v něm prozrazuje, že ho měl rozepsaný již minulý rok, ale po zhlédnutí Suicide Squad se ho údajně odhodlal dokončit.
Kritizuje v něm hlavně výkonný tým studia a vizi jejich „mimořádných scénáristů“, která stála v roce 2014 přibližně tisícovku pracovníků místo, například ani takový Zack Snyder či Kevin Tsujihara nezůstali bez povšimnutí. Autor je dále frustrovaný z toho, že Snyder nebyl po fiasku s BvS nijak potrestán. Udržel si pozici režiséra Justice League a zároveň i producenta ostatních DC filmů, přičemž asistenti a lidé z ostatních oddělení, kteří odvedli kvanta skvělé práce, se bez menší či větší újmy již neobešli. Bylo by ale férové zmínit, že tzv. director's cut je výrazně lepší a i když scénář a některé momenty stále pokulhávají, Warner si může sypat popel na hlavu stejně jako režisér. Kdyby zaslali do kin jeho střih, recenze by byly příznivější. Vzhledem na nevoli fanoušků a množství problémů, které BvS představovalo, musela přijít prodloužená verze. Tsujihara to však od autora dopisu schytal ještě o něco více: „Co to tam vlastně děláte? Nesnažte se skrývat za úžasnými trailery. Je téměř působivé, jak dokážete stále dokola odměňovat ty stejné producenty a výkonné zaměstnance za stejné chyby.“
Pokud si chcete pročíst celý dopis, můžete tak udělat tu. Jedno je však jisté, takovéto štiplavé slova rozhodně nepůsobí dobrým dojmem. Suicide Squad se navíc potýká s podobně vysokým propadem tržeb v druhém týdnu, jak jsme to mohli pozorovat u BvS, takže jestli se celosvětový výdělek vyšplhá nakonec na hodnotu 800 milionů dolarů, budou to moci ve Warner Bros. považovat za vítězství. Alespoň tak to hlásí zahraniční prognózy. Studio si musí v první řadě uvědomit, v čem dělá chybu, potřebuje obrátit list a soustředit se na rok 2017, kdy do našich kin dorazí filmy jako Wonder Woman nebo Justice League. Na tyto dvě stále nesmírně očekávané záležitosti bude totiž v následujících měsících kladen enormní tlak. A my jim budeme určitě držet palce.
Někteří z nás stále doufají v rozšířenou verzi i pro Suicide Squad. Nebudeme lhát, to oznámení by nás potěšilo snad více, než první trailer na Infinity War, ale je téměř nemožné, aby se tak stalo. Proč? Nuže, u BvS byla situace jiná: Warner Bros. si nemůže dovolit vydat director's cut, který bude zase lepší než kino verze i pro svůj druhý velký film. Man of Steel z pochopitelných důvodů nepočítáme. Když by divákům došlo, že se vyplatí spíše počkat na plnohodnotný zážitek a celkově vyšší kvalitu filmů na které čekali rok, dva či více, studio by se topilo v červených číslech. Jak jsme již výše vzpomínali, BvS zažilo propad tržeb ve druhý promítací týden o 70%. Suicide Squad si nevedlo o moc lépe. Propad činil 67%. Co z toho vyplývá? Že pro snímky DCEU je klíčový opening víkend nejen v USA, ale i všude po světě. Když diváci přestanou chodit na premiéry a začnou čekat na prodloužené verze, bude to pro Warner smrt. I proto se nedočkáme žádného režisérského střihu pro Suicide Squad a dost možná ani pro žádný další jiný film z DCEU. Možná až utichne celý ten rozruch, Wonder Woman se podaří a při návalu velkolepého materiálu pro Justice League se už na všechno zapomene, uvidíme v budoucnu z těchto projektů něco více, do té doby však s ničím takovým nepočítejte. Studio s cílem co nejrychleji dohnat Marvel, samozřejmě s kontraproduktivním výsledkem, pokazilo nejočekávanější komiksový film všech dob a Suicide Squad, které i když bylo zábavné a líbilo se nám, mělo mnohem větší potenciál. Může za to jednak samotné studio, jednak markantní scenáristické trhliny a pár dalších aspektů, důležité ale je, že na DCEU se ještě nechystáme zanevřít.
Teď už je však řada na vás. Jaký máte názor na všechny tyto interní problémy vy? Myslíte si, že za zklamáním Suicide Squad může právě angažování příliš velkého počtu lidí s odlišnou představou, případně nejasná vize studia spojená se zbytečným strachem a nedůvěrou ve schopnosti režiséra, anebo je dle vás zádrhel někde celkem jinde. Klidně nám zanechejte vaše názory v komentářích pod článkem.
A v úplném závěru nevynechejte ani tuto přehlednou video analýzu, která se zaobírá jen všemožnými problémy, které jsou spojeny s procesem výroby filmu, ale i absencí některých klíčových scén ve finální kino verzi.