Na velkolepém odhalení v Berlíně poznáváme škodovku, která má být opět pro masy.
Tak a je to tu! Po několika měsíčním napínaní a spekulacích přišel ten dlouho očekávaný moment a česká automobilka Škoda oficiální cestou představila svůj úplně nový model, kterým vstupuje do segmentu plnohodnotných, středně velkých SUV. Právě v první zářijový podvečer totiž došlo v Berlíně k velkolepému odhalení vozidla, od kterého si značka slibuje velký úspěch. Řeč je nepochybně o novince, která nese název Kodiaq. Jeho podobu nejenže naznačili předešlé upoutávky, ale v uplynulých hodinách i předčasný únik oficiální sady reklamních fotografií. Velké překvapení se tedy nekoná, ale je potřeba uznat, že design jako takový můžeme označit do velké míry za nový, především při pohledu na přední partie. Ty se nesou v nejnovějším designovém stylu, který naznačil koncept VisionS a jak je zřejmé na fotografiích, především celá přední část je do skutečně velké míry shodná s onou studií.
Samozřejmě, některá ryze koncepční řešení se do sériové podoby nepřenesla, tvar široké masky se zdvojeným žebrováním, či horizontálně rozdělené světlomety zůstaly zachovány. Pokud jde o světla, díváte se na první sériovou škodovku, která v rámci příplatkové výbavy dostane výkonné full LED světlomety, které nahradí (bi-)xenony a halogenové žárovky. Přední nárazník se pyšní horizontální aplikací černého plastu, který automobil opticky rozšířil, žádné přídavné světla v něm, ale nečekejte. Při pohledu z profilu jde vidět, že jde o koncernové vozidlo, které má toho více než dost společného s o něco menším Tiguanem nebo Atecou. Blatníky dostaly hranatější tvar, pokud jde o obutí, Kodiaq s rozměry 4697 x 1882 x 1676 milimetrů bude možno postavit až na 20“ disky. Profil dále napovídá, hlavně velikost zadního páru dveří, že vevnitř bude prostoru opět více než dost. Vzadu dominují podélná světla s propracovanou grafikou a aplikací českého křišťálu na styl světel v Superbu, které rozdělují rozměrné páté dveře s bezdotykovým otevíráním pomocí mávnutí nohy. V neposlední řadě je potřeba vyzdvihnout skutečnost, že Kodiaq, tedy na pohled jakýsi mix Range Roveru Evoque a Q7, bude prvním vozidlem značky s okřídleným šípem, které by se nemělo ani zdaleka v terénu ztratit - světlá výška je 194 milimetrů a maximální nájezdový úhel je 22°.
Exteriér největší Škody je na jednu stranu vcelku zajímavý, na druhou stranu se nedá vyhnout dojmu, že ničím přelomovým až tak nezaujme, dokonce i exemplář na propagačních fotkách v poměrně fádní barvě působí místy nudně. Jinak tomu není ani v interiéru, který přináší úplně nové členění. Uprostřed palubovky je nový centrální displej s uhlopříčkou v rozmezí 6,5 až 8“ v závislosti na přítomném multimediálním systému. Vrcholem v nabídce bude navigační systém Columbus s 64 GH diskem, bezdrátové nabíjení smartphonu či audio soustava Canton. Po bocích centrální obrazovky najdeme vertikální výdechy klimatizace a pod nimi osobitý panel s ovladači. Škoda láká, kromě jiného, i na nové technologie a asistenční systémy - volič jízdního režimu Driving Mode Select, adaptivní podvozek DCC (režimy Comfort, Normal, Sport a Offroad), podpora Apple CarPlay, Android Auto, MirrorLink nebo balík Škoda Connect počítající s mapami Google Earth a Google Street View. Samozřejmě, vynechat nemůžeme ani 360 stupňovou kameru, která bude mít, stejně tak s příchodem SUV Kodiaq v případě škodovky, premiéru. Zajímavostí přitom je, že kromě kamer a senzorů jako takových bude přítomna i technologie Area View, která umožní řidiči zobrazit prostor před vozidlem v reálném čase, což do velké míry zlepší výhled z vozidla, které rozhodně nebude disponovat tou nejmenší kapotou.
Největší doménou i této Škody je nepochybně prostrannost a praktičnost, které dokáže v dané třídě konkurovat jen málokdo. Na výběr bude v závislosti na verzi výbavy vícero typů volantů, ten nejvyšší, multifunkční bude možné vybavit i technologií vyhřívání volantu. Přední sedadla se pyšní opravdu půvabným tvarem, zaujmou však i tím, že kromě jejích vyhřívání je možné sáhnout i po funkci chlazení či zapamatování si polohy. Zadní sedadla jsou rozdělena v poměru 60:40, přičemž každé z nich je možné individuálně nastavovat a měnit sklon jejich opěradel. Jak napovídá velikost dveří i fotografie interiéru, zadní posádka si absolutně nemůže stěžovat na nedostatek místa, právě naopak. Podstatnou informací je však to, že jde o první automobil značky se 7 místným rozložením. Řeč je tedy o přídavném, třetím sedadle, které bude možno zakoupit za příplatek, v poslední řadě, které nemůžeme označit za „nouzové“, ale relativně pohodlné sezení. Při 5 místném rozložení nabídne úložný prostor až 720 litrů, ba co víc, při sklopení i druhé řady sedadel naroste tento údaj až na úroveň 2065 litrů. K dispozici bude ambientní podsvícení interiéru, 3 zónová klimatizace Cliamtronic a jde přeci o Škodu, takže i množství šikovných a trefných vychytávek či doplňků jako součást Simply Clever řešení.
Škoda navíc v rámci celého koncernu přichází jako vůbec první s tzv. ochranným prostředkem hrany dveří. Řeč je o mechanismu, který sice známe z minulosti z vozidel Ford, Češi si ho ale dali patentovat. Jeho podstatou je specifická výsuvná plastová „podložka“, která se vysunuje po otevření (předních i zadních) dveří přes jejich hranu, čímž se zabrání poškození laku při střetu se stěnou či vedle stojícím vozidlem. Pojďme se ale podívat na to, co najdeme pod kapotou největšího sériového modelu mladoboleslavské automobilky. Bohužel, šestiválcové agregáty byste hledali marně, díky bohu ale Kodiaq nedostane (ani v budoucnu) žádný tříválcový motor, protože se bude spoléhat výhradně jen na čtyřválce - dvě benzínové jednotky TSI a dvě výkonnostní verze jednoho TDI. Základní vyhotovení bude zastupovat, dle očekávání, dobře známý koncernový agregát 1.4 TSI s výkonem 110 kW / 150 koní a 250 N.m, naopak vrcholem v nabídce bude motor 2.0 TSI, který bude v tomto případě naladěn na výkon 132 kW / 180 koní a 320 N.m.
Dieselová paleta počítá s agregátem 2.0 TDI, který bude možné koupit ve dvou výkonnostních spektrech - 110 kW / 150 koní a 340 N.m (s velkou pravděpodobností půjde asi o nejoblíbenější verzi), respektive 140 kW / 190 koní a 400 N.m. Ano, žádné překvapení se tedy nekoná a všechny motory jsou nám dobře známy, především když se podíváme do nabídky koncernového Tiguanu. Na výběr bude 6 stupňová manuální převodovka anebo 7 stupňové DSG, pokud jde však o pohon, standardně bude poháněna jen přední náprava, za příplatek bude však možno sáhnout po verzi 4x4. Palivové nádrže budou mít velikost 58, respektive 60 litrů. Nejslabší naftové vyhotovení dokáže s přibližně 1,9 tunovým SUV jezdit podle papírů v průměru za 5 litrů. Naopak, například nejvýkonnější diesel akceleruje z 0-100 km/h za 8,6 sekundy, přičemž maximální rychlost bude 210 km/h. To by tak bylo prozatím asi vše, na závěr tedy doufám, že samotná sériová výroba bude spuštěna koncem roku, první kusy, v zatím nespecifikovaných cenových relací se na trhu objeví začátkem roku 2017.