30. ledna 2017 v 14:13
Daniel Michalík

Nakažená dívka se ve zpustošeném světě snaží přežít, dokáže ho ještě zachránit? (Recenze)

Netradiční hororový film The Girl with All the Gifts vám ukáže apokalypsu v odlišném světle.

Zombie subžánr má stále hodně fanoušků. Po vydařeném a krvavém korejském Train to Busan od Yeon Sang-hoa jsme se dočkali další jednohubky, tentokrát režírované Britem Colem McCarthym, která nese název The Girl with All the Gifts. Snímek se opírá o knižní předlohu a pokud patříte mezi nadšence seriálu The Walking Dead nebo jen máte rádi postapokalyptické příběhy, měli byste zbystřit. Projekt se k nám do distribuce nedostal, mohl by si vás však získat i jinou cestou, a to díky své originalitě a netradičnímu podání. Dokázal však splnit kvality plnohodnotného zombie filmu a udržet nás v napětí?

Děj začíná ve vojenské základně kdesi na anglickém venkově. Světem otřásá nebezpečná epidemie ve formě plísně, která lidi nehubí, ale mění je na krvelačná monstra. Terčem pozornosti je mladá dívka jménem Melanie, jedna z přeživších ze skupinky dětí nosících nákazu ve svých tělech. Držena v zajetí spolu s ostatními chápe, že je na půl člověkem a napůl příšerou. Své smysly však dokáže ovládat a nedělá jí problém ani vyjadřování emocí. Skupinka je pravidelně testována kvůli hledání protilátky, ale vše se vydá jinou cestou v momentě, kdy je komplex napaden a Melanie spolu s její oblíbenou učitelkou, přísným vojákem a nekompromisní doktorkou utíká kamsi do neznáma. Podaří se jim ve světě plném zombie přežít? A dokáží najít protilátku?

Zdroj: Saban Films

Film samotný si mě získal už díky svému netradičnímu námětu. Fakt, že si spisovatel a následně režisér za hlavní protagonistku vybral již nakažené dítě, napůl člověka a napůl zombie, jsme tu ještě zřejmě neměli a je třeba uznat, že ho herečka Senna Nanu ztvárnila nadmíru dobře. Co se týče příběhu samotného, ​​je plný inovaci a nových prvků, což lze označit za velké pozitivum. Zpustošený svět vypadá pro diváka po vizuální stránce celkem atraktivně a není nouze ani o velkolepější akční pasáže. Nicméně, ty byste zvládli spočítat na prstech jedné ruky. Měl jsem pocit, že tohle byl menší problém. Snímek je pojat komorněji, což bylo odraženo i na rozpočtu a chybělo mi tam o něco více akce. Sekvence napadení základny je skvělá, ale od toho momentu se film už jen nese v pomalejším tempu, přičemž sem tam nabídne pár napínavých momentů. Stopáž si tedy dokáži představit o něco kratší. A co příběh samotný? Na můj vkus obsahoval příliš mnoho dětí a dospělé herce kladl do pozadí, přičemž jim nenabízel mnoho prostoru. Odmyslíme-li si gang nakažených dětí snažících se působit nebezpečně, mohli bychom dostat velmi solidní žánrovku, na kterou by se jen tak lehce nezapomnělo. Některé pasáže, kde je vidět nedůvěru mezi hlavními postavami, by se také daly mnohem více zdramatizovat. Já jsem byl však po emocionální stránce nedotčený.

Zdroj: Saban Films

Při akčních sekvencích, nebo už jen při bitvách či útěcích postav se kamera v postprodukci zrychlila, aby se dosáhlo větší dravosti a brutality. Mně osobně to přišlo trochu amatérské. Pokud chce režisér vytvořit pořádně hustou atmosféru, kde by se divák vžil do prchajících postav před nakaženými, měl by to dokázat i bez následného zrychlování záběrů. Digitální krev tady je bohužel viditelná, ale pokud čekáte pár gore scén, nebudete smutní. V podstatě se dočkáte všeho, co svět nemrtvých potřebuje mít. Slušnému vizuálu dopomáhají masky, ale kromě nepříliš přesvědčivého konce mám ještě jednu výhradu, a tou je místy nelogické chování postav po racionální, ale i emocionální stránce. Ve zkratce, jako celek to působí trochu nemastně, neslaně. Přesto jde o pozoruhodný film, který by si měl každý fanoušek zombie světa zhlédnout a udělat na něj vlastní názor. Za ten námět a krásnou pointu na konci to stojí, ale s hodnocením nemohu jít výš. 6/10

0/10