10. února 2017 v 13:09

50 odstínů temnoty považuje své diváky za imbecily. Navíc je film bez špetky erotického napětí a vkusu (Recenze)

Méně erotické, více stupidní, ještě nudnější. 50 odstínů temnoty je nově korunovaným panovníkem idiotských blockbusterů.

Usnadníme vám scrollování, i tak všichni víme, že hodnocení vás zajímá nejvíce. 50 odstínů temnoty je ještě horší výplachový kino šit než jeho předchůdce. Pokud jste i po přečtení této věty zůstali přítomni a nedejbože vás zajímá i to, jaké mám výhrady, chovám k vám upřímný obdiv. Je mi jasné, že jsem na sebe již v úvodu upletl pořádně velký bič (ne, tímto slovním obratem opravdu na nic nenarážím), ale během posledních pár hodin jsem si prošel mnoha náladami. Od prvopočátečního znechucení v kino sále, přes smutek po skončení závěrečných titulků až po hněv, který následoval po cestě domů. Těch pár korun z peněženky sice přetrpím, ale ten do oči bijící výsměch divákovi? Ve srovnání s ním působí příchozí Transformeři jako inteligentní a filmového nadšence respektující dobrodružný zážitek rozvíjející fantazii. Ach... Kde vůbec začít?

Zdroj: Universal/Focus Features

Pojďme na to od začátku. Ano, romány ze série měly v knižním světě očividně obrovský úspěch. Jak nejlépe pokračovat? No přece natočením filmu. Ten nám představil stydlivou Anastasiu (Dakota Johnson), obyčejnou holka, do které se zamiluje nechutně bohatý Christian Grey (Jamie Dornan). On ji chce, ona jeho také. On jí řekne, že to má rád jinak než ostatní pánové, ona je zmatená. On jí nabídne kontrakt, ona neví, co je „butt plug“ a on změní podmínky. Ona souhlasí, on ji párkrát propleskne po zadku, ona v slzách uteče. Stručně se to popsat nedá, protože film jako takový toho opravdu moc nenabízel. Oči lidí se tedy upíraly na pokračování. Tvůrci nám naslibovali temnější psychologický a zejména erotický thriller. No tak tedy dobře. Jednotka byla asi nepříliš dobře zvládnutý předkrm. Co se bude dít v druhé části?

Inu, Anastasii pan Grey leze krkem (opět se pohybujeme v mezích metafory). Není s ním v kontaktu a květiny od něj jí už také nevoní. Vše se však mění, když na výstavě jejího kamaráda koupí všechny portréty s její podobiznou. Pozve ji na večeři, kterou mimochodem nedobytná Anastasia akceptuje pouze proto, že je hladová (och bože), on jí následně dá krabici se dvěma Apple produkty, klíče od nového Audi a šek na 24 tisíc dolarů. Voilà. V další scéně se dozvídáme, že jsou zase pohromadě (opravdu si nevymýšlím). Pokud se vám už jen ten začátek zdá absurdní, nezoufejte, máme toho více.

Zdroj: Universal/Focus Features

Temnější a psychologický thriller se pánové filmaři snažili dosáhnout zakomponováním Christianovy temné minulosti. Geniální, říkáte? Počkejte, když se dozvíte, že jistá slečna si kvůli němu podřezala žíly a nyní se objevuje v nebezpečné blízkosti nové paní Greyové. Má to však jeden maličký háček. Je to absolutní pitomost. Bývalá "otrokyně" mladého miliardáře totiž ví, kde slečna Steelová pracuje. Nějakým zázrakem se dostane do Penthousu své bývalé lásky, později do jeho garáže, kde zničí auto a nakonec se dokonce objeví v bytě se zbraní, jen aby mohla být zklidněná podmanivým hlasem vysportovaného sadisty, který ji následně poškrábal na hlavě, zatímco mu klečela u nohou. Ano, to byla celá thrillerová zápletka, zabírající dohromady 10 minut z dvouhodinové stopáže.

Je tam alespoň více sexu? Věru že je, drahý čtenáři. Nejméně vzrušujícího sexu, jaký si kdy viděl. Pravda. Tito dva si to rozdávají snad v každé delší společné chvíli, ale co mě trošku překvapilo, je polohový inventář charismatického Christiana. Ne že jsem záviděl, ale sadista, který 9 z 10 sexů prožije na misionáře asi nebude takovým labužníkům, za jakého se vydává. To by ale překvapivě až tak nevadilo. To, že u těchto dvou, mimochodem v jiných projektech sympatických lidí, absentuje jakékoli vzájemné jiskření, jsme zjistili už v prvním filmu. I poslední chemie se však vytratí v momentě, kdy je orální sex přerušovaný hlučnou popovou hudbou, která se sice možná uchytila ​​v rádiích, ale rozhodně nesedí v podobných scénách.

Zdroj: Universal/Focus Features

Kritizování hudby je však už třešničkou na dortu. Vraťme se k filmu. 50 odstínů temnoty je totiž přesně tím skvostem, který můžete pustit v kterékoliv pasáži a po pár minutách najít neskutečné množství nelogických sprosťáren a trapnosti. Anastasia si obléká podvazky, v následné sex scéně má pouze obyčejné tangáče. Grey se v absurdně komické scéně pokreslí rtěnkou, ale celý večer nemá problém nosit bílou košili. Stále nezkušená Anastasia použije venušiny kuličky a účinkovat začnou až po zasedání na maškarním bále. Christian ve scéně, která přijde jako blesk z jasného nebe, havaruje v helikoptéře a jeho rodina bez vypuštění slz raději konverzuje o dobrém výběru jeho nastávající partnerky. Z televize se na to ozve, že je v pořádku a cestuje domů, vzápětí se otevřou dveře a v nich stojí v celé své kráse, akorát jemně zašpiněný a bez zranění. Pokračovat by se dalo donekonečna.

Pokud máte pocit, že tato recenze se snaží být nuceně ironická či bez hlavy a paty, asi máte pravdu. Prostě nedokážu snést to, co jsem právě viděl a rozhodl jsem se, že když mě tvůrci pokládají za idiota, nemám důvod psát seriózní recenzi. Bohužel. Všechno, co jste si přečetli, je pravda. Pokračování erotického dramatu (musíme se řídit oficiálním žánrovým zasazením) je dvouhodinová nuda bez pointy, která má ještě mělčí děj než její předchůdce (pokud se to tak dá nazvat), prvotřídně nezajímavé postavy, televizní režii a odpuzující sexuální náboj. Hádají se, sexují, vypouštějí hlášky, častokrát připomínající kultovní The Room, opět sexují a všechno je to tak nezajímavé, že začínáte pociťovat reálnou fyzickou bolest hlavy. Určitě jsem zapomněl na množství skvostů, které jsem mohl zmínit a asi to tak má být. Filmu uděluji půl bodu za plakát Riddicka, půl bodu za to, že totálně rozdrtil čtvrtou stěnu a přinesl mi migrénu, půl bodu za podvazky paní Steelové a čtvrt bodu za pěkná auta, který následně škrtám z důvodu, že byly součástí až komicky očividného product placementu. 1.5/10.

Upozorňuji, že tato recenze je pouze názorem mě, autora a nemusí, respektive neobsahuje názory celé redakce.
Doufám, že se tímto způsobem vyhneme zbytečnému generalizování.

Poznámka od redakce: Ale coby, určitě je to totální hovadina, jděte raději na Lego Batmana lidi, vážně.