Emojis v Messengeru či na WhatsApp létají jedna radost. Opravdu je však dobré, když je do zprávy hodíš padesát?
Emojis v Messengeru či jiných sociálních sítích jsou jednoduše fenoménem posledních pár let. Jsou však pro naši konverzaci podstatné, nebo bychom se dokázali obejít i bez nich? Na tuto otázku se snažili najít odpověď lingvisté z University of Illinois, kteří nejprve provedli průzkum, kde zjistili, že se emojis nejvíce používají k vyjádření sarkasmu, ironie nebo zdůraznění vtipné situace. Výzkumníci si na univerzitu pozvali mnoho anglicky mluvících studentů, kterým dali číst stejné věty, ale s odlišným smajlíkem na jejich konci - jeden vždy naznačoval pozitivní smysl zprávy, druhý negativní a třetí se snažil říct, že šlo o ironii.
Například věda „Ty jsi fakt idiot“ může být pojatá v upřímném směru, ale také to může autor myslet jako vtipnou odpověď na nějaký šílený návrh. Jinými slovy, větu „Ty jsi fakt idiot“ dostali studenti se smějícím se a negativním smajlíkem, u kterých je zcela jasné, jak to autor zprávy myslel. V trojici smajíků však vždy byl i ten, který měl potenciál studenty zmást, v tomto případě mrkající. Studenti následně vyplnili dotazník, kde zaznačili, jak si interpretovali danou zprávu. U některých zpráv se ani po použití smajlíka pro skupinu studentů význam nezměnil, jiní si nebyli jisti během celého čtení zprávy, než se nedostali k emotikonu a třetí skupina přinesla zajímavý výsledek celého výzkumu.
Jeden z lingvistů, který tuto studii dělali, Benjamin Weissman, poznamenal, že lidský mozek jakoby četl větu zleva doprava, pak však uvidí emoji, načež si ověří význam zprávy a případně ho celý přepíše. Přesně tak, jako když po své tragické humorné poznámce dodáš „To byl vtip,“ aby to bylo všem jasné. Výsledkem výzkumu tedy je, že emojis jsou opravdu podstatné pro internetové konverzace. I když se studie pravděpodobně nezaměřovala na dvě stě smajlíků, kterým tečou slzy z očí, na konci každé druhé zprávy.
