Za dost peněz hodně muziky. Ale vždyť jedna z nejvlivnějších osob světa musí být neustále v bezpečí.
V lednu roku 2016 jsme se zabývali věcí s názvem Nuclear football, tedy černým kufříkem provázejícím amerického prezidenta na každé jeho cestě. Pokud jste o něčem podobném ještě nečetli, klikejte sem. My se ale nyní podíváme podrobněji na další záležitost spojenou s prezidentem Spojených států amerických. Když hlava státu potřebuje vycestovat na větší vzdálenost, většinou se používá letadlo typu Boeing 747 (k dispozici mají 2 kusy). Jakmile se během letu na jeho palubě jednoho z nich nachází prezident, daný stroj získává pojmenování jako Air Force One. Obě současná letadla stála přes 320 000 000 amerických dolarů a bez doplnění paliva dokáží uletět až 12 600 kilometrů. Nás však bude zajímat jiný stroj, a to E-4B.
Letadlo, které má chránit prezidenta USA během jaderné války nebo jiné katastrofy, patří ke špičce letectví
Jakmile tedy prezident odletí na delší cestu, čili například mimo Severní Ameriku, jeho letku doprovází ještě jedno letadlo, tzv. Doomsday plane. Vždy bývá odstaveno a v neustálé pohotovosti v nejbližším a nejvíce vyhovujícím letišti od místa přistání Air Force One. Jde o jakási plně vybavená řídicí centra s křídly, která jsou připravena pro hlavu státu v případě náhlé krize, katastrofy, konfliktu nebo jiného nepříznivého scénáře. Logicky jsou tak vybavena tím nejlepším možným zařízením. Co se týče komunikace, dokáží se spojit zcela s kýmkoli v jakémkoliv koutě zeměkoule a také analyzovat a řídit další složky rovnou za letu. K dispozici je i anténa udržující neustálý kontakt s jadernou ponorkovou flotilou bez závislosti na pozemních radarech.
Vždy připraveno:
Ohledně bezpečnosti – konstrukce letadla je schopná přežít i silné elektromagnetické pulzy bez jakéhokoliv poškození systému nebo zařízení. V jeho útrobách může na třech patrech pracovat ve svých kancelářích a prostorách až 112 lidí včetně pilotů a dalšího personálu. Nezapomnělo se ani na možnost tankování za letu bez nutnosti přistání, takže když nebude možné z různých příčin doplnit palivo, ve vzduchu se udrží 35 hodin.
O tato masivní letadla se stará 595th Command and Control Group sídlící v největším městě amerického státu Nebraska s názvem Omaha. A právě v daném městě je jeden kus E-4B nastartován 24 hodin denně, čili v případě nouze je schopné operovat do několika minut (zhruba 15).