Když se nadčasový design setká s prostorností, výsledek nemůže dopadnout jinak než výtečně.
Dnes si po delším čase opět ukážeme byt z české metropole, který nese pojmenování LOFT F5.04 a zaujme všechny milovníky designové moderny a jednoduchosti. Lepší pohled na věc vám už ale poskytneme skrz skvělé snímky z portfolia BoysPlayNice a popis od samotné autorky.
Autor: Ing. arch. Klára Valová
Plocha: 120 metrů čtverečních
Návrh: 2015–2016
Realizace: 2016
Adresa: Bartoškova 1411/22, Praha
Více podobných článků najdete na Archinfo.sk.
Když se majitelům bytu naskytla příležitost koupit byt v bývalé továrně ETA Regula, neváhali ani minutu. Po dlouhém hledání bytu, kde by byl prostor něčím zajímavý a atypický a zároveň v širším centru Prahy, byla toto ideální volba. Podařilo se jim také vše perfektně časově sladit a s developerem se domluvit na předání bytu ve stavu Shell and Core, tedy v naprostém kolaudačním minimu. Také studio oslovili s předstihem, takže bylo dostatek času si vše pořádně promyslet a ve chvíli, kdy klienti byt převzali, jsme mohli začít s úpravami.
Při první návštěvě bytu je čekalo nemilé překvapení, a sice okna. Původní tovární vzhled oken, který developer sliboval na projektu zachovat, byl nahrazen plastovými. Protože se ale jedná o rohový byt a okna zde tak hrají velkou roli, bohužel to zcela změnilo jeho ráz, a to i přesto, že je jejich velikost nadstandardní. Úkolem tedy bylo sem dostat opět industriálního ducha a okna naopak trochu potlačit.
Hlavní obytný prostor byl maximálně otevřen do vstupní části a nechal se vyniknout centrální sloup a z něj vedená žebra, která tvoří základní konstrukci celé budovy a na stropě tvoří zajímavou strukturu. Ta ovlivňuje i celkový tvar bytu, který není pravoúhlý. Na tuto nepravidelnost bylo navázáno i v podlaze, která je ze dvou materiálů – lité stěrky a dřevěných prken podle toho, jak je funkčně potřeba – litá stěrka u vstupu a v kuchyni a dřevo v chodbě, pokojích a hlavní obytné části u TV. Spoje těchto podlah pak kopírují směr žeber.
Byt měl působit čistě a světle, proto žebra nejsou odhalena na původní železobetonovou konstrukci, ale základní barvou se v tomto případě stala barva bílá. Beton se pak použil pouze okrajově ve formě pohledového betonu v obývacím pokoji za TV a na kusovém nábytku.
Dominantou hlavní obytné části se stal betonový ostrůvek. Jím pak prochází vetknutá tenká deska ze dřeva a corianu, která tvoří jídelní stůl. Dřevo mořené našedo, corian a beton jsou materiály, které se pak opakují i na ostatním nábytku v hlavní obytné části. Ostrůvek jako centrální bod nejen obývacího pokoje, ale i celého bytu, umocňuje i atypicky řešené barového sezení formou zavěšených houpaček, stejně jako to, že díky průhledům v bytě je vidět i přes dlouhou chodbu už při vstupu do bytu.
Prvek černých lan se pak prolíná celým bytem a můžeme ho vidět jak u vstupu, kde je zavěšená tyč na kabáty, tak v šatně nebo jako úchytky u vestavných skříní. Houpačkami a lanovými závěsy je zároveň podtržena i atypická výška v bytě, která je 3,3 m.
Při průchodu bytem působí prostor velice čistě a světle. Tomu je pak v kontrastu ložnice a koupelna, kde jsou naopak použity mnohem tmavší materiály, a to i z důvodu, že tyto místnosti slouží pro odpočinek a relax.
Šatna a obložení stěny v ložnici, ve kterém je schovaná technická místnost s pračkou a sušičkou, má evokovat přepravní kontejnery. Jsou tedy vyrobeny z překližky, která byla pouze namořena do šedého odstínu.
Více podobných článků najdete na Archinfo.sk.