Pondělí 16. 7. 2018 svátek má Luboš

hledej na refresheru

Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
zdroj: Chmee2/Wikimedia Commons

Příběh Nuselského mostu: Kolos posloužil za 44 let své existence řidičům, 3 miliardám cestujících v metru i více než 300 sebevrahům

Jaký je příběh brutalistického monumentu, který kromě dopravy posloužil i stovkám sebevrahů?

30. září 2017, 17:00

Jaký je příběh brutalistického monumentu, který kromě dopravy posloužil i stovkám sebevrahů?

Zadýchaný muž stojí na okraji betonové konstrukce a po čele mu stékají krůpěje potu. Pod špičkami jeho bot se rozléhá čtyřicetimetrová hloubka nuselského údolí. Chce skočit. Skoncovat se životem. A není první – za dobu, co tu kontroverzní most stojí, tu život zúčtovalo přes tři stovky lidí. Jaký je příběh jedné z největších staveb z předpjatého betonu v České republice? A co je ukryto v jeho útrobách?


Za 6 let to bude půl století, co se Nuselský most otevřel veřejnosti. Do poslední chvíle přitom sami projektanti nevěděli, zda bude vůbec dostavěn. V roce 1973 se to nakonec povedlo – byl dokončen kolos, který spojil pankráckou pláň s centrem města a pokryl část Nuslí svým chladným stínem. Ještě do května 1990 nesl jméno po tehdejším komunistickém prezidentovi Klementu Gottwaldovi.

 

Už na začátku 20. století měla Praha asi 500 tisíc obyvatel. Za doby první republiky se počet neustále navyšoval postupným připojováním a budováním dalších městských částí, ale až za totality bylo najednou potřeba nějak efektivně propojit Pankrác, kde se začaly v masivním měřítku stavět sídliště, a centrum metropole, kam by lidé mohli jezdit do práce a za zábavou. 

 

View post on imgur.com

 

View post on imgur.com

 

Už za první republiky vznikaly různé realizace i mnohdy fantaskní vize (např. že v pilířích mostu by byly regulérní obytné zóny – nápad, že by domem projížděl vlak, je skoro až nepředstavitelný), které měly přemostění vyřešit – jejich realizace však mnohdy nenaplňovala úmysl stavby. Až na začátku šedesátých let se Praha konečně odhodlala ke svému dlouze odkládanému plánu a vybrala návrh mostu, který nejlépe splňoval všechny předpoklady vyhlášené architektonické soutěže. Kromě nadpovrchové vozovky měla vzniknout podpovrchová tramvaj (tedy ne metro tak, jak ho známe dnes), která by vedla v tubusu mostu. V polovině šedesátých let bylo rozhodnuto – vyhrála koncepce architektů Vojtěcha Michálka a Stanislava Hubičky, tedy monolitický betonový obr o pěti částech, podepřen čtyřmi masivními pilíři, 485 metrů dlouhý, 26,5 metrů široký a 42,5 metrů vysoký. Je to jeden z nejvyšších a nejdelších mostů v celé Evropě.

 

Stavba započala demolicí 17 nuselských domů. V té době bylo běžné, že činžovní domy musely ustoupit veřejným stavbám – o svůj stávající domov takto přišly stovky lidí, kterým poté byly přiděleny byty v nově vystavovaných sídlištích, bohužel často na méně lukrativních místech. Na jejich místech začaly růst masivní betonové pilíře. 

 

 

Roku 1967 přišel první zvrat. Praha nebude pod svým povrchem hostit podzemní tramvaj, ale rovnou metro. Konstrukce nuselského mostu tedy musela počítat s ještě vyšší zátěží. Dva roky po zahájení stavby! Na takovou váhu ale nebyla připravena. Inženýři museli vyřešit, jak tunel zpevnit – tedy namontovat zpevňující rošt, jenž rozvede tlak rovnoměrně i na jeho stěny. Pro architekty to naštěstí nakonec neznamenalo žádný problém a stavba mostu mohla pokojně pokračovat. 

 

View post on imgur.com

 

Architektonická strohost Nuselského mostu spořádala asi 20 000 metrů krychlových prvotřídního betonu. Jednotlivá mostní pole byla budována souměrně od pilíře po obou stranách. Ty se pak postupně napojovaly na sebe až utvořily celistvou konstrukci. Ocelový rošt, který vyrovnává zatížení vozů metra, váží 700 tun. Jednoho listopadového dne roku 1970 byla v rámci zátěžového testování proveden experiment statiky, kdy po mostu projelo neuvěřitelných 66 těžkých tanků. Zprvu nebylo jasné, zda most náročné zkoušky vydrží, ale nakonec je díky mistrnému vyprojektování s přehledem zvládl. Prohnutí Nuseláku bylo nepatrné. Celková hmotnost mostu na konci výstavby činí nepředstavitelných 64 800 tun. A to už je pěkně těžký kus stavby.

 

View post on imgur.com

 

Nuselský most byl s velkou slávou uveden do provozu v únoru 1973. Od té doby po něm denně projede 160 tisíc dopravních prostředků oběma směry. Koncem devadesátých letech nastal další problém. Pod tíhou těžkých ruských vagonů metra začaly praskat nosníky ocelového roštu, který měl upevňovat celý tubus. Otevřela se diskuze o technických nedostatcích mostu a traverzy musel dopravní podnik nechat vyměnit. Nikdo přesně nedokázal s určitostí potvrdit, jak dlouho most a tubus metra dokáže ještě sloužit veřejnosti. Rekonstrukce začala být na spadnutí. V roce 2000 získal prestižní ocenění Stavba století v kategorii Dopravní stavby a jeho životnost byla odhadnuta na 80 let. 

 

 

Příspěvek sdílený Daniel Bora (@borson),

 

Díky výšce mostu, která při svých čtyřiceti metrech dokonale usmrtí všechno živé, co z něj spadne, se Nuselák stal velmi populární pro sebevrahy z celé Prahy. Jistota smrti při pádu je stoprocentní. Přesná čísla počtu mrtvých lidí komunisté velmi striktně tajili, a proto neexistují žádná přesná data. Uvádí se však odhady, že z něj skočily více než tři stovky nešťastných lidí. Díky tomu se most zařadil do několika různých žebříčků mezi 15 míst na světě, kde lidé nejčastěji páchají sebevraždy. Pamětníci ale mluví ještě o jedné temné vzpomínce. Prý na místě panuje silná negativní energie. Podle různých urban legend byl v útrobách mostu pohřben dělník, který omylem spadl do nitra dutého pilíře. Neexistoval způsob jak ho dostat ven, a proto ho kolegové zalili betonem. Tělo by tam mělo být dodnes.

 

Proti obřímu množství pokusů o sebevraždu zareagovala Praha až poměrně pozdě. Od počátku byly totiž okraje mostu osázeny 120 centimetrovým zábradlím, které podobným věcem příliš nezabraňovalo. Krátkou zábranu bylo velmi jednoduché přelézt. Až dvoumetrové zábrany nainstalované v roce 1997 počet smrtí razantně snížily. Další přibyly ještě o deset let později. Ale jak už to tak bývá – cesta se samozřejmě vždycky dá najít, a tak si sem čas od času sebevrahové zaběhnou i přes plechovou zátaras. Záchranáři, hasiči a policie sem stále vyjíždí několikrát do roka.

 

Díky promyšlené konstrukci se Nuselský most stal jedním z nejpodivuhodnějších architektonických skvostů nejen Prahy, ale i celé Evropy. Nyní prochází svou další rekonstrukcí, která má být ukončena 17. listopadu. Díky ní a hlavně díky skvělé práci původních projektantů Michálka a Hubičky bude sloužit další desetiletí – a kdo ví, třeba předežene i svojí původní životnost.

 

Zobrazit galerii 8 galeria
Vyjádři svůj názor na článek
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Odpad Méně takových článků
Super! Více takových článků
Řekni nám, proč se ti článek nelíbí:
Děkujeme za tvůj názor!
Pomáhá nám i autorům při zkvalitňování obsahu na stránce.
Líbil se ti článek? Sdílej ho přátelům
NAHORU
Diskuse2 komentáře
Diskuse je jen pro přihlášené
2 komentáře
Seřadit komentáře podle oblíbenosti času přidání
avatar
DarthPunchline27. prosinec 2017, 17:50

super článok

0 Odpovědět · Nahlásit
avatar
Džugderdemydin Gurrakčá2. říjen 2017, 11:09

Předpojatý beton?! Hahaha!
Takže už PŘEDPJATÝ beton neexistuje?

(Předpjatý beton je stavební technologie, která řeší problém nízké pevnosti betonu v tahu.)

0 Odpovědět · Nahlásit
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.