Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
26. října 2017 13:04
Čas čtení 0:00
Pavlína Plecitá

Negrelliho viadukt v Praze čeká příjemná přeměna. Jeho prázdné oblouky zaplní galerie, obchůdky i kavárny

KULTURA
Uložit Uložené

Nové centrum kulturního a společenského života by mohlo být dokončeno v roce 2020.

Dobrou zprávou je, že městské části hlavního města Praha aktivně přemýšlí o vhodném využití chátrajících brownfieldů nebo starých opuštěných objektů, jejichž zářná chvilka slávy je už nějakou dobu za nimi. Zajímavým způsobem tak v minulosti došlo k renovaci například karlínských kasáren nebo žižkovského nádraží. Nyní je na řadě další projekt – Negrelliho viadukt na Praze 8.

 

Negrelliho viadukt v Praze čeká příjemná přeměna. Jeho prázdné oblouky zaplní galerie, obchůdky i kavárny
Zdroj: CCEA MOBA

A už dnes je jasné, že díky unikátní koncepci, kterou viaduktové oblouky nabízejí, architekti a designeři na renovaci dosyta nakrmí své umělecké chuťové pohárky. Městská část Praha 8 zamýšlí místo proměnit v další centrum společenského dění a přilákat nové návštěvníky k objevování zdejšího prostředí. Do zmíněných oblouků tak vsadí obchody, kavárny, bistra i galerie. Těšit se budete moci na místo jako stvořené pro nejrůznější akce – koncerty, výstavy, markety a další. Koneckonců, už samotný název studie nese jméno, které napovídá o tom nejlepším možném záměru - Negrelliho viadukt – příležitost pro kreativní město. Vše by to mělo stát přibližně 350 milionů korun.

Negrelliho viadukt v Praze čeká příjemná přeměna. Jeho prázdné oblouky zaplní galerie, obchůdky i kavárny
Zdroj: CCEA MOBA

„Cílem je otevření viaduktu Pražanům podobně jako se to v minulosti podařilo u chátrajících karlínských kasáren. Ta jsou nyní jedním z kulturních center Karlína, nabízejí rozhlednu, bar, kino a obrovské pískoviště a v budoucnu možná i bazén,“ řekl pro deník Metro zástupce starosty Petr Vilgus.

Celý prostor by mohl být chápán jako nové náměstí nabízející příležitost pro setkávání, odpočinek, zábavu i kreativní využití volného času. O tom, že místo má velmi dobrý potenciál stát se významným kulturním centrem na Praze 8, svědčí také loňská akce Léto pod viaduktem.

Negrelliho viadukt v Praze čeká příjemná přeměna. Jeho prázdné oblouky zaplní galerie, obchůdky i kavárny
Zdroj: CCEA MOBA

Tvůrci návrhu se ovšem snaží vyhnout gentrifikaci místa. „Model pronajímání oblouků nebude založen na čistě tržních principech, aby se z viaduktu nestala druhá Pařížská, tedy předražená ulice bez duše, která Pražáka nijak neláká k návštěvě,“ říká Petr Vilgus.

O tom, jakým způsobem bude rekonstrukcí pozměněno okolí, zatím mnoho informací nemáme. Architektonické studio Moba, které je pověřeno vypracováním koncepční studie, předpokládá mírné navýšení prostoru před viaduktem. Vegetace by měla zůstat zachována, dokonce i znásobena pomocí vysazeného stromořadí. 

„Revitalizací viaduktu získáme nové pulzující centrum Prahy 8. Prostor Florence, místa s mimořádným významem pro celou metropoli, tak získá důstojný vzhled i využití,“ dodává Radomír Nepil.

Negrelliho viadukt je jednou z nejvýznamnějších technických staveb na území Prahy z přelomu 19. a 20. století, která spojovala oba vltavské břehy – z Masarykova nádraží do Holešovic přes ostrov Štvanici. Do roku 1910 se dokonce jednalo o nejdelší viadukt v Evropě a sloužil zejména k přepravě na trati Vídeň–Praha–Drážďany. Koncem 19. století se taková rozlehlá a bytelná stavba považovala za unikát. Tehdejším zvykem bylo stavět podobné technické mosty ještě ze dřeva. Dodnes se jedná o nejdelší železniční most u nás. 

Negrelliho viadukt v Praze čeká příjemná přeměna. Jeho prázdné oblouky zaplní galerie, obchůdky i kavárny
Zdroj: Wikipedia/Josef Rybička, Karel Brantl - Muzeum hlavního města Prahy/Věstník Klubu za starou Prahu

Využití oblouků bylo během jeho historie různé. Sloužily jako dílny pro automobilovou výrobu, skladiště nebo odstavné parkoviště. Dokonce zde bylo sestrojeno i jedno z prvních letadel. Po válce bylo pod trojúhelníkovou částí viaduktu zřízeno autobusové nádraží, které patří i dnes k důležitým bodům pražské dopravy. Délka viaduktu z Holešovic do Karlína je přes jeden kilometr a celkový počet oblouků dosahuje čísla 99.

Domů
Sdílet
Diskuse