Po někdejším modelu LM002 Lamborghini představuje své novodobé SUV.
Mluvilo se o něm již dlouhá léta, ale nakonec až v prosinci 2017 poznáváme oficiálně nové SUV značky Lamborghini. Vskutku netradiční spojení vyplavuje na povrch model Urus, tedy sportovně užitkové vozidlo, které jsme v koncepční podobě poznali již v roce 2012 pod stejným názvem. Samotná automobilka hovoří o svém revolučním a do velké míry i zásadním modelu jako o vůbec prvním super-SUV na světě, což potvrzují i samotné parametry. Zprvu se sice ve velkém hovořilo o dvanáctiválcovém agregátu, vzhledem k tomu, že Urus staví na základech techniky Audi Q7, volba padla na dvakrát přeplňovanou 4litrovou V8 s výkonem 484 kW/650 koní a 850 Nm. Díky tomu dokáže SUV akcelerovat na stovku za impozantní čas jen 3,59 sekundy. Dvoustovka se na ručičce objeví za 12,8 sekundy, přičemž maximální rychlost je až 305 km/h.
Urus se tak stává nejrychlejším a nejbrutálnějším SUV na trhu. Jeho váha je přitom 2154 kilogramů, což skutečně není na velikostní poměry hodně, osmiválec spolupracuje s 8stupňovou automatickou převodovkou ZF, přičemž standardně je síla přenášena na všechna čtyři kola v poměru 40:60. Ten se však dokáže v závislosti na podmínkách měnit – na přední nápravu se umí dostavit až 70 % točivého momentu naopak na zadní až 87 %. Spolu s Aventadorem S sdílí technologii řízení zadních kol, což zlepšuje jízdní vlastnosti.
Na výběr je hned 6 jízdních režimů – Strada, Sport, Corsa, Neve (sníh), Terra (off-road) a Sabbia (písek). Samozřejmostí je vzduchový podvozek, zmínit je však třeba i přední karbon-keramické brzdy, jejichž kotouče mají 440 mm. Zajímavostí je rovněž samotné obutí – v základu stojí Urus na 21" kolech v pneumatikách P Zero Corsa od Pirelli, připlatit se však bude dát až za 23" disky!
Samotný design jako takový není velkým překvapením, protože většinu jeho hlavních designových detailů jsme už viděli v zmiňovaném konceptu. SUV s rozměry 5112 x 2016 x 1638 mm vystupuje skutečně agresivně, o čemž svědčí nejen ostré linie a hrany, ale zejména masivní přední maska. Pochopitelně, na obou koncích nalezneme full-LED světlomety, které svým úzkým tvarem korespondují s celkovým estetickým návrhem karoserie. Ve finále tak Urus vypadá skutečně jako nafouknutý supersport.
Jinak tomu není ani v interiéru, kde dominují digitální budíky, velké obrazovky a sportovní nádech. To, že Urus je opravdu zaměřen spíše na požitek z jízdy a rychlé tempo, značí skutečnost, že jeho interiér je 4místný. Zavazadlový prostor však nabízí slušných 616 litrů. První kusy z linek v Sant'Agate přijdou začátkem příštího roku, Lamborghini přitom plánuje přibližně 3,5 tisíce kusů ročně. Každý z nich bude stát minimálně 171 tisíc € bez daně (zhruba 4,4 miliony korun). V roce 2019 přitom lze očekávat příchod i plug-in hybridní verze.