Češi mají pověst národa, který nakupuje podle ceny, nikoli podle kvality. V posledních letech se to ale začíná měnit.
Společnost GfK, která se zaměřuje na průzkum trhu, uvedla, že Češi začali v posledních dvou letech méně nakupovat ve slevách. Ekonomický růst země ovlivňuje chování spotřebitelů, u nichž podíl výdajů za potraviny a drogerii ve slevových akcích dlouhodobě narůstal.
Nejvyššího bodu dosáhlo nakupování ve slevách v roce 2015, kdy podíl výdajů činil 46,9 procenta. V loňském roce to bylo již o procentní bod méně. Klesat začalo také množství lidí, kteří cíleně nakupují nejlevnější možné zboží. Pro Čechy začíná mít stále větší význam také kvalita a čerstvost potravin, které hodlají koupit.
V loňském roce si vybíralo prodejnu potravin podle kvality výrobků už 20 procent zákazníků, což je dvakrát více než pět let předtím.
Nejvíce peněz nepřekvapivě utrácejí nakupující v hypermarketech. V loni to bylo 32,1 procenta nakupujících. V delším časovém horizontu rostou nákupy v diskontních prodejnách a supermarketech.
V diskontech nakupuje 20,1 procenta lidí, malé prodejny navštěvuje 17,3 procenta a supermarkety preferuje 16,8 procenta. Kromě nákupů ve slevách je v poklesu také průměrná frekvence, v níž se Češi vydávají nakupovat. Loni jsme vyráželi nakupovat průměrně 337krát za rok. To je o dva nákupy průměrně méně než rok předtím.
Zároveň však vzrostla i průměrná cena za jeden nákup. Předloni jsme utratili 228 korun, v loňském roce už 241. Částečně je to dané také tím, že jsou jednotlivé domácnosti ochotné zaplatit vyšší průměrnou cenu za jeden výrobek.