Také nenávidíš tlačenice v metru? Nemožnost si sednout, ani centimetr volného místa a absolutně vydýchaný vzduch? To by mohlo být minulostí.
Studenti ČVUT z týmu RedCute se rozhodli něco udělat s nepříjemnými tlačenicemi v metru a vymysleli způsob, jakým se jim vyhnout. Pomoct by mohly speciální LED pásky implementované do podlahy, které by cestujícím ještě před příjezdem soupravy metra ukázaly, do jakých dveří vagonu vstoupit.
Zvýšil by se nejen komfort cestujících, ale i rychlost výstupu a nástupu, což by mělo vliv na časově ještě přesnější provoz. Rovnoměrnější opotřebování vozů metra by mohla být také kýžená výhoda pro DPP. Projekt bude podle odhadů v pilotním testování spuštěn už do konce letošního roku. Podobné pásky na některých stanicích již existují, cestující však informují pouze o samotném příjezdu vlaku, nikoli o jeho obsazenosti.
Jednotlivé vagóny se v metru váží kvůli výpočtu brzd a zrychlení. V tomto směru by tedy nebyl problém – stačilo by data přesunout do informační infrastruktury metra a poté je poslat dál do LED pásek. Projekt se i tak ale potýkal s komplikacemi. Systém, který by tyto dvě funkcionality propojil, neexistuje. A pro jeho vybudování je potřeba dodržet spoustu bezpečnostních opatření.
„Metro má přísná omezení na jakékoliv technologie. Instalované věci nesmí šířit oheň, existuje spousta restrikcí na světlo, kdy strojvedoucí nesmí být oslněni a nic jim nesmí vytvářet stroboskopický efekt. Je tu řada věcí, o kterých jsme na začátku projektu vůbec neměli ponětí,“ vysvětluje Vít Obrusník, jeden z členů RedCute týmu.
Pilotní projekt tedy zatím musí být otestován jen na jedné stanici – tou bude Střížkov. LED pásky tu už totiž jsou. S tím souvisí, že se informační systém bude muset vybudovat i ve dvou vedlejších stanicích, aby byla možnost rozdíly hmotností zkontrolovat. Testovací režim bude omezen jen na jednu soupravu, i tak bude mít obrovskou informační hodnotu, díky které by se mohla nasbírat cenná data.
„Pokud by se časy průjezdu soupravy v průběhu dne měnily, mohla by je nasbírat na celé lince. Trvalo by to sice třeba rok, ale to nevadí. Potom už bychom se dostali k našemu původnímu nápadu – mohli bychom předpovídat zaplněnost souprav metra v jakoukoliv dobu. Získané informace pak můžeme navázat třeba na aplikaci, kde si kromě nalezeného spoje zjistíte i to, které vozy budou nejvíc plné,“ říká Vít Obrusník. Pražské metro se tedy může těšit na ještě větší efektivitu.