Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Úterý 10. 12. 2019 svátek má Julie

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Zajímavosti - Místa
2
Adam Novosad
15. únor 2019, 17:29

Ryanair létá za 130 Kč, a přesto ročně vydělá 39 miliard korun. Jak fungují tyto nízkonákladové aerolinky?

Irská letecká společnost je ve své oblasti fenoménem.

Adam Novosad
15. únor 2019, 17:29
Ryanair létá za 130 Kč, a přesto ročně vydělá 39 miliard korun. Jak fungují tyto nízkonákladové aerolinky?
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
2
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Kdybys o nízkonákladové letecké společnosti jako Ryanair začal vyprávět Američanovi, zřejmě by ti neporozuměl až do takové míry jako běžný Evropan. A nejde jen o Ryanair, vždyť nízkonákladovek funguje na starém kontinentu hned několik, např. Wizz Air či EasyJet. Všechny nízkonákladové letecké společnosti však mají společných několik poznávacích znaků, podle kterých můžeš snadno identifikovat, že žádný luxus nemůžeš očekávat.

 

Za společností Ryanair stojí šéf Michael O'Leary. Možná se i v tvém okolí občas šíří zprávy o tom, že bychom v letadlech mohli začít platit za používání toalet či letět rovnou vestoje, což jsou nápady, které by se daly spojit právě s extravagantním Irem. 

 

Ani jeden z těchto dvou nápadů sice nerealizoval, ale přesto dnes šéfuje letecké společnosti, která v roce 2017 dosáhla čistého zisku 1,45 milardy eur. Ne, nemluvíme o celkových ročních tržbách, ty překračovaly hranici 8 miliard, ale o zisku. Akcionáři aerolinky mohli být spokojeni.

 

Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú tieto nízkonákladové aerolinky?

Jak je možné prodávat letenky za 130 Kč?

Přesto zřejmě drtivá většina lidí stále netuší, jak je vlastně možné, že Ryanair dokáže prodávat letenky i za 130 Kč a vydělat 1,45 miliardy eur ročně. Kdybychom chtěli říci, že za fungováním této společnosti není třeba hledat žádnou vědu, lhali bychom. Opravdu jde o perfektně naolejovaný stroj, který musí fungovat na minutu přesně, aby se snižovaly potenciální ztráty a zvyšoval zisk.

 

Na internetu bys při hledání recenzí o Ryanairu našel hromadu otřesných hodnocení. Na oblíbeném portálu TripAdvisor ho hodnotilo téměř 59 tisíc lidí a celkově obdržel v průměru jen 3 hvězdičky z 5 možných.

 

Na portálu Trust Pilot je situace ještě horší. Z téměř 4 tisíc hodnocení si Ryanair drží průměrně jen 1 hvězdičku z 10 možných, a tak by zřejmě racionální člověk cestování touto aerolinkou hned zavrhl.

 

Jenže, u irské společnosti se na hvězdičky není třeba dívat. Hodnocení může vypadat bídně, ale když jako největší evropská aerolinka Ryanair ročně přepraví více než 130 milionů lidí, několik tisíc z nich si rozhodně bude stěžovat.

 

My v redakci jsme se na palubě Ryanairu objevili za uplynulé měsíce mnohokrát. Pokud člověk do letadla opravdu nastupuje bez jakýchkoli představ o luxusu a nekonečné pozornosti posádky, zklamaný prostě odcházet nemůže. Koneckonců, nechápeme, co by někteří Češi očekávali od aerolinky, která jim prodá letenku klidně za méně než 300 Kč.

 

Rozhodli jsme se proto podívat na to, jak nízkonákladové aerolinky fungují a díky čemu dokáže Ryanair generovat obrovské zisky navzdory faktu, že na jednotlivé ceně pasažéra za letenku ve velké části případů jednoduše ztratí peníze. Všechny důvody je třeba hledat v pečlivém managementu každého kroku, který tě nenápadně v pozadí provází od nákupu letenky až po vystoupení z letadla v cílové destinaci.

 

Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú tieto nízkonákladové aerolinky?

Jeden typ letadla, stovky strojů

Technologie se mění a vyvíjejí, spolupráce s Boeingem zůstává. Ryanair má ve své flotile více než 300 letadel, jejichž průměrný věk dosahuje přibližně 5,5 roku. Pokud jsi dosud věřil mýtu, že irská aerolinka může létat za tak nízké ceny, protože je bezpečnost letadel bídná, tak jsi na omylu.

 

Velké společnosti jako Lufthansa či British Airways mají ve většině případů mnohem starší letadla. Irové přitom myslí na snižování nákladů v každé oblasti. I proto používají pouze jeden model letadel Boeing 737-800, přičemž létají také novými Boeingy 737 Max 200. Nejde o žádné revoluční změny, které by měly inženýrům a mechanikům způsobit noční můry.

 

Využívání jediného modelu letadla má samozřejmě své značné výhody. Zmiňovaní mechanici a inženýři si musí své úkony natrénovat na stejném stroji, takže v případě nouze dokáží letadlo Ryanairu opravit mechanici v Česku, v Anglii nebo klidně i v Maroku.

 

Kdyby Ryanair všude létal s různými modely letadel a v nepříjemném případě by se mu stalo, že by se poškození letadla odehrálo v oblasti, kde nemá vyškolené mechaniky na potřebný stroj, letadlo a společnost by ztrácely mnohem více peněz.

 

Mechanici přitom pracují zejména v noci, aby mohla letadla v časných ranních hodinách opět vzlétnout. Velkou výhodou je i fakt, že jakékoliv náhradní díly pasují na každičký stroj ve flotile. Zjednodušený management flotily proto Irům šetří peníze a umožňuje letadlům létat prakticky bez přestávky.

Nekonečné otočky z letiště na letiště

Samotné létání bez přestávky funguje zajímavě. Pokud pravidelně létáš nízkonákladovými leteckými společnostmi, určitě jsi zaregistroval, že občas ani několik desítek minut před tvým plánovaným odletem letadlo nejenže není připraveno na nástup cestujících, ale ještě ani fyzicky není na letišti.

 

Nízkonákladové letecké společnosti fungují na jednoduchém principu – strávit co nejméně času na zemi a co nejvíce času ve vzduchu. Jednotlivá letadla tedy zůstávají na letištích pouze přibližně 45 minut, než opět vzlétnou, což je optimální čas k tomu, aby mohly proběhnout všechny potřebné úkony na odbavení letadla.

 

Stroje samozřejmě létají s přesně vypočteným palivem, které však bez problémů vystačí navíc i při mimořádných situacích, a tak ho po přistání na letišti doplní. Když posádka a zaměstnanci letiště vyplní všechny potřebné dokumenty a mezitím v rychlosti uklidí palubu, do letadla mohou nastupovat noví pasažéři.

  

Většina letadel Ryanairu se každý den otočí přibližně 4krát až 5krát, přičemž principem zůstává, že se vždy večer stroj vrací do své základny. Pokud tedy ráno vystartuje z Prahy, večer se tam po všech letech vrací.

 

Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú tieto nízkonákladové aerolinky?

I špatná reklama je reklama

Ryanair nemusí ročně investovat nekonečné peníze do marketingu. Žijeme v době, kdy je létání stále větším životním stylem a nakupování letenek se stalo zcela běžným. Mladí lidé ještě nikdy neměli takovou šanci poznávat svět jako dnes, a tak Ryanair nepotřebuje velkolepé kampaně, aby si ho lidé všimli.

 

Viděl jsi, že by někdy Ryanair propagoval své služby v Praze na billboardech ve městě? Společnosti stačí na své stránce zveřejnit akci, že zlevnila letenky o 20 % nebo je nabízí za 130 Kč jedním směrem a weby jako Refresher zareagují.

 

Mladí lidé o letenkách čtou velmi rádi, chtějí cestovat a magazíny zase chtějí svým čtenářům přinášet informace, které se jim líbí a zajímají je. Ba co víc, i v případě irské aerolinky platí staré známé pořekadlo, že i špatná reklama je reklama.

 

Záleží ti na tom, zda nějakému Čechovi aerolinka nechtěně ztratila kufr, nebo na stížnostech o extrémních dodatečných poplatcích za zavazadla či výběr sedadla, když máš před očima výlet do Barcelony za 550 Kč? Hodnocení se u nízkonákladových aerolinek opravdu dostávají do pozadí.

Nádherná Barcelona jen za 550 Kč? Ne tak úplně

 

Exkluzivní obsah pro předplatitele REFRESHER+
od 57,50 kč na měsíc
PŘEDPLATIT
Už máš předplatné? Přihlásit se
PROČ SI PŘEDPLATIT?

Co se dozvíš po odemčení?

  • proč plánuje šéf Ryanairu nabízet letenky zdarma;
  • jak ovlivnil teroristický útok na dvojčata nákup letadel Ryanairu;
  • kolik peněz vydělává Ryanair za prodej výrobků na palubě;
  • jak to, že při letu do Barcelony přistaneš ve městě vzdáleném 80 kilometrů;
  • jak je možné, že Ryanairu nikdy nespadlo letadlo;
  • jaký zlatý důl představuje prodej ubytování či půjčování aut.

Ohodnoť článek
9
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.