Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Irská letecká společnost je ve své oblasti fenoménem.
Kdybys o nízkonákladové letecké společnosti jako Ryanair začal vyprávět Američanovi, zřejmě by ti neporozuměl až do takové míry jako běžný Evropan. A nejde jen o Ryanair, vždyť nízkonákladovek funguje na starém kontinentu hned několik, např. Wizz Air či EasyJet. Všechny nízkonákladové letecké společnosti však mají společných několik poznávacích znaků, podle kterých můžeš snadno identifikovat, že žádný luxus nemůžeš očekávat.
Za společností Ryanair stojí šéf Michael O'Leary. Možná se i v tvém okolí občas šíří zprávy o tom, že bychom v letadlech mohli začít platit za používání toalet či letět rovnou vestoje, což jsou nápady, které by se daly spojit právě s extravagantním Irem.
Ani jeden z těchto dvou nápadů sice nerealizoval, ale přesto dnes šéfuje letecké společnosti, která v roce 2017 dosáhla čistého zisku 1,45 milardy eur. Ne, nemluvíme o celkových ročních tržbách, ty překračovaly hranici 8 miliard, ale o zisku. Akcionáři aerolinky mohli být spokojeni.
Jak je možné prodávat letenky za 130 Kč?
Přesto zřejmě drtivá většina lidí stále netuší, jak je vlastně možné, že Ryanair dokáže prodávat letenky i za 130 Kč a vydělat 1,45 miliardy eur ročně. Kdybychom chtěli říci, že za fungováním této společnosti není třeba hledat žádnou vědu, lhali bychom. Opravdu jde o perfektně naolejovaný stroj, který musí fungovat na minutu přesně, aby se snižovaly potenciální ztráty a zvyšoval zisk.
Na internetu bys při hledání recenzí o Ryanairu našel hromadu otřesných hodnocení. Na oblíbeném portálu TripAdvisor ho hodnotilo téměř 59 tisíc lidí a celkově obdržel v průměru jen 3 hvězdičky z 5 možných.
Na portálu Trust Pilot je situace ještě horší. Z téměř 4 tisíc hodnocení si Ryanair drží průměrně jen 1 hvězdičku z 10 možných, a tak by zřejmě racionální člověk cestování touto aerolinkou hned zavrhl.
Jenže, u irské společnosti se na hvězdičky není třeba dívat. Hodnocení může vypadat bídně, ale když jako největší evropská aerolinka Ryanair ročně přepraví více než 130 milionů lidí, několik tisíc z nich si rozhodně bude stěžovat.
My v redakci jsme se na palubě Ryanairu objevili za uplynulé měsíce mnohokrát. Pokud člověk do letadla opravdu nastupuje bez jakýchkoli představ o luxusu a nekonečné pozornosti posádky, zklamaný prostě odcházet nemůže. Koneckonců, nechápeme, co by někteří Češi očekávali od aerolinky, která jim prodá letenku klidně za méně než 300 Kč.
Rozhodli jsme se proto podívat na to, jak nízkonákladové aerolinky fungují a díky čemu dokáže Ryanair generovat obrovské zisky navzdory faktu, že na jednotlivé ceně pasažéra za letenku ve velké části případů jednoduše ztratí peníze. Všechny důvody je třeba hledat v pečlivém managementu každého kroku, který tě nenápadně v pozadí provází od nákupu letenky až po vystoupení z letadla v cílové destinaci.
Jeden typ letadla, stovky strojů
Technologie se mění a vyvíjejí, spolupráce s Boeingem zůstává. Ryanair má ve své flotile více než 300 letadel, jejichž průměrný věk dosahuje přibližně 5,5 roku. Pokud jsi dosud věřil mýtu, že irská aerolinka může létat za tak nízké ceny, protože je bezpečnost letadel bídná, tak jsi na omylu.
Velké společnosti jako Lufthansa či British Airways mají ve většině případů mnohem starší letadla. Irové přitom myslí na snižování nákladů v každé oblasti. I proto používají pouze jeden model letadel Boeing 737-800, přičemž létají také novými Boeingy 737 Max 200. Nejde o žádné revoluční změny, které by měly inženýrům a mechanikům způsobit noční můry.
Využívání jediného modelu letadla má samozřejmě své značné výhody. Zmiňovaní mechanici a inženýři si musí své úkony natrénovat na stejném stroji, takže v případě nouze dokáží letadlo Ryanairu opravit mechanici v Česku, v Anglii nebo klidně i v Maroku.
Kdyby Ryanair všude létal s různými modely letadel a v nepříjemném případě by se mu stalo, že by se poškození letadla odehrálo v oblasti, kde nemá vyškolené mechaniky na potřebný stroj, letadlo a společnost by ztrácely mnohem více peněz.
Mechanici přitom pracují zejména v noci, aby mohla letadla v časných ranních hodinách opět vzlétnout. Velkou výhodou je i fakt, že jakékoliv náhradní díly pasují na každičký stroj ve flotile. Zjednodušený management flotily proto Irům šetří peníze a umožňuje letadlům létat prakticky bez přestávky.
Nekonečné otočky z letiště na letiště
Samotné létání bez přestávky funguje zajímavě. Pokud pravidelně létáš nízkonákladovými leteckými společnostmi, určitě jsi zaregistroval, že občas ani několik desítek minut před tvým plánovaným odletem letadlo nejenže není připraveno na nástup cestujících, ale ještě ani fyzicky není na letišti.
Nízkonákladové letecké společnosti fungují na jednoduchém principu – strávit co nejméně času na zemi a co nejvíce času ve vzduchu. Jednotlivá letadla tedy zůstávají na letištích pouze přibližně 45 minut, než opět vzlétnou, což je optimální čas k tomu, aby mohly proběhnout všechny potřebné úkony na odbavení letadla.
Stroje samozřejmě létají s přesně vypočteným palivem, které však bez problémů vystačí navíc i při mimořádných situacích, a tak ho po přistání na letišti doplní. Když posádka a zaměstnanci letiště vyplní všechny potřebné dokumenty a mezitím v rychlosti uklidí palubu, do letadla mohou nastupovat noví pasažéři.
Většina letadel Ryanairu se každý den otočí přibližně 4krát až 5krát, přičemž principem zůstává, že se vždy večer stroj vrací do své základny. Pokud tedy ráno vystartuje z Prahy, večer se tam po všech letech vrací.
I špatná reklama je reklama
Ryanair nemusí ročně investovat nekonečné peníze do marketingu. Žijeme v době, kdy je létání stále větším životním stylem a nakupování letenek se stalo zcela běžným. Mladí lidé ještě nikdy neměli takovou šanci poznávat svět jako dnes, a tak Ryanair nepotřebuje velkolepé kampaně, aby si ho lidé všimli.
Viděl jsi, že by někdy Ryanair propagoval své služby v Praze na billboardech ve městě? Společnosti stačí na své stránce zveřejnit akci, že zlevnila letenky o 20 % nebo je nabízí za 130 Kč jedním směrem a weby jako Refresher zareagují.
Mladí lidé o letenkách čtou velmi rádi, chtějí cestovat a magazíny zase chtějí svým čtenářům přinášet informace, které se jim líbí a zajímají je. Ba co víc, i v případě irské aerolinky platí staré známé pořekadlo, že i špatná reklama je reklama.
Záleží ti na tom, zda nějakému Čechovi aerolinka nechtěně ztratila kufr, nebo na stížnostech o extrémních dodatečných poplatcích za zavazadla či výběr sedadla, když máš před očima výlet do Barcelony za 550 Kč? Hodnocení se u nízkonákladových aerolinek opravdu dostávají do pozadí.
Nádherná Barcelona jen za 550 Kč? Ne tak úplně
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemčení?
proč plánuje šéf Ryanairu nabízet letenky zdarma;
jak ovlivnil teroristický útok na dvojčata nákup letadel Ryanairu;
kolik peněz vydělává Ryanair za prodej výrobků na palubě;
jak to, že při letu do Barcelony přistaneš ve městě vzdáleném 80 kilometrů;
jak je možné, že Ryanairu nikdy nespadlo letadlo;
jaký zlatý důl představuje prodej ubytování či půjčování aut.
Samotná expanze destinací stojí za tím, že Ryanair vydělává obrovské množství peněz. I z Prahy si dnes bez problémů zaletíš do zemí jako Izrael či Maroko, kam by ses kdysi dostal pouze velkými aerolinkami za obrovské množství peněz. Turismus Čechů do těchto exotičtějších destinací pozitivně ovlivňuje nejen zisky Ryanairu, ale i cestovní ruch v koncových místech.
Irska aerolinka dokáže na stovkách příkladů ukázat potenciálním zájemcům o letecké spojení důležitost a přínos, kterou dokáže přinést. Kdo by v Česku slyšel o bosenské Tuzle, kdyby tam nezačal létat WizzAir, nebo turecké destinaci Dalaman a srbském Niši, kam zase létá Ryanair? Takových příkladů bys po celé Evropě našel obrovské množství.
Regionální letiště zároveň Ryanairu šetří peníze. Musíš si uvědomit, že tisíce Čechů létají z Prahy do Barcelony na letiště ve městě Girona, které je od centra katalánské metropole vzdáleno více než hodinu autobusem, ale cestujícím to nevadí.
Mají-li na výběr zaplatit více než 3000 Kč za standardní aerolinku nebo si zaletět do Girony za 800 Kč a zaplatit 600 Kč za zpáteční lístek do města, rozhodnutí je samozřejmě jasné. Ryanair má na některých menších evropských letištích tak silné postavení, že by si tam klidně mohl vybudovat nové sídlo. Ne nadarmo se o šéfovi Michaelovi O'Learym mluví jako o muži, kterému by měli v Bruselu za pospojování Evropy tolika linkami postavit sochu.
Letušky a stevardi pro všechno
Samotná posádka musí plnit hned několik úkolů. Letušky a stevardi po přistání uklízejí palubu, kontrolují, zda je vše na svém místě, a starají se také o to, aby prodali co nejvíce produktů z pověstných vozíků. Neznamená to však, že by byla posádka hůře vyškolená a nejde tak o žádné číšníky v oblacích.
Posádky Ryanairu mají za sebou ta nejlepší školení a tréninky, aby se uměly správně zachovat v jakékoli nouzové situaci, a samozřejmě mají za úkol také prodávat co nejvíce výrobků. Čím více výrobků prodají, tím více si přilepší ke své výplatě. Pokud ale neprodají konkrétní množství produktů, z platu jim nestrhávají žádná procenta, takže se nemusíš obávat.
Výhodou je samozřejmě i výše zmiňovaný fakt, že stejně jako mechanici, i posádka Ryanairu je vycvičená na stejný typ letadla. V případě potřeby se proto letušky mohou přehodit na jakoukoliv jinou linku a piloti nemají problém odletět s Boeingem 737-800 z jakéhokoli letiště v Evropě či na Středním Východě nebo severu Afriky, kam začal Ryanair expandovat.
Pokud se pomalu vyčerpávají i lokální letiště na starém kontinentu, je třeba začít létat do nových a pro Evropany často exotických destinací.
Nákup letadel po teroristickém útoku
Když se odehrály ničivé útoky na newyorská dvojčata, celý svět byl v šoku. Společně s ním i svět letectví, protože lidé zjistili, že teroristé se dokázali bez větších problémů zmocnit letadel, odstavit posádku a narazit s nimi do mrakodrapů. Nastal čas na zavádění mnohem přísnějších bezpečnostních prohlídek a podmínek, avšak spoustu lidí bylo vystrašených natolik, že létat odmítali.
Ryanair tehdy nezaváhal. Chaos na trhu s letadly tehdy využil tak, že si od Boeingu v roce 2002 objednal hned 100 nových modelů 737-800, díky čemuž získal slušnou slevu za masivní objednávku, přičemž do ní zahrnul i potenciální nákup dalších 50 kusů letadel.
Mezitím si samozřejmě Ryanair opatřil i nová letadla. V roce 2017 měla společnost objednáno 110 kusů Boeingu 737 Max 200. Tehdejší plány zněly tak, že do roku 2024 díky těmto novým letadlům aerolinka ročně přepraví až 200 milionů pasažérů. A to jsme nezmínili, že je třeba k této objednávce připočítat i dodatečnou možnost doobjednat dalších 100 stejných letadel.
Obrovské nákupy se jednoduše vyplatí a Ryanair se při svých tržbách o finance bát nemusí. I když není na nejvyšší příčce v žebříčku aerolinek s nejmladšími flotilami, irská letadla patří mezi ta mladší.
Desítky milionů za doplňky
Když do té Barcelony za 550 Kč doletíš a zjistíš, že ve skutečnosti kráčíš po letišti v Gironě, možná si vzpomeneš na nabídku, kterou ti chtěl Ryanair vnutit hned při nákupu letenky. Dnes si už můžeš přímo na stránce Ryanairu u letenek koupit prakticky celou dovolenou od letenky, přes dopravu z letiště, hotel, výlety a atrakce až po půjčení auta.
Samozřejmě, tyto služby něco stojí a za každý tvůj dodatečný nákup získává Ryanair několik procent z celkové ceny. Pokud se tedy spojí se společností nabízející ubytování, Ryanair velmi jednoduše dokáže vydělat na cestujících nakupujících letenku, zatímco poskytovatel ubytování za předání menší části svého výdělku získá obrovské množství potenciálních zákazníků.
V praxi se proto takovým firmám vyplatí spojit s aerolinkami jako Ryanair a zajistit si permanentní přístup zákazníků. Ryanair podle údajů z roku 2018 vydělal jen díky podílu z ceny rezervací hotelů a půjčoven aut více než 85 milionů eur, což rozhodně stojí za námahu.
Aerolinka, které nikdy nespadlo letadlo
Pocit bezpečí nelze brát u letadel na lehkou váhu. Ano, statistiky hovoří jasnou řečí a existuje vyšší pravděpodobnost, že zemřeš zásahem blesku než při pádu letadla, ale psychika si dokáže s člověkem pořádně zahrávat.
Na silnicích se denně odehrají tisíce dopravních nehod, při kterých zahynou tisíce lidí, ale pád letadla přeci jen způsobuje větší mediální zájem. A když spadne letadlo, člověk najednou zjistí, že se nechce jen tak dobrovolně vydat do zamčené kovové kabiny a odletět tisíce kilometrů z jedné destinace do druhé, aniž by měl nad svým osudem jakoukoliv kontrolu.
Nebo právě naopak. Není třeba nic zakřiknout, avšak Ryanair svou reputaci postavil i na bezpečnosti. Irské letecké společnosti nikdy nespadlo žádné letadlo a nejhorší incidenty, které zažila, byly ztráta tlaku v kabině či různá nouzová přistání. Úctyhodný výkon na to, že ročně aerolinka přepraví přes 130 milionů lidí, že? Vyškolení mechanici, ta nejpřísnější bezpečnostní opatření a mladá letadla stojí za tím, že Ryanair je jednou z nejbezpečnějších leteckých společností na celém světě.
Poplatky za všechno, na co si vzpomeneš
Až na závěr jsme si nechali ten hlavní důvod úspěchu nízkonákladových leteckých společností. Jak se již v minulosti vyjádřil Michael O'Leary, jednou by chtěl dosáhnout bodu, ve kterém by pasažéři cestovali zdarma. Zcela zdarma by to však nebylo.
Nízkonákladovky vydělávají nejvíce peněz na dodatečných poplatcích, které si účtují za všemožné služby. Našel jsi levnou letenku z Prahy do Barcelony, ale potřebuješ si tam vzít velký kufr, chceš si vybrat konkrétní sedadlo, rád by ses do letadla dostal mezi prvními pomocí prioritního nástupu a ještě si i nakonec zapomeneš vytisknout letenku či udělat check-in?
Můžeš se připravit na nadílku poplatků, které by po jmenování těchto všech služeb dosáhly i více než 2000 Kč. Nedávné změny samozřejmě způsobily, že si už na palubu nemůžeš zdarma vzít příruční zavazadlo, které ti sice bez poplatku hodí do podpalubí, ale pokud nechceš po vystoupení čekat u pásu, budeš si muset pár korun doplatit.
Kromě toho tě samozřejmě na palubě čekají vychytávky jako láhev vody či pivo za přestřelené ceny nebo rovnou výherní losy, díky kterým můžeš získat miliony korun. Ryanair jednoduše ví, že pokud má na své palubě monopol na prodej občerstvení, doplňků či právě losů, může za ně chtít přemrštěné ceny.
A ty můžeš přiznat, že ta 2 či 3 eura za pivo přeci jen můžeš obětovat a vychutnat si ho v oblacích. Svědčí o tom i tržby 182 milionů eur z prodeje produktů přímo na palubě.