Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub Refresher+ už od 0 Kč 😱
15. února 2019 v 17:29
Čas čtení 0:00
Adam Novosad

Ryanair létá za 130 Kč, a přesto ročně vydělá 39 miliard korun. Jak fungují tyto nízkonákladové aerolinky?

Ryanair létá za 130 Kč, a přesto ročně vydělá 39 miliard korun. Jak fungují tyto nízkonákladové aerolinky?
ZAJÍMAVOSTI
Uložit Uložené

Irská letecká společnost je ve své oblasti fenoménem.

Kdybys o nízkonákladové letecké společnosti jako Ryanair začal vyprávět Američanovi, zřejmě by ti neporozuměl až do takové míry jako běžný Evropan. A nejde jen o Ryanair, vždyť nízkonákladovek funguje na starém kontinentu hned několik, např. Wizz Air či EasyJet. Všechny nízkonákladové letecké společnosti však mají společných několik poznávacích znaků, podle kterých můžeš snadno identifikovat, že žádný luxus nemůžeš očekávat.

 

Za společností Ryanair stojí šéf Michael O'Leary. Možná se i v tvém okolí občas šíří zprávy o tom, že bychom v letadlech mohli začít platit za používání toalet či letět rovnou vestoje, což jsou nápady, které by se daly spojit právě s extravagantním Irem. 

Ani jeden z těchto dvou nápadů sice nerealizoval, ale přesto dnes šéfuje letecké společnosti, která v roce 2017 dosáhla čistého zisku 1,45 milardy eur. Ne, nemluvíme o celkových ročních tržbách, ty překračovaly hranici 8 miliard, ale o zisku. Akcionáři aerolinky mohli být spokojeni.

Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú tieto nízkonákladové aerolinky?
Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú tieto nízkonákladové aerolinky? Zdroj: Pixabay

Jak je možné prodávat letenky za 130 Kč?

Přesto zřejmě drtivá většina lidí stále netuší, jak je vlastně možné, že Ryanair dokáže prodávat letenky i za 130 Kč a vydělat 1,45 miliardy eur ročně. Kdybychom chtěli říci, že za fungováním této společnosti není třeba hledat žádnou vědu, lhali bychom. Opravdu jde o perfektně naolejovaný stroj, který musí fungovat na minutu přesně, aby se snižovaly potenciální ztráty a zvyšoval zisk.

Na internetu bys při hledání recenzí o Ryanairu našel hromadu otřesných hodnocení. Na oblíbeném portálu TripAdvisor ho hodnotilo téměř 59 tisíc lidí a celkově obdržel v průměru jen 3 hvězdičky z 5 možných.

Na portálu Trust Pilot je situace ještě horší. Z téměř 4 tisíc hodnocení si Ryanair drží průměrně jen 1 hvězdičku z 10 možných, a tak by zřejmě racionální člověk cestování touto aerolinkou hned zavrhl.

Jenže, u irské společnosti se na hvězdičky není třeba dívat. Hodnocení může vypadat bídně, ale když jako největší evropská aerolinka Ryanair ročně přepraví více než 130 milionů lidí, několik tisíc z nich si rozhodně bude stěžovat.

My v redakci jsme se na palubě Ryanairu objevili za uplynulé měsíce mnohokrát. Pokud člověk do letadla opravdu nastupuje bez jakýchkoli představ o luxusu a nekonečné pozornosti posádky, zklamaný prostě odcházet nemůže. Koneckonců, nechápeme, co by někteří Češi očekávali od aerolinky, která jim prodá letenku klidně za méně než 300 Kč.

Rozhodli jsme se proto podívat na to, jak nízkonákladové aerolinky fungují a díky čemu dokáže Ryanair generovat obrovské zisky navzdory faktu, že na jednotlivé ceně pasažéra za letenku ve velké části případů jednoduše ztratí peníze. Všechny důvody je třeba hledat v pečlivém managementu každého kroku, který tě nenápadně v pozadí provází od nákupu letenky až po vystoupení z letadla v cílové destinaci.

Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú tieto nízkonákladové aerolinky?
Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú tieto nízkonákladové aerolinky? Zdroj: Pixabay

Jeden typ letadla, stovky strojů

Technologie se mění a vyvíjejí, spolupráce s Boeingem zůstává. Ryanair má ve své flotile více než 300 letadel, jejichž průměrný věk dosahuje přibližně 5,5 roku. Pokud jsi dosud věřil mýtu, že irská aerolinka může létat za tak nízké ceny, protože je bezpečnost letadel bídná, tak jsi na omylu.

Velké společnosti jako Lufthansa či British Airways mají ve většině případů mnohem starší letadla. Irové přitom myslí na snižování nákladů v každé oblasti. I proto používají pouze jeden model letadel Boeing 737-800, přičemž létají také novými Boeingy 737 Max 200. Nejde o žádné revoluční změny, které by měly inženýrům a mechanikům způsobit noční můry.

Využívání jediného modelu letadla má samozřejmě své značné výhody. Zmiňovaní mechanici a inženýři si musí své úkony natrénovat na stejném stroji, takže v případě nouze dokáží letadlo Ryanairu opravit mechanici v Česku, v Anglii nebo klidně i v Maroku.

Kdyby Ryanair všude létal s různými modely letadel a v nepříjemném případě by se mu stalo, že by se poškození letadla odehrálo v oblasti, kde nemá vyškolené mechaniky na potřebný stroj, letadlo a společnost by ztrácely mnohem více peněz.

Mechanici přitom pracují zejména v noci, aby mohla letadla v časných ranních hodinách opět vzlétnout. Velkou výhodou je i fakt, že jakékoliv náhradní díly pasují na každičký stroj ve flotile. Zjednodušený management flotily proto Irům šetří peníze a umožňuje letadlům létat prakticky bez přestávky.

Nekonečné otočky z letiště na letiště

Samotné létání bez přestávky funguje zajímavě. Pokud pravidelně létáš nízkonákladovými leteckými společnostmi, určitě jsi zaregistroval, že občas ani několik desítek minut před tvým plánovaným odletem letadlo nejenže není připraveno na nástup cestujících, ale ještě ani fyzicky není na letišti.

Nízkonákladové letecké společnosti fungují na jednoduchém principu – strávit co nejméně času na zemi a co nejvíce času ve vzduchu. Jednotlivá letadla tedy zůstávají na letištích pouze přibližně 45 minut, než opět vzlétnou, což je optimální čas k tomu, aby mohly proběhnout všechny potřebné úkony na odbavení letadla.

Stroje samozřejmě létají s přesně vypočteným palivem, které však bez problémů vystačí navíc i při mimořádných situacích, a tak ho po přistání na letišti doplní. Když posádka a zaměstnanci letiště vyplní všechny potřebné dokumenty a mezitím v rychlosti uklidí palubu, do letadla mohou nastupovat noví pasažéři.

Většina letadel Ryanairu se každý den otočí přibližně 4krát až 5krát, přičemž principem zůstává, že se vždy večer stroj vrací do své základny. Pokud tedy ráno vystartuje z Prahy, večer se tam po všech letech vrací.

Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú tieto nízkonákladové aerolinky?
Ryanair lieta za 4,99 € a ročne aj tak zarobí 1,5 miliardy eur. Ako fungujú tieto nízkonákladové aerolinky? Zdroj: jaymartinr/Instagram

I špatná reklama je reklama

Ryanair nemusí ročně investovat nekonečné peníze do marketingu. Žijeme v době, kdy je létání stále větším životním stylem a nakupování letenek se stalo zcela běžným. Mladí lidé ještě nikdy neměli takovou šanci poznávat svět jako dnes, a tak Ryanair nepotřebuje velkolepé kampaně, aby si ho lidé všimli.

Viděl jsi, že by někdy Ryanair propagoval své služby v Praze na billboardech ve městě? Společnosti stačí na své stránce zveřejnit akci, že zlevnila letenky o 20 % nebo je nabízí za 130 Kč jedním směrem a weby jako Refresher zareagují.

Mladí lidé o letenkách čtou velmi rádi, chtějí cestovat a magazíny zase chtějí svým čtenářům přinášet informace, které se jim líbí a zajímají je. Ba co víc, i v případě irské aerolinky platí staré známé pořekadlo, že i špatná reklama je reklama.

Záleží ti na tom, zda nějakému Čechovi aerolinka nechtěně ztratila kufr, nebo na stížnostech o extrémních dodatečných poplatcích za zavazadla či výběr sedadla, když máš před očima výlet do Barcelony za 550 Kč? Hodnocení se u nízkonákladových aerolinek opravdu dostávají do pozadí.

Nádherná Barcelona jen za 550 Kč? Ne tak úplně

Přidej se do klubu REFRESHER+
Zkušební
0 Kč
7 dní zdarma
Přístup k prémiovým článkům
Nejdříve máš předplatné na 7 dní zdarma a následně od 15. 10. 2024 platíš 125 Kč jednou za 4 týdny
Základní
125 Kč
Účtuje se jednou za 4 týdny
31,25 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Méně reklam
150 kreditů každé 4 týdny na nákup benefitů
Roční - 17 %
1 500 Kč 1 250 Kč
Účtuje se jednou za rok
24,04 Kč / Týden
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Úplně bez reklam
2 000 kreditů ihned na nákup benefitů
Sdílení článků kámošům a kámoškám
Všechny možnosti předplatnéhoMám slevový kód
Dokončením souhlasím s pravidly a podmínkami portálu Refresher.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 0 Kč

Co se dozvíš po odemčení?

  • proč plánuje šéf Ryanairu nabízet letenky zdarma;
  • jak ovlivnil teroristický útok na dvojčata nákup letadel Ryanairu;
  • kolik peněz vydělává Ryanair za prodej výrobků na palubě;
  • jak to, že při letu do Barcelony přistaneš ve městě vzdáleném 80 kilometrů;
  • jak je možné, že Ryanairu nikdy nespadlo letadlo;
  • jaký zlatý důl představuje prodej ubytování či půjčování aut.
Dočti článek již od 125 Kč 0 Kč
Máš již předplatné?
Přihlásit se
Dočíst článek
Poslat sms
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 62507 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
Odemknutí přes SMS
Tenhle článek
Poslat sms Jak to funguje?
Všechny články za měsíc
🤩 Pouze 36 Kč navíc
POSLAT SMS Jak to funguje?
Po odemčení získáš
Přístup k prémiovým článkům
Přístup k benefitům
Např.: PPV kód na Oktagon 62 , Životopis za pár minút s Kickresume ZDARMA nebo Pizza v Oggi ZDARMA
Zobrazit všechny (9)
Domů
Sdílet
Diskuse