To, co jsme si dlouhá léta mysleli, teď potvrzuje prestižní Columbia Business School.
Již v roce 2012 hostilo Muzeum moderního umění v New Yorku výstavu, v jejímž rámci vznikl i interaktivní diagram s cílem znázornit vztahy a známosti jednotlivých umělců. Právě to inspirovalo i výzkumníky z Columbia Business School, jelikož z mapy vztahů jednoznačně vyplývalo, že ti, kteří jich mají více, jsou i v současnosti považováni za známější. Zároveň hrálo roli i to, s jakým úspěšným kolegou se jednotliví umělci znají.
A právě z nevinného umění vznikla nová studie, která do značné míry vysvětluje to, co jsme si mnozí mysleli a častokrát si z toho děláme srandu. Pojďme ale pěkně popořádku. Za cíl si dali zjistit, zda při úspěchu sehrává více roli kreativita a originalita, nebo konexe.
Nejprve bylo potřeba definovat, co vlastně úspěch a kreativita jsou. Kromě počítačových programů, algoritmů a statistických metod využili i názor čtyř uměleckých historiků, kteří inovátorství v dílech hodnotili. Jen pro zajímavost, výsledky z technologických nástrojů se do značné míry shodovaly s názory odborníků.

Podle portálu Artsy existují starší studie, které potvrzují korelaci mezi kreativitou a slávou. Ty však mohou souviset i s osobnostními rysy. Výzkum Columbia Business School však nenachází mnoho spojitostí v těchto dvou ohledech, pokud jde o umělce.
Ve zkratce: i umělci, které algoritmy a odborníci označili za málo kreativní a ne zrovna inovativní, se stali slavnými, pokud měli vybudovanou dostatečně velkou síť kontaktů. Překvapující také je, že tato studie se potvrdila i v opačném gardu. Zjistilo se, že i ti největší objevitelé nových postupů a stylů totiž nebyly nutné těmi nejslavnějšími.
Z výsledků si může alespoň něco vzít každý z nás. V první řadě je třeba zamyslet nad tím, jak poctivě i ti nejslavnější ke své práci přistupují a s jakým cílem vlastně tvoří. Budeme rádi, pokud nám v komentářích zanecháš svůj názor na toto téma.