Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
6. března 2019 11:18
Čas čtení 0:00
Viktor Kniš

Za úspěchem umělců nestojí jejich práce, ale známosti, říká výzkum

HUDBA
Uložit Uložené

To, co jsme si dlouhá léta mysleli, teď potvrzuje prestižní Columbia Business School.

Již v roce 2012 hostilo Muzeum moderního umění v New Yorku výstavu, v jejímž rámci vznikl i interaktivní diagram s cílem znázornit vztahy a známosti jednotlivých umělců. Právě to inspirovalo i výzkumníky z Columbia Business School, jelikož z mapy vztahů jednoznačně vyplývalo, že ti, kteří jich mají více, jsou i v současnosti považováni za známější. Zároveň hrálo roli i to, s jakým úspěšným kolegou se jednotliví umělci znají.

A právě z nevinného umění vznikla nová studie, která do značné míry vysvětluje to, co jsme si mnozí mysleli a častokrát si z toho děláme srandu. Pojďme ale pěkně popořádku. Za cíl si dali zjistit, zda při úspěchu sehrává více roli kreativita a originalita, nebo konexe.

Nejprve bylo potřeba definovat, co vlastně úspěch a kreativita jsou. Kromě počítačových programů, algoritmů a statistických metod využili i názor čtyř uměleckých historiků, kteří inovátorství v dílech hodnotili. Jen pro zajímavost, výsledky z technologických nástrojů se do značné míry shodovaly s názory odborníků.

Za úspechom umelcov nestojí ich práca, ale vzťahy, tvrdí výskum
Za úspechom umelcov nestojí ich práca, ale vzťahy, tvrdí výskum

Podle portálu Artsy existují starší studie, které potvrzují korelaci mezi kreativitou a slávou. Ty však mohou souviset i s osobnostními rysy. Výzkum Columbia Business School však nenachází mnoho spojitostí v těchto dvou ohledech, pokud jde o umělce.

Ve zkratce: i umělci, které algoritmy a odborníci označili za málo kreativní a ne zrovna inovativní, se stali slavnými, pokud měli vybudovanou dostatečně velkou síť kontaktů. Překvapující také je, že tato studie se potvrdila i v opačném gardu. Zjistilo se, že i ti největší objevitelé nových postupů a stylů totiž nebyly nutné těmi nejslavnějšími.

Z výsledků si může alespoň něco vzít každý z nás. V první řadě je třeba zamyslet nad tím, jak poctivě i ti nejslavnější ke své práci přistupují a s jakým cílem vlastně tvoří. Budeme rádi, pokud nám v komentářích zanecháš svůj názor na toto téma.

Domů
Sdílet
Diskuse