Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Refresher Česko
Otevřít v aplikaci Refresher
Stáhnout
X
6. července 2019 9:46
Čas čtení 0:00
František Kulhánek

Silnice kostí, jejíž podklad tvoří mrtvá těla vězňů. Leží v nejchladnější oblasti na severní polokouli

Silnice kostí, jejíž podklad tvoří mrtvá těla vězňů. Leží v nejchladnější oblasti na severní polokouli
Zdroj: youtube.com / Siobhan Purcell
ZAJÍMAVOSTI
Uložit Uložené

Více než 2 000 kilometrů extrémních podmínek, které si vyžádaly už nejednu oběť.

Ruská Sibiř je právem označována za jedno z nejextrémnějších míst pro život. Mnohá ​​města, silnice a železnice by tu bez nucené výstavby politickými vězni vznikly zřejmě jen těžko. To je i případ kolymské dálnice, která nese pro svou krvavou historii pojmenování „silnice kostí“. V tamní oblasti je však známá jednoduše jako „Silnice“, protože je to doslova jediná silnice, která se v okolí nachází.

Výhledy, které se ti podél cesty naskytnou, jsou fascinující a mrazivé zároveň. Tisíce kilometrů nekončící tajgy všude ti dává vědět, proč odsud nebylo možné uniknout.

Silnice R504 táhnoucí se něco přes 2 000 kilometrů dalekým východem je však zajímavá i pro svou polohu a podmínky. Prochází totiž nejchladnějším územím na severní polokouli. Teploty padající i pod -50 stupňů Celsia zde tedy nejsou ničím výjimečným. Zřejmě tě nepřekvapí, že jakmile tu zapadneš nebo se stane tvé auto jinak nepojízdné, začíná boj o holý život.

Nejchladnější silnice na světě spojuje města Jakutsk a Magadan, přičemž její délka je přesně 2 030 kilometrů. Když si však představuješ silnici evropských standardů, zklameme tě, většina povrchu je pouze zpevněný štěrk, jelikož tamní extrémní teploty by způsobovaly časté praskání vozovky.

Cesta kostí
Cesta kostí Zdroj: Google Maps
 

Začátek její výstavby se píše ještě do roku 1932, kdy Sovětskému vazu vládl Stalin. Gulagy v těchto časech rostly jako houby po dešti. Jedním z nově vzniklých pracovních táborů na dalekém severovýchodě země byl i Sevvostlag, ve kterém bylo během jeho největší slávy i 170 000 vězňů. Jejich primárním úkolem byla výstavba stovek kilometrů dlouhé komunikace procházející nejextrémnějšími oblastmi celého Ruska holýma rukama.

Právě drsné přírodní podmínky si vyžádaly tisíce obětí, co je však ještě o něco více šokující, většina těchto mrtvých těl se používala i jako jeden z podkladů silnice, protože kopání hrobů bylo na zmrzlé půdě extrémně náročné. Označení „Silnice kostí“ je tedy velmi příznačné a sama o sobě se stala jakýmsi památníkem na jejich počest. Status silnice dostala ale až v roce 2008.

Vydat se na takovou jízdu je však skutečné dobrodružství. Celá oblast je jako zapomenutý kousek země. Bez předpisů, bez pravidel, bez pomoci. V důsledku velmi řídkého osídlení, extrémních mrazů a absence telefonního signálu a záchranných složek mohou i jinak běžné problémy znamenat smrt. Každoročně na cestě zemřou desítky lidí.

Cesta kostí
Cesta kostí Zdroj: youtube.com / Siobhan Purcell
Cesta kostí
Cesta kostí Zdroj: youtube.com / Siobhan Purcell

Nejčastějšími příčinami jsou dopravní nehody, umrznutí, vyhladovění či napadení divokými zvířaty. Jednoduše je třeba myslet na to, že jakýkoli problém můžete vyřešit pouze vy a vaše posádka.

Mimořádně nebezpečná je zejména od září do června, kdy je oblast vystavena mrazům, sněhu a snížené viditelnosti. Turistům se proto doporučuje cestovat zejména v letních měsících a v zástupu několika aut. Pohon na všechna čtyři je samozřejmostí, bez kterého se na cestě neobejdete.

Největším postrachem během letního období, které zde trvá jen dva měsíce, je všudypřítomné bahno. Plusové teploty ve spojitosti s deštěm a absencí asfaltu tvoří kašovitou konzistenci, což znamená dokonalé podmínky pro zapadnutí. Pokaždé, když rozprší, se cesta stává téměř neprůjezdnou a z několikahodinové cesty se může rázem stát i výlet na několik dní.

Ruské ministerstvo dopravy se však rozhodlo na silnici navázat a z Magadanu vybudovat další kus cesty až do města Anadyr na Čukotce. Silnice s délkou 1 800 kilometrů se začala stavět ještě v roce 2011, přičemž její dokončení se odhaduje na rok 2025.

Cesta kostí
Cesta kostí Zdroj: youtube.com / Siobhan Purcell
Domů
Sdílet
Diskuse