30. června 2019 22:12
Matúš Majer

V antickém městě vědci objevili 250 druhů motýlů. Fascinující ekosystém skrývá i dávno vyhynulé druhy

ZAJÍMAVOSTI

Tvorové, o kterých si vědci mysleli, že vyhynuli, se našli v Hondurasu.

Tým vědců v Hondurasu narazil na fascinující objev. V antické usedlosti, kterou místní znají jako Ztracené město Opičího krále (Lost City of Monkey God), ležící uprostřed deštného pralesa, objevili vzrušující svět dávno vyhynulých druhů, informoval britský deník Independent.

Přesněji řečeno se jedná o druhy, o kterých si vědci mysleli, že jsou vyhynulé – jedovatý had korálovec druhu Rhinobothryum bovallii, dále druh netopýra Phylloderma stenops a svižníci z čeledi Cicindelinae. Mezi dalšími druhy byly objeveny nové druhy motýlů, netopýrů a různých plazů.

Objevení podobného ekosystému bylo pro vědce obrovským šokem. Podle nich jde o velmi vzácnou zónu, kde evoluční a ekologické procesy zůstaly nedotčeny. Dohromady se objevilo 246 druhů motýlů, 30 netopýrů a 57 obojživelníků a plazů.

V národním parku, kde k objevu došlo, leží i takové nádherné útvary

V antickom meste objavili vedci 250 druhov motýľov. Fascinujúci ekosystém skrýva aj dávno vyhynuté druhy Zdroj: CRI/DM

Nalezení městečka, které se druhým názvem jmenuje také Bílé město (White City), je výsledkem dlouholetého pátrání a z usedlosti zřejmě pocházejí předkové kolumbijské civilizace. Dnes už jsou zachovány pouze tlusté zdi. Jelikož v lokalitě není téměř žádná infrastruktura, vědci do Bílého města cestovali v helikoptéře a celou dobu byli ochraňováni příslušníky armády, aby byli bránění před pašeráky drog a predátory.

Honduras totiž leží ve Střední Americe, což znamená, že je součástí hlavní drogové tepny, po které pašeráci kokainu přicházejí do Mexika a následně Spojených států amerických.

Vědci aktuálně usilují o zavedení úplné ochrany nově objeveného zvířecího ekosystému. Je podle nich natolik panenský, že něco takového už snad nikdy neobjevíme. Jde o jednu z posledních oáz neposkvrněné přírody na světě a život v ní jen kvete, proto musíme udělat vše proto, abychom ho zachovali, dodal vědec John Polisar.