6. srpna 2019 16:52
Daniel Michalík

Tínedžerský seriál Euphoria ťa zasiahne spracovaním LGBT, depresie a života plného sexu, lásky či drog (Recenzia)

Zdroj: HBO

HBO opäť triafa do čierneho a prichádza s poriadne návykovým seriálom.

Euphoriu z produkcie HBO ti v poslednom čase pravdepodobne odporučilo viac kamarátov. Seriál je sondou do tínedžerského sveta plného sexu, nebezpečných drog a komplikovaných vzťahov. Témy dospievania sú vždy poriadnym lákadlom a ak si si v minulosti obľúbil počiny, ako 13 Reasons Why, Sex Education či Riverdale, určite si zamiluješ aj túto osemdielnu minisériu.

Dej sleduje mladú Rue (Zendaya) utápajúcu sa v drogovej závislosti, ktorá jej ničí rodinné vzťahy a obmedzuje posunúť sa v živote ďalej. O nič jednoduchšie to nemá ani jej okolie. Mladí študenti sa vozia na mentálnej horskej dráhe a čelia rôznym problémom, pričom niektoré z nich balansujú na hrane medzi prípustným a ilegálnym. Rôzne párty a podrazy vo vzťahoch majú svoje následky a existuje hranica, ktorá by sa jednoducho nemala prekročiť.

euphoria
euphoria Zdroj: HBO

Euphoria začína pozvoľnejším tempom a po spoznaní postáv a ich vnútorných bojov dokáže poriadne navnadiť. Rue v podaní charizmatickej Zendayi je skvelou rozprávačkou s pomerne zaujímavým charakterovým vývojom. V úvodných epizódach sa snaží bojovať proti drogovej závislosti a tvorcovia sa jej dezolátny a takmer predávkovaný stav rozhodli ukázať v autentickom svetle, aby čo najlepšie odzrkadlili realitu.

Seriál si občas posvieti na traumatické zážitky či boj s nezvratnou minulosťou a svojou tematikou pôsobí celkovo vážnejšie a dramatickejšie, než by sme čakali. Okrem vzťahov, sexu a špinavých drog je prítomná aj otázka zvládania depresie a úzkosti. Tie postihujú najmä vyššie spomenutú Rue. Zendaya podala skvelý výkon a nezaostávajú ani jej kolegovia.

Sympatické herecké osadenstvo patrí medzi jeden z tých najviac zapamätateľných aspektov seriálu. Za zmienku určite stojí strach vzbudzujúci Jacob Elordi (Nate) hrajúci tyrana bojujúceho so svojim otcom, okolím, ale aj sebou samým. Jeho povaha a vlastnosti len dokazujú, že sa človek môže navonok správať úplne odlišne, než sa cíti vo svojom vnútri.

euphoria
euphoria Zdroj: HBO

Scenár a jeho príbehové kľučky veľmi príjemne dopĺňa viac než citeľný soundtrack z produkcie Drakea. V strhujúcej vizuálnej stránke prevládajú často prítomné neónové farby vytvárajúce priam až snovú či halucinogénnu atmosféru. Netreba zabudnúť ani na kostýmy či trblietavý make-up hodiaci sa predovšetkým očarujúcej Hunter Schafer hrajúcej postavu Jules.

Po audiovizuálnej stránke jednoducho niet čo vytknúť. Za jeden z mála mínusov môžem označiť len pomalší rozbeh kladúci váhu na negativitu a akýchsi pocitov ľudskej stratenosti v modernom svete. Euphoria naozaj nie je seriálom pre všetkých a občas sa akoby nevie rozhodnúť, pre ktorú vekovú kategóriu vlastne je. Rozhodne ale ponúkne viac tým starším a tvorcovia mohli príbeh zasadiť do vysokoškolského sveta.

Od štvrtej epizódy sa stáva návykovým seriálom s poriadnym potenciálom do budúcna. Každá epizóda sa dokáže zamerať na city postáv a je zábavné sledovať, čím si jednotlivci vlastne prechádzajú a s akými životnými možnosťami experimentujú. Otázka sexuality má takisto svoju váhu a románik medzi Jules a Rue dokáže hravo odzrkadliť emócie, s ktorými sa stretávame v našich vlastných ľúbostných životoch.

euphoria
euphoria Zdroj: HBO

Euphoriu je oproti ostatným tínedžerským počinom ťažšie sledovať, pretože vie byť depresívna, ale zároveň aj krehká na city. Osobne jej udeľujem silnejších osem a pol boda z desiatich, pričom ty sám si možno prihodíš aj ten pol bodík navyše. Bude vzrušujúce sledovať, akým smerom sa príbeh uberie ďalej a akou cestou sa vydajú jednotlivé postavy.

Ak si ju ešte nevidel, rozhodne jej daj šancu. Je viac než pravdepodobné, že ju zlhtneš na jedno či dve posedenia. HBO má po Černobyle na konte ďalší úspech a som presvedčený, že Zendaya má pred sebou ešte dlhú kariéru. Napokon, televízny gigant už dal zelenú druhej sérii.

0/10