Legenda, která si prožila vzestupy i pády a aktuálně patří mezi nejpopulárnější módní značky na trhu.
Příběh značky, kterou v současnosti zná každý nezávisle na tom, zda sleduje módní dění, se začal psát v roce 1952 v obci Monestier-de-Clermont. Ráj zimních sportů na rozpětí regionu Rhône-Alps patřil mezi preferované destinace i u někdejšího horolezce Reného Ramillona, který po boku podnikatele Andreho Vincenta vytvořil dílo s názvem Moncler.
Společnost se zpočátku věnovala výrobě ochranných prvků pro horolezce, a to od spacáků až po stany s vnějším opláštěním, přičemž nutno podotknout, že kvalitou převyšovala i zavedenějších hráče na trhu.
Horolezec Lionel Terray v prošívané bundě a vybavení Moncler během expedice na Aljašce (rok 1964)
Čas pomalu plynul a uvedená dvojice rozšířila manufakturní výrobu také o prošívané, respektive péřové bundy. První kousky přitom byly „testovány“ na místních pracovnících, kteří je nosili jako ochranu před chladným počasím v menší horské továrně. Potenciál v daných kouscích objevil domácí milovník hor Lionel Terray a netrvalo dlouho, než došlo ke spolupráci a společné kolekci.
Dílo „Moncler pour Lionel Terray“ následně sestávalo z prošívaných bund, kombinéz, rukavic či spacáků nabízejících vysokou odolnost a ochranu i před těmi nejdrsnějšími klimatickými podmínkami. Samozřejmě, všechny nové produkty byly testovány na několika expedicích napříč světem a postupně se zdokonalovaly.
Důkazem vysoké kvality vybavení Moncler byl i výběr italské expedice směřující na 2. nejvyšší horu světa (K2) v roce 1954. V průběhu dalších let se francouzská značka stává neodmyslitelným partnerem většiny předních horolezců a začíná pomalým tempem pronikat na sjezdovky.
Francouzský národní tým lyžařů ve vybavení značky Moncler (rok 1966)
Dalším „táborem“ na cestě k vrcholu byl rok 1968 a Zimní olympijské hry v Grenoble. Moncler se stává oficiální dodavatelem sportovního vybavení pro domácí lyžařský výběr a díky televizním přenosům po celém světě získává pozornost. V průběhu příštích 20 let se manufakturní výrobce mění na globální pojem, jehož kousky bylo možné vidět ve všech větších střediscích nejen v rámci Evropy.
Záběr z kampaně (80. léta)
V 80. letech minulého století značka sjíždí z hor a získává status městské ikony, a to zejména díky originálním liniím jednotlivých bund, výrazným barevným provedením a lesklému efektu na povrchu.
Na pomyslném vrcholu oblíbenosti se drží dlouhá léta a svou zásluhu na tom má i na první pohled nenápadné propojení. Moncler je totiž v podstatě nepsanou uniformou pro „Paninaro“, což byly v podstatě dospívající dětí bohatých rodičů navštěvujících soukromé školy. Jejich označení vyplývá z názvu populárního podniku v Miláně, Il Panino, v němž trávili čas.
Styl jednotlivých členů míchal prvky evropské a americké módy, přičemž hlavní prim hrály především značky jako Timberland, Frankfurt, Stone Island, Armani či právě péřové bundy a vesty se štítkem Moncler. Italové uvedeným kombinacím velmi rychle podlehli a přijali je za vlastní, přičemž celé to přetrvávalo až do počátku 90. let.
Italská „zlatá mládež“ (80. léta)
Jak se ale říká, nic netrvá věčně, a to platilo i o oblíbenosti a prodejích značky, jejíž logo zná téměř každý. Koncem 90. let se tehdejší vedení rozhodlo výrazně expandovat a vinou několika chybných rozhodnutí dostalo ikonického výrobce na pokraj bankrotu.
Pomocnou ruku společnosti podal Remo Ruffini a z pozice vedoucího představenstva začal dělat rázné kroky k záchraně, což se mu nakonec podařilo velmi brzy. Identitu Moncler definoval pro zcela novou generaci zákazníků a přitom neustále dohlížel na zachování hodnot.
Na začátku nového tisíciletí italský podnikatel prodává 2 oděvní značky a v roce 2003 zakládá Stefan Group, skrze kterou se začíná plně soustředit výhradně na Moncler. Remo vkládá všechny trumfy do nejznámějšího produktu, tedy péřové bundy.
Horolezci během expedice (70. léta)
Moncler je zpět na vlně popularity, užívá si výsluní sportovní kultury a nový majitel a kreativní ředitel zároveň míří ještě výš, přímo na přehlídková mola.
V roce 2006 zakládá haute couture „Gamme Rouge“ a na pařížském týdnu módy prezentuje kolekci plnou ženské sofistikovanosti a elegance pod taktovkou návrhářky Alessandry Facchinetti. Známou Italku po 2 letech nahrazuje Giambattista Valli a na své pozici přetrvává až do roku 2017, kdy výše uvedená divize světu dává poslední kousky.
Stejný osud čekal také pánskou odnož s příznačným názvem „Gamme Bleu“, kterou měl na starosti známý americký designér Thom Browne. Ta v sobě skloubila eleganci a sportovního ducha, který k značce Moncler prostě patří.
Psal se rok 2010 a Moncler přichází na trh s něčím, co nám osobně imponuje. Na přehlídkovém mole v New Yorku si odbyly premiéru kolekce pro pány i dámy pod přívlastkem „Grenoble“, které hlásily návrat k dávným kořenům francouzské sportovní ikony.
Designéři si po delším časovém období berou příklad z kousků, které značku proslavily v začátcích a novým modelům dodávají moderní vzhled, přičemž nezapomínají na vzdání holdu pravému dědictví Moncler. I v současnosti jde o sublabel, díky kterému jeho nositelé zabodují stejně na svazích i v apres-ski baru.
Rok 2016 představuje období, na které hlavně Remo Ruffini a celkově společnost Moncler Group musí vzpomínat jen v dobrém. Hlavní výrobní hala původem francouzského módního fenoménu byla díky zájmu veřejnosti rozšířena o 600 nových zaměstnanců a firma následně vůbec poprvé v historii překonává tržby v hodnotě představující 1 000 000 000 eur.
Jen těžko představitelná čísla z prodejů umožňují značce svobodu a italský podnikatel tak přichází s nápadem o další rozšíření obzorů. Zakládá divizi s příznačným názvem „Genius“, kterou v podstatě otevírá kapitolu určenou pro rozličné spolupráce.
Ke slovu se tak dostává celá řada špičkových návrhářů v čele s Hiroshim Fujiwarou (Fragment Design), Pierpaolem Picciolim (Valentino), Craigem Greenem či Francescem Ragazzim (Palm Angels) a jak uvidíš níže, někteří pořádně popustili uzdu fantazii.
Krátka ukázka modelů od bývalého člena týmu Moncler, který si plní sen o pouliční módě skrz Palm Angels (rok 2019)
Kreativní mozek a duše italského módního domu Valentino svým dílem pro Moncler dokazuje svou jedinečnost a vyzdvihuje ženskost skrz tvary, které mu poskytuje prošívání.
Součástí „rodiny“ Genius se stal také Matthew M. Williams, jehož techwear kousky se štítkem 1017 Alyx 9SM si zamilovali nejen mnozí američtí rapeři (rok 2019)
Závěrem jen dodáme, že značka Moncler sice svojí cenovou politikou není pro každého, ale kvalitou produktů a originalitou jí je v daném odvětví téměř nemožné konkurovat, na což přišlo již několik výrobců obdobné módy. V případě, že disponuješ velkým finančním obnosem, tak zřejmě nemáš nad čím dál uvažovat, avšak doporučujeme ti dávat si pozor na napodobeniny, kterých je nepočítaně.
Kousky z ikonickým vzhledem s lesklým efektem (podzim/zima 2019)
V případě, že se o módní dění zajímáš i trochu blíž, tak určitě nezapomeň navštívit náš instagramový účet @refreshermarket, který ti poskytne vždy jen ty nejzajímavější a nejžhavější informace z módního světa. Děkujeme za podporu!