Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pondělí 9. 12. 2019 svátek má Vratislav, Vratislava

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Zdraví - Strava
0
Kateřina Lukášová
27. říjen 2017, 9:26

Dýně není jen halloweenská ozdoba, ale i zelenina, která ochrání imunitu, svaly a srdce

Dýňová polévka, dýňové noky, dýňový koláč, dýňový chléb, dýňová kaše, dýňové rizoto… Mohli bychom pokračovat do nekonečna. Možnosti využití dýně jsou totiž skutečně nedozírné.

Kateřina Lukášová
27. říjen 2017, 9:26
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Podzim se nese ve znamení dýňové sezóny, a tak jsme se rozhodli ti o tomhle malém (někdy velkém, zaleží na druhu) zázraku něco povědět. Víš, že do Španělska a odtud do celé Evropy se dýně dostala ze Střední a Jižní Ameriky? Tedy původně americká pochoutka je skutečně všestranně využitelná. Spotřebuješ jak dužinu, která obsahuje velké množství vody a vlákniny, tak i semínka. Ta jsou zase cenným zdrojem vysoce nenasycených mastných kyselin, které potřebujeme pro dýchání buněk a výstavbu jejich stěn, pro přepravu cholesterolu, činnost žláz, i pro přiznivý stav kůže a sliznic. Obsahují jich až 45 %. 

 

Dýně není jen halloweenská ozdoba, ale i zelenina, která ochrání imunitu, svaly a srdce

 

V kuchyni zpravidla užíváme 4 druhy dýně. V oblíbenosti jednoznačně vede hokkaido. Její slupka může mít oranžovou nebo nazelenalou barvu. Výhodou je, že jako jediná z dýní se nemusí před tepelnou úpravou loupat. Máslová dýně má tvar jako hruška a je plná dužiny. Obsahuje jen velmi málo semen. Muškátová dýně má o něco méně dužiny, za to je však velmi silná a hůře se s ní proto manipuluje. Slupka má zlatě krémovou barvu. Podobně zbarvená je i dýně špagetová, která se tak nejmenuje jen pro legraci. Její vnitřek totiž ukrývá vláknitou dužinu, jež po tepelné úpravě může nahradit špagety, nebo polévkové nudle. K zavařování a výrobě džemů stejně jako krmení pro domácí mazlíčky se skvěle hodí velkoplodá dýně Goliáš. Je ale třeba ji rychle spotřebovat, protože kvůli velkému obsahu vody rychle uhnívá.

 

Jemně nasládlá chuť tykve (lidově dýně) je natolik univerzální, že z ní můžeš ukuchtit různé pokrmy. Pokud ji chceš mít méně sladkou a více „do bramborova“, nepeč nebo nevař ji tak dlouho. Bude tvrdší a slanější.

Proč se vyplatí dýni zařadit do jídelníčku?

Udržuje ostrý zrak

Typická výrazná oranžová barva je výsledkem beta karotenu, který dýně obsahuje ve velkém množství a který se v těle mění na vitamin A. Ten je nezbytný pro zdraví očí, pomáhá sítnici absorbovat a zpracovávat světlo. Jediný šálek dýně obsahuje více než 200 % doporučené denní dávky vitaminu A a pro většinu lidí tak její konzumace představuje ideální a snadno dostupný prostředek k udržení ostrého zraku.

 

Dýně také obsahuje antioxidanty lutein a zeaxantin, které pomáhají předcházet kataraktu a mohou dokonce zpomalit vývoj makulární degenerace, nejčastější příčiny ztráty zraku u starších lidí.

Může snižovat riziko vzniku rakoviny

Kromě toho, že beta karoten je skvělý pro kůži a vlasy, může posloužit i jako účinný pomocník v boji s rakovinou. Výzkumy ukazují, že strava s vysokým podílem beta karotenu může snížit riziko vzniku některých typů rakoviny, včetně rakoviny prostaty a plic.

 

Svou roli ale hrají i vitaminy A a C. Tyto antioxidanty působí pro buňky jako štíty, které je chrání proti volným radikálům způsobujícím rakovinu.

 

Dýně není jen halloweenská ozdoba, ale i zelenina, která ochrání imunitu, svaly a srdce

Pomáhá při redukci tuku a udržování váhy

Dýně je bohatá na obsah vlákniny, která zpomaluje trávení. Díky tomu zasytí na poměrně dlouhou dobu. V jednom šálku čerstvé nebo vařené dýně najdeš asi 3 g vlákniny, v šálku konzervované dýně přibližně 7 g vlákniny. To je velmi dobré vzhledem k tomu, že denní doporučené množství se pohybuje mezi 25 a 30 gramy. Další skvělou zprávou je, že je dýně poměrně nízkokalorická - z 90 % je tvořena vodou. Tedy kromě toho, že pomáhá udržet organismus hydratovaný, připadá na jednu její porci (šálek o hmotnosti 116 g) pouhých 30 kcal. Přibližně 8 g z toho patří sacharidům, 1 g bílkovinám, 0,1 g tukům, 3,5 mg omega 3 mastným kyselinám a 2,3 omega 6 mastným kyselinám.

Její semínka podporují činnost srdce a zlepší ti náladu

Ořechy a semínka jsou cenným zdrojem fytosterolů. To jsou rostlinné látky, o nichž je známo, že přispívají ke snížení „zlého“ LDL cholesterolu, který ve zvýšeném množství škodí srdci.

 

Dýňová semena jsou bohatá také na aminokyselinu tryptofan. Ta je důležitá při produkci serotoninu, jednoho z hlavních hormonálních tahounů dobré nálady. Zkus si opražit na pánvi pár dýňových semínek a uvidíš, jak veselo ti bude.

 

Dýně není jen halloweenská ozdoba, ale i zelenina, která ochrání imunitu, svaly a srdce

Draslík pomáhá srdci, svalům i kostem

Zdraví srdce nepodporují jen semínka, ale dýně jako celek. A to díky vysokému obsahu draslíku, vlákniny a vitaminu C.

 

Studie naznačují, že konzumace dostatečného množství draslíku může být pro léčbu hypertenze skoro stejně důležitá jako snížení příjmu sodíku (stačí si hlídat množství soli v jídle). Zvýšený příjem draslíku je také spojován se sníženým rizikem mrtvice, ochranou před ztrátou svalové hmoty a zachováním minerální hustoty kostí.

Výživné a syté jídlo

Určitě už jste slyšeli, že banány jsou označovány za rostlinný chléb, díky své vysoké energetické hodnotě. Ukázalo se ale, že šálek vařené dýně obsahuje více cenného draslíku než banán – 564 miligramů oproti 422 miligramům. Draslík pomáhá obnovit po těžkém cvičení rovnováhu elektrolytů v těle a udržuje svaly v nejlepší možné kondici.

 

Uvařenou dýni můžeš sníst na sladko i na slano. Smíchej třeba se lžičkou kokosového oleje, medu a posypej skořicí a vychutnej si ji jako lahodné pyré. Nebo posypej balkánským sýrem, oblíbeným kořením a podávej s pokrájenými rajčaty a černými olivami. Skvěle chutná i rozmixovaná dýně s avokádem. Přidej lahůdkové droždí, česnek, sůl a pepř a natírej ji jako pomazánku na celozrnný toast. Ta chuť tě jednoduše dostane!

 

Nebo vyzkoušej náš recept na skvělý dýňový cheesecake

Dýně není jen halloweenská ozdoba, ale i zelenina, která ochrání imunitu, svaly a srdce

Posiluje imunitu

Pokud tě trápí časté nemoci a máš podezření na oslabenou imunitu, dej šanci dýni. Vitamin A posiluje tělo v boji s infekcemi, viry a chorobami, které způsobují. Dýňový olej dokonce pomáhá bojovat s různými bakteriálními a plísňovými infekcemi. A když už tě nějaký ten moribundus skolí, je dýně tím, kdo pomůže se zotavením – obsahuje totiž 20 % doporučené denní dávky vitaminu C.

 

Nemáš zkušenosti s používáním dýňového oleje v kuchyni? Nezoufej. Je to snadné. Snadnější než třeba s olivovým olejem. Má totiž poměrně výraznou chuť, proto sám o sobě zafunguje jako dresing. Zkus ho smíchat s listovým salátem a podávat jako přílohu k hlavnímu jídlu. Říká se, že v jednoduchosti je krása a v případě dýňového oleje to platí dvojnásob. Jeho temně zelenou barvu mu dodává fytochemikálie chlorofyl a díky nízkému bodu zakouření se hodí právě do studené kuchyně.

 

Dýňový olej, podobně jako dýňová semena, vyniká vysokým poměrem nenasycených tuků, což je pro zdraví velmi příznivé. Nenasycené oleje dokáže totiž organismus poměrně dobře zpracovat. Tedy se neuloží tak jednoduše, ale poslouží jako rychlý zdroj energie. Rovněž snižují hladinu "škodlivého" LDL cholesterolu a mírně zvyšují hladinu "dobrého" HDL cholesterolu. Ve 100 g dýňového oleje se nachází 47,3 g Omega 6 kyselin, což je poměrně dost v porovnání s olejem lněným (12,7 g), arganovým (35 g), řepkovým (19,7 g), nebo olivovým (7,5 g).

Bojuje s cukrovkou

Testy ukázaly, že dýně snižuje hladinu glukózy v krvi, zlepšuje toleranci glukózy a zvyšuje množství inzulinu, které tělo produkuje.

 

Rostlinné sloučeniny v dýňových semenech a dužině pomáhají vstřebávat glukózu do tkání a střev a vyrovnávají její hladinu v játrech. Proto může být konzumace dýně spojena se snižováním rizika vzniku diabetu typu 2, ačkoliv tento účinek nebyl ještě přímo prokázán. I přesto výzkumy naznačují, že by se dýně mohla stát součástí léků proti cukrovce. K tomu jsou ale zapotřebí další studie.

 

Dýně není jen halloweenská ozdoba, ale i zelenina, která ochrání imunitu, svaly a srdce

Ohodnoť článek
0
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.