Upozorňují nás, že bychom při boji proti klimatické krizi měli mít jasné priority.
Emise z výfuků letadel zhoršují kvalitu ovzduší a každoročně způsobují tisíce předčasných úmrtí. Vědci z Massachusettského technologického institutu se podívali na jednotlivé látky, které se ve výfuku nacházejí, protože hledali způsob, jak zefektivnit boj proti emisím. Jejich nejnovější poznatky by mohly pomoci předejít drastickým následkům skleníkových plynů. Ačkoliv dnes se nejvíce mluví o negativních důsledcích uhlíku, který je jednou z top 3 složek emisí, podle vědců bychom se měli soustředit na jinou látku, píše CNN.
Podívali se na výhody a nevýhody
Zdá se, že bychom mohli změnit složení v emisích, přičemž bychom se měli soustředit na ty látky, které mají nejhorší vliv na životní prostředí. Pomohlo by to zlepšit stav planety. Pokud se však z paliva ubere nějaká látka, bude se muset použít větší množství jiné složky, aby se zajistilo, že technika bude nadále fungovat.
Nová studie se proto dívá na jednotlivé složky v emisích, přičemž se studoval jejich vliv na zdraví člověka a na životní prostředí. Podívali se také na to, zda jsou kroky směřující k celkovému snížení emisí na světě vůbec efektivní.
Florian Allroggen, jeden z vědců, kteří na studii pracovali, se pro CNN vyjádřil, že výsledky studie by mohly pomoci najít kompromis u emisí. Jen tři složky emisí letadel jsou totiž zodpovědné za více než 97 % negativních vlivů na zdraví člověka a ovzduší. Těmi složkami jsou uhlík, oxid dusnatý a kondenzační stopa. Pomoci by mohla výměna jedné složky za druhou.
Ačkoli některé letecké společnosti slíbily, že budou časem uhlíkově neutrální, toto prý nemusí být to nejefektivnější řešení. Vědci naznačují, že bychom se namísto uhlíku měli soustředit na jinou složku, která by mohla v ochraně životního prostředí i zdraví lidí hrát ještě důležitější roli.
„Až 94 % změn v kvalitě ovzduší mají na svědomí emise oxidu dusnatého,“ řekl pro CNN Sebastian Eastham, další z autorů studie. Podle něj to znamená, že menší množství této látky by obecně přineslo lepší výsledky. Stále by však stav nebyl dokonalý.
Emise leteckých společností přitom neovlivňují celou planetu stejně. Experti upozorňují, že bychom při odstraňování následků emisí měli mít jasné priority. „Kvůli složení atmosféry a letecké dopravě jsou následky emisí nejvíce citelné nad Evropou,“ vysvětlil pro CNN Allroggen. Podle něj by proto snižování emisí nad Evropou mělo být naší první prioritou.