Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Středa 22. 1. 2020 svátek má Slavomír, Slavomíra

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Ve spolupráci

Obsah vznikl ve spolupráci se společností Paon.

Co je ve spolupráci?

Jedná se o obsah, který chtěl REFRESHER vytvořit, ale vznikl i díky spolupráci s inzerentem. Inzerent do obsahu nezasahoval vůbec, maximálně poskytl informace, fakta a návrhy na úpravu.

Móda - Módní seriál
1
Peter Hlavička
13. prosinec 2019, 13:47
Čas čtení: 4:25

Paon: Lokální a zejména etické spodní prádlo od české značky, které byste měli znát

Čím vším si musely projít zakladatelky české značky Paon, aby na náš trh mohly přinést kvalitní a zejména udržitelné spodní prádlo?

Peter Hlavička
13. prosinec 2019, 13:47
Čas čtení: 4:25
Paon: Lokální a zejména etické spodní prádlo od české značky, které byste měli znát
Zdroj: Filip Poreba/REFRESHER
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
1
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Najít udržitelnou značku spodního prádla, která vyrábí své produkty na území Česka nebo Slovenska, dá pořádně zabrat. A když ti zároveň jde i o estetickou stránku věci, po několika hodinách strávených procházením článků a instagramových účtů se na hledání pravděpodobně vykašleš.

 

V tomto článku se dozvíš:
  • Jaké etické a zejména ekologické standardy splňuje spodní prádlo značky Paon;
  • proč u nás není více podobných značek;
  • čím vším si prošly zakladatelky značky při získávání certifikovaných materiálů.

 

Otázky eticky vyráběného oblečení jsou stále žhavým tématem a v průběhu posledních let se tak tisíce lidí rozhodly přestat nakupovat ve fast-fashion řetězcích a podporovat raději lokální tvorbu. Ne každá domácí značka však dbá na otázky etické výroby a zejména kvůli nedostatku továren a neochotě dodavatelů bývají podobné brandy nuceny dovážet materiály z Číny. Tím pádem je jejich opravdový dopad na životní prostředí nevystopovatelný a i když se značka pyšní tím, že je lokální, nemusí to znamenat, že je i etická, resp. ekologická.

 

Paon: Lokálna a najmä etická spodná bielizeň od českej značky, ktorú by si mala poznať

 

Upřímně, nemám pocit, že bychom na začátku s Togi měly nějaký jasný cíl. Ano, chtěly jsme mít značku, chtěly jsme se seberealizovat a být kreativní. Spodní prádlo pro nás bylo velmi specifický produkt, který potřebuje čas a péči. Kromě toho bylo v té době v Česku lokálních značek tak málo, že by se daly spočítat na prstech jedné ruky.

 

Pro Andreu Kopalovou a Togi Burmaa začal příběh jejich značky Paon vysokoškolským zadáním, ve kterém si měly vymyslet fiktivní firmu, ale celý projekt je nadchnul až do takové míry, že se v něm rozhodly pokračovat a ze značky tak vytvořit reálnou firmu.

 

Na jejich produkty se můžeš podívat na oficiální stránce paonlabel.com.

 

Paon: Lokálna a najmä etická spodná bielizeň od českej značky, ktorú by si mala poznať

 

Braly jsme to jako výzvu. Prostě jsme se zamilovaly do toho, co děláme a držíme se toho zuby nehty dokud nebude Paon značka, kterou bude nosit každá žena.

 

Certifikované materiály z Evropy

Výroba spodního prádla je poměrně komplexní proces. V porovnání s běžnými tričky, na které v podstatě stačí jen jeden druh látky, je na spodní prádlo třeba kombinovat i 5 druhů materiálů. U podprsenek je zároveň nutné, aby všechny materiály do sebe správně zapadaly ale na složitější vzory spodního prádla bohužel nejsou mnozí domácí dodavatelé připraveni a jednotlivé komponenty tak nabízejí jen v jednom designu nebo rozměru.

 

Kvůli materiálům jsme zatím nikdy necestovaly, ale to se teď změní! V lednu jdeme na veletrh látek do Paříže. Rády bychom v našich kolekcích začaly používat i recyklované materiály a posunuly tak naše produkty v rámci udržitelnosti o stupeň výše.

 

 

Paon: Lokálna a najmä etická spodná bielizeň od českej značky, ktorú by si mala poznať

 

Andrea Kopalová, jedna ze zakladatelek značky, uvedla, že na začátku budování Paon byl důležitý zejména vzhled a vlastnosti látek. Postupně se však začaly zajímat i o jejich původ a přirozeně se tak dostaly k certifikátům OEKOTEX-100 a GOTS, podle kterých se aktuálně orientují téměř všechny udržitelné značky.

 

Ze začátku to bylo pro nás dost náročné; neměly jsme žádné kontakty ani tipy, kde materiály kupovat. Nechávaly jsme si posílat vzorky, zkoušely, zkoušely a dále zkoušely. V té době jsme ještě na materiály nebyly náročné, ale nyní máme mlsnější jazýček a snažíme se dopřát našim zákaznicím to nejlepší.

 

 

Certifikát OEKOTEX-100 získávají zdravotně nezávadné produkty, které byly testovány na přítomnost nebezpečných látek. GOTS je zároveň zárukou toho, že látka byla vyrobena z přírodních bio vláken za ekologických podmínek a že při její výrobě byly dodržovány etické zásady – svoboda zaměstnanců, zákaz dětské práce, adekvátně finanční ohodnocení zaměstnanců apod.

 

Paon: Lokálna a najmä etická spodná bielizeň od českej značky, ktorú by si mala poznať

 

My jsme si musely tyto vody nejdříve prozkoumat samy a zjistily jsme, že biobavlna a bambus jsou super materiály, kterých se chceme držet. Dokáží být nejen velmi kvalitní, ale také zdravé pro naše tělo a mají tím pádem úžasné benefity.

 

Státy Asie stojí za produkcí téměř všech módních značek a v mnoha případech dokonce i těch luxusních. Pro Paon bylo hledání lokálních dodavatelů klíčovým bodem v cestě za udržitelností a dnes tak objednávají biobavlnu z Německa, jiné látky z Itálie a zároveň mnoho materiálů přímo z Česka. Prostor pro zlepšení se však najde vždy. Zhruba 25 % materiálů (např. gumu) objednává Paon stále z Číny, protože jiní dodavatelé jim nemohou poskytnout tyto druhy materiálů v tak malém množství. Aktuální stav chce značka již brzy změnit a v brzké době by tak mohlo být jejich prádlo vyrobeno 100% z českých, resp. evropských materiálů.

 

Paon: Lokálna a najmä etická spodná bielizeň od českej značky, ktorú by si mala poznať

Made in CZECH REPUBLIC

Značka Paon vznikla a působí v Česku, své materiály objednává od dodavatelů z Česka a okolních zemí Evropy, ale nejdůležitější vlastností jejich brandu je to, že své kousky i přímo šije v Česku.

 

Naše úkoly se za poslední roky tak nějak vykrystalizovaly samy. Spoléháme hlavně na to, co každou z nás baví a k čemu máme přirozeně vlohy. V hlavním týmu jsem já a Togi. Já se starám o vše, co se týče výroby, marketingu a managementu. Togi se věnuje plánování, focení, řešení spoluprací, shánění kontaktů a lidí. Kromě toho je i v našem showroomu a vyřizuje objednávky.

 

Součástí jejich týmu je tak již od roku 2018 švadlena Elena Dufková, která vytváří střihy nových kolekcí, spolupracuje při výběru materiálů a v první řadě se snaží o to, aby Paon vyráběl kvalitní a zejména pohodlné spodní prádlo. Kromě ní spolupracuje Paon ještě i s výrobnou spodního prádla, která se nachází u Ostravy a momentálně tam směřuje 70 % produkce jejich produktů. Pro Elenu tím pádem zůstávají ty náročnější zakázky s prádlem na míru.

 

Paon: Lokálna a najmä etická spodná bielizeň od českej značky, ktorú by si mala poznať

Kolekce NAT

Kvůli shánění certifikovaných materiálů, dodavatelů a samotné lokální výrobě se však dokáže proces tvorby nových produktů pro značku Paon natáhnout i na několik měsíců a jejich aktuální kolekce NAT se tak tvořila téměř půl roku.

 

Paon: Lokálna a najmä etická spodná bielizeň od českej značky, ktorú by si mala poznať

 

Další překážkou byla i samotná biobavlna, s níž se pracuje jinak než s tylem nebo krajkou a Paon jí tak musel přizpůsobit samotný výrobní proces. Stejně jako s dámským prádlem tak musela značka projít testovací fází i při jejich pánské nabídce, ale tu se jim podařilo úspěšně zvládnout a jejich trenýrky a boxerky jsou tak dnes vyráběny z prodyšné a hypoalergenní bambusové viskózy,

 

Zákaznice, které u nás nakupují, preferují lokální značky a dokáží ocenit osobní přístup – prádlo jim můžeme ušít na míru, případně jej upravit. O módu se zajímáme dlouho a všímáme si, že v Česku lidé stále lpí na fast-fashion a bojí se experimentovat. Měli by přitom více podporovat lokální módu a snažit se vyjádřit sami sebe, a ne jen kopírovat modelky z plakátů. My jsme důkaz, že to jde.

 

Nezapomeň navštívit stránku paonlabel.com.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Zdroj: paonlabel.comFoto: Petra Macková, Martin VévodaNáhledový obrázek: Filip Poreba/REFRESHER Tagy: ekologie, kvalita, spodní prádlo, udržitelnost, paon
Ohodnoť článek
6
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Nejčtenější
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.