Čím vším si musely projít zakladatelky české značky Paon, aby na náš trh mohly přinést kvalitní a zejména udržitelné spodní prádlo?
Najít udržitelnou značku spodního prádla, která vyrábí své produkty na území Česka nebo Slovenska, dá pořádně zabrat. A když ti zároveň jde i o estetickou stránku věci, po několika hodinách strávených procházením článků a instagramových účtů se na hledání pravděpodobně vykašleš.
- Jaké etické a zejména ekologické standardy splňuje spodní prádlo značky Paon;
- proč u nás není více podobných značek;
- čím vším si prošly zakladatelky značky při získávání certifikovaných materiálů.
Otázky eticky vyráběného oblečení jsou stále žhavým tématem a v průběhu posledních let se tak tisíce lidí rozhodly přestat nakupovat ve fast-fashion řetězcích a podporovat raději lokální tvorbu. Ne každá domácí značka však dbá na otázky etické výroby a zejména kvůli nedostatku továren a neochotě dodavatelů bývají podobné brandy nuceny dovážet materiály z Číny. Tím pádem je jejich opravdový dopad na životní prostředí nevystopovatelný a i když se značka pyšní tím, že je lokální, nemusí to znamenat, že je i etická, resp. ekologická.
Upřímně, nemám pocit, že bychom na začátku s Togi měly nějaký jasný cíl. Ano, chtěly jsme mít značku, chtěly jsme se seberealizovat a být kreativní. Spodní prádlo pro nás bylo velmi specifický produkt, který potřebuje čas a péči. Kromě toho bylo v té době v Česku lokálních značek tak málo, že by se daly spočítat na prstech jedné ruky.
Pro Andreu Kopalovou a Togi Burmaa začal příběh jejich značky Paon vysokoškolským zadáním, ve kterém si měly vymyslet fiktivní firmu, ale celý projekt je nadchnul až do takové míry, že se v něm rozhodly pokračovat a ze značky tak vytvořit reálnou firmu.
Na jejich produkty se můžeš podívat na oficiální stránce paonlabel.com.
Braly jsme to jako výzvu. Prostě jsme se zamilovaly do toho, co děláme a držíme se toho zuby nehty dokud nebude Paon značka, kterou bude nosit každá žena.
Certifikované materiály z Evropy
Výroba spodního prádla je poměrně komplexní proces. V porovnání s běžnými tričky, na které v podstatě stačí jen jeden druh látky, je na spodní prádlo třeba kombinovat i 5 druhů materiálů. U podprsenek je zároveň nutné, aby všechny materiály do sebe správně zapadaly ale na složitější vzory spodního prádla bohužel nejsou mnozí domácí dodavatelé připraveni a jednotlivé komponenty tak nabízejí jen v jednom designu nebo rozměru.
Kvůli materiálům jsme zatím nikdy necestovaly, ale to se teď změní! V lednu jdeme na veletrh látek do Paříže. Rády bychom v našich kolekcích začaly používat i recyklované materiály a posunuly tak naše produkty v rámci udržitelnosti o stupeň výše.
Andrea Kopalová, jedna ze zakladatelek značky, uvedla, že na začátku budování Paon byl důležitý zejména vzhled a vlastnosti látek. Postupně se však začaly zajímat i o jejich původ a přirozeně se tak dostaly k certifikátům OEKOTEX-100 a GOTS, podle kterých se aktuálně orientují téměř všechny udržitelné značky.
Ze začátku to bylo pro nás dost náročné; neměly jsme žádné kontakty ani tipy, kde materiály kupovat. Nechávaly jsme si posílat vzorky, zkoušely, zkoušely a dále zkoušely. V té době jsme ještě na materiály nebyly náročné, ale nyní máme mlsnější jazýček a snažíme se dopřát našim zákaznicím to nejlepší.
Certifikát OEKOTEX-100 získávají zdravotně nezávadné produkty, které byly testovány na přítomnost nebezpečných látek. GOTS je zároveň zárukou toho, že látka byla vyrobena z přírodních bio vláken za ekologických podmínek a že při její výrobě byly dodržovány etické zásady – svoboda zaměstnanců, zákaz dětské práce, adekvátně finanční ohodnocení zaměstnanců apod.
My jsme si musely tyto vody nejdříve prozkoumat samy a zjistily jsme, že biobavlna a bambus jsou super materiály, kterých se chceme držet. Dokáží být nejen velmi kvalitní, ale také zdravé pro naše tělo a mají tím pádem úžasné benefity.
Státy Asie stojí za produkcí téměř všech módních značek a v mnoha případech dokonce i těch luxusních. Pro Paon bylo hledání lokálních dodavatelů klíčovým bodem v cestě za udržitelností a dnes tak objednávají biobavlnu z Německa, jiné látky z Itálie a zároveň mnoho materiálů přímo z Česka. Prostor pro zlepšení se však najde vždy. Zhruba 25 % materiálů (např. gumu) objednává Paon stále z Číny, protože jiní dodavatelé jim nemohou poskytnout tyto druhy materiálů v tak malém množství. Aktuální stav chce značka již brzy změnit a v brzké době by tak mohlo být jejich prádlo vyrobeno 100% z českých, resp. evropských materiálů.
Made in CZECH REPUBLIC
Značka Paon vznikla a působí v Česku, své materiály objednává od dodavatelů z Česka a okolních zemí Evropy, ale nejdůležitější vlastností jejich brandu je to, že své kousky i přímo šije v Česku.
Naše úkoly se za poslední roky tak nějak vykrystalizovaly samy. Spoléháme hlavně na to, co každou z nás baví a k čemu máme přirozeně vlohy. V hlavním týmu jsem já a Togi. Já se starám o vše, co se týče výroby, marketingu a managementu. Togi se věnuje plánování, focení, řešení spoluprací, shánění kontaktů a lidí. Kromě toho je i v našem showroomu a vyřizuje objednávky.
Součástí jejich týmu je tak již od roku 2018 švadlena Elena Dufková, která vytváří střihy nových kolekcí, spolupracuje při výběru materiálů a v první řadě se snaží o to, aby Paon vyráběl kvalitní a zejména pohodlné spodní prádlo. Kromě ní spolupracuje Paon ještě i s výrobnou spodního prádla, která se nachází u Ostravy a momentálně tam směřuje 70 % produkce jejich produktů. Pro Elenu tím pádem zůstávají ty náročnější zakázky s prádlem na míru.
Kolekce NAT
Kvůli shánění certifikovaných materiálů, dodavatelů a samotné lokální výrobě se však dokáže proces tvorby nových produktů pro značku Paon natáhnout i na několik měsíců a jejich aktuální kolekce NAT se tak tvořila téměř půl roku.
Další překážkou byla i samotná biobavlna, s níž se pracuje jinak než s tylem nebo krajkou a Paon jí tak musel přizpůsobit samotný výrobní proces. Stejně jako s dámským prádlem tak musela značka projít testovací fází i při jejich pánské nabídce, ale tu se jim podařilo úspěšně zvládnout a jejich trenýrky a boxerky jsou tak dnes vyráběny z prodyšné a hypoalergenní bambusové viskózy,
Zákaznice, které u nás nakupují, preferují lokální značky a dokáží ocenit osobní přístup – prádlo jim můžeme ušít na míru, případně jej upravit. O módu se zajímáme dlouho a všímáme si, že v Česku lidé stále lpí na fast-fashion a bojí se experimentovat. Měli by přitom více podporovat lokální módu a snažit se vyjádřit sami sebe, a ne jen kopírovat modelky z plakátů. My jsme důkaz, že to jde.
Nezapomeň navštívit stránku paonlabel.com.