Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Několik let starý titul pro PC i mobilní telefony v těchto dnech zažívá svou největší slávu a nikdy se neprodával lépe. Důvod je jasný.
Výkonnější počítače, lepší mobily a jemnější displeje? Je jasné, že to byly právě počítačové hry, které již od počátků techniky táhly vývoj dále. Na PC, konzolích či dokonce i na Steamu a v obchodech s appkami pro smartphony, jsou jejich dnes desítky tisíc.
V posledních týdnech, kdy svět s obavami sleduje šíření koronaviru s prozatimním názvem 2019-nCoV, ale masivně vzrostla popularita jedné z nich. Originální koncept Plague Inc. je starý již více než osm let, ale právě teď je děsivě reálný a aktuální.
Cílem hry je totiž vytvořit patogen, který by se co nejefektivněji šířil a nakazil co nejvíce obyvatel Země. Level končí až vyhubením posledního žijícího člověka.
V tomto článku si přečteš:
Kde si hru Plague Inc. zahraješ, odkud si ji stáhneš a kolik stojí
Kdo je autor původního nápadu na hru Plague Inc.
Zda v ní můžeš hrát za reálný koronavirus 2019-nCoV
Co říkají vývojáři na její dnešní masivní popularitu
Britské studio Ndemic Creations vydalo Plague Inc. pro Android (zdarma) a iOS (0,99 eur) již v roce 2012.
Až dnes je ale titul číslem jedna mezi herními strategiemi na mobilech a statistiky webu Stream Charts hlásí, že verzi Plague Inc: Evolvedpro počítače nikdy v historii nehrálo více lidí.
„Plague Inc. je venku osm let a kdykoliv propukne nemoc, vidíme nárůst počtu hráčů,“ uvádějí vývojáři.
Dokážeš nakazit svět?
Přesně tak zní otázka v úvodu popisu ke hře. Přestože výkyvy v počtu hráčů můžeme pozorovat dlouhodobě a někdo by je možná dokázal spojit s periodickým výskytem chřipkových onemocnění, koronavirus z Číny je pro Ndemic Creations očividně zlatým dolem.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Jak reálná je hra podle epidemiologů a jiných odborníků
Jak dlouho trval vývoj její první verze pro mobilní telefony
Zda můžeš hrát úroveň s reálným koronavirem, který se aktuálně šíří z Číny
Proč se jejím hraním můžeš hodně naučit o šíření epidemií
Není známo, zda je při vývoji inspirovaly epidemie SARS (2001) a MERS (2012), ale nákaza z Wu-Changu už hru zastihla venku a vydanou na všech důležitých platformách.
Reakce na hru jsou mimořádně pozitivní, na iOS ji plným počtem pěti hvězdiček hodnotilo více než milion lidí. Ve světle aktuálních událostí se však objevují i názory, že hraní hry v době, kdy na nákazu v Číně zemřelo již více než 350 osob a lidé po celém světě v obavách vykupují ochranné roušky, je pořádně cynické a nelidské.
Vývojáři, kterým kvůli enormnímu zájmu nedávno spadl celý web, to ale vidí trochu jinak. Podle nich se lidé ke hře dostanou proto, že zkrátka hledají informace o způsobu šíření chorob a chtějí pochopit komplexnost virových epidemií.
Our website is currently offline due to very high player numbers. I'm copying our statement on the coronavirus outbreak here so people can still see it.https://t.co/pA6CUS7nJIpic.twitter.com/StXP6aemDe
„Hru jsme navrhli tak, aby byla realistická a informativní, ale nedělala senzace z vážných problémů skutečného světa. Pamatujte na to, že Plague Inc. je hra, ne vědecký model a současné propuknutí koronaviru je velmi skutečná situace, která dopadá na velký počet lidí. Vždy budeme doporučovat, aby hráči získávali své informace přímo od místních a celosvětových zdravotnických organizací,“ píše se v oficiálním prohlášení tvůrců.
Koronavirus vývojářům přináší peníze
Nedá se ale říci, že by Ndemic jen stáli vedle a svým příjmům během koronavirové epidemie nijak aktivně nepomáhali.
PC verze na Steamu totiž odjakživa stojí 14,99 nebo 13,99 eur. Samozřejmě, někdy se dostane do slevy, ale poslední (pouze za 5,99 eur) byla právě od 23. do 27. ledna tohoto roku, tedy v době, kdy koronavirus propukl naplno a popularita Plague Inc: Evolved vyletěla do výšin.
Je to ale nesprávné a je třeba jim to vyčítat, nebo jde o stejné podnikání, jako v případě propagace slev na léky, ochranné roušky nebo vitamin C? Názor si udělej sám.
CNN si všimla, že minulou středu se mobilní verze Plague Inc. dostala na post nejprodávanější mobilní aplikace přímo v Číně, tedy v zemi, která se musí obávat úplně nejvíc a lidé v postižené provincii Chu-pej nemohou opustit svá města ani využívat hromadnou dopravu.
„Nejlepší způsob, jak eliminovat strach, je podívat se mu přímo do obličeje,“ viděli redaktoři zmínit jednoho z Číňana v komentářích k Plague Inc. na sociální síti Weibo.
Hlavní tvůrce hry James Vaughan se už v roce 2013 bavil se zaměstnanci amerického Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) v Atlantě. Ti se nechali slyšet, že netradiční přístup ke zvyšování povědomí o epidemiologii, přenosu chorob a pandemií, je skutečně zajímavý.
První verze na mobily vznikla jako hobby ve Vaughanově volném čase s pomocí trojice nezávislých vývojářů a byla hotová přibližně za rok. James přitom nemá žádné medicínské vzdělání, všechny podstatné věci si sám nastudoval z odborných zdrojů.
Mutace, přenos přes letiště i uzavírání hranic ...
Na začátku hry si vybereš, zda chceš hrát za bakterii, virus, houbu, nebo dokonce parazita či biologickou zbraň. Úroveň náročnosti hry simuluje, kolik procent lidí si myje ruce a jak mnoho pozornosti je věnováno možné karanténě nakažených osob (jak to můžeme vidět ve Wu-chanu).
Vybereš zemi vzniku, přičemž právě na tomto faktoru bude záviset teplota vhodná pro šíření, úroveň lékařských služeb nebo dostupnost letišť či přístavů „vhodných“ pro přenos do jiných zemí.
Potom si s pomocí nahraných bodů můžeš vybrat, zda se budeš šířit vzduchem, vodou nebo kontaktem se zvířaty. Ten je pro šíření nemocí nejvhodnější ve venkovských oblastech, kašel a kýchání zas na místech, kde je hodně lidí (letadla, nákupní centra, kanceláře).
Samotné šíření viru ale není nebezpečné ani v případě statisíců nakažených. To se změní, až když mu přidáš symptomy – závažný kašel, průjmy způsobující dehydrataci nebo postupné selhávání orgánů.
Teprve pak ho budou virtuální lékaři schopni identifikovat a začít s vývojem léků. To však už budou hrát o čas, první nakažení totiž dávno začali umírat. Virus můžeš vylepšovat, aby se stal rezistentním vůči antibiotikům, chladu, teplu nebo urychlit jeho šíření vzduchem či vodou.
I epidemiolog Kelvin Kam-fai Tsoi z čínské univerzity v Hong Kongu pro Abacus News říká, že nevíme, jak dlouho virus z Wu-chanu „spal“, to znamená, kolik lidí v oblasti se jím nakazilo, než jsme si vůbec, díky symptomům, všimli, že jsou nemocní.
V realitě, na rozdíl od hry, probíhá rezistence vůči antibiotikům a mutování viru trochu jinak. Skuteční lidé po celé planetě nikdy nebudou mít totožné a stejně silné verze viru. Například v Číně, kde vznikl, by už za několik měsíců mohl být silnější než v USA, kam se v tělech pár hostitelů cestujících z Asie dostal až později.
Zjednodušení se týká i léčby po vynalezení virtuálního přípravku – ve hře je medicína okamžitě dostupná pro všechny, zatímco ve skutečnosti by se zřejmě nejdříve dočkali rozvinutější a bohužel i bohatší země nebo jedinci. Není totiž jasné, zda by cena vakcíny nevystoupala do extrémních výšek.
Jen okrajově je ve hře zmíněná i panika, která by v případě celosvětové epidemie masivních rozměrů téměř jistě nastala. Dostaneš sice hlášku o tom, že „Maroko začalo s bombardováním postižených míst“, ale nekoná se žádný nedostatek potravin nebo války a občanské nepokoje.
Plague Inc. a koronavirus
Samotní vývojáři ve hře nic, co by přímo odkazovalo na koronavirus 2019-nCoV, nemají. Plague Inc. Evolved ale umožňuje vytváření vlastních herních scénářů (nadefinovaných úrovní). Hráči je v editoru mohou vyrábět sami a později sdílet ve workshopu na Steamu.
Jak správně tušíš, ty jsou v těchto dnech plné módů s 2019-nCoV. Nejpopulárnější 2020 Wuhan Coronavirus jsme v Plague Inc: Evolved také vyzkoušeli.
Nepočítej s tím, že se hratelnost nějak zásadně změní, ale autoři za tebe už vybrali místo vzniku (Wu-chan) a přednastavili základní symptomy i způsob přenosu. Infekce tak začne v těle divoce žijících netopýrů a bude se přenášet vzduchem.
Předpokládá se totiž, že reálný koronavirus se z divoce žijících netopýrů dostal v těle hadů na trh s různými pochoutkami z exotického čínského jídelníčku v centru Wu-chanu. Zbytek už znáš – přenos vzduchem díky kýchání a kašli nakažených.