Nikdo netuší, co bude za pár dní, ale lidé se nakupování limitovaných tenisek a oblečení nechtějí vzdát.
Člověk by si myslel, že během krizové situace bude móda jedním z prvních odvětví, které půjdou ke dnu. Na světě jsou sice důležitější věci než nové tenisky Off-White nebo tričko Supreme, ale byznys prostě nezastavíš. I v zemích nejvíce postižených koronavirem, jako například Itálie, se během karantény reselluje a nakupuje téměř bez omezení.
Největší reselleři, kteří mají vlastní kamenné obchody, je museli stejně jako všichni ostatní podnikatelé zavřít. Na rozdíl od běžných retailerů to však pro ně není až tak velký problém. Reselling se totiž stal fenoménem díky internetu a ti, kteří si mohli z prodeje limitovaných modelů tenisek dovolit otevřít vlastní obchod, původně začínali na platformách jako eBay nebo resellovali přes dedikovaná fóra či skupiny na sociálních sítích. Návrat ke kořenům tak každý z nich zvládl bez jakýchkoliv problémů a jejich adaptace by mohla být příkladem pro mnohá odvětví.
Tradiční prodejci módy si totiž kvůli koronaviru pořádně vylámali zuby a mnozí z nich už nyní vědí, že rok 2020 uzavřou v červených číslech. Pokud fungoval některý z nich jen offline, kromě červených čísel již pravděpodobně počítá i s bankrotem. Lidstvo stojí na prahu nové kapitoly. Nikdo nedovede s jistotou říci, jak bude svět vypadat za pár měsíců. Na základě předchozích zkušeností a aktuálního vývoje však můžeme polemizovat o tom, jaký bude mít v konečném důsledku koronavirus vliv na určité odvětví módy.
- Jaké následky vyplývají z koronaviru pro resellery
- Zda je v aktuální situaci bezpečné investovat do módy
- O kolik klesly během karantény hodnoty populárních produktů
- Proč vůbec lidé během karantény uvažují nad nákupem oblečení
Móda přežije i během krize
15. září 2008 zažila burza na Wall Street jeden z největších poklesů nového tisíciletí a rok 2008 se tak stal oficiálně začátkem hospodářské krize. Její důvody byly sice úplně jiné než ty, které nás trápí dnes, ale na tomto příkladu se dá perfektně ilustrovat chování spotřebitelů. Zatímco průmysl a světové trhy postupně ztrácely na síle, segment luxusní módy se dlouhou dobu držel bez újmy. V roce 2008 sice nezaznamenal žádný růst, ale tím pádem nezaznamenal ani žádný pokles, což se o jiných odvětvích říct nedalo.
Důsledky globální krize sice v konečném důsledku měly vliv na všechny, ale většina lidí, kteří nakupovali luxusní módu, si ji mohli dovolit bez ohledu na to, co se ve světě děje. Jak se ukázalo začátkem uplynulého desetiletí, značky s více než 100letou historií a módní konsorcia s miliardovými obraty jsou vůči krizi odolná a menší poklesy tržeb se jim podařilo poměrně rychle vynahradit.
Produkty na trhu resellingu jsou dnes se segmentem luxusní módy velmi úzce spojeny po stránce hodnoty, ale i funkce. Tenisky Nike za 27 tisíc korun, kterých na světě existuje jen několik stovek párů, jsou totiž z tohoto pohledu stejně luxusní jako kabelky Louis Vuitton. Na módní domy s historií se sice reselleři zdaleka nechytají, ale v jejich prospěch hraje fakt, že trh je roztroušený, nezávislý a tím pádem i odolný vůči nečekaným nástrahám.
Ztratí kvůli koronaviru resell kousky svou hodnotu?
Co se dozvíš po odemknutí?
- Jak se vyvíjela hodnota tenisek Off-White nebo Yeezy v posledních týdnech;
- u jakých produktů je pro resellery aktuálně největší zisk;
- jakými způsoby se snaží prodejci módy udržet své zákazníky;
- zda je z hlediska resellingu aktuálně správný čas pro investování do módy.