Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pátek 22. 1. 2021 svátek má Slavomír, Slavomíra

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Tech - Věda a vesmír
1
Timea Krauszová
26. duben 2020, 19:35
Čas čtení: 1:19

Vědci objevili dosud nejstarší záznam o člověku, kterého zabil meteorit. Stalo se to před více než sto lety

Šlo o pád meteoritu v turecké vesničce.

Timea Krauszová
26. duben 2020, 19:35
Čas čtení: 1:19
Sdílet Sdílet článek

Nejstarší zmínka o smrti přímo způsobené pádem meteoritu pochází již z 19. století, tvrdí nová studie. Tým vědců svá zjištění publikoval ve vědeckém časopise Meteorics & Planetary Science.

Šance, že člověka trefí meteorit, je opravdu mizivá. Ačkoli podle statistik by mělo umírat ročně 91 lidí v následku pádu meteoritů, málokdy slyšíme o byť jen několika případech za rok.

O to více byli vědci nadšeni ze tří tureckých rukopisů, které se jim podařilo objevit. Z nich vyluštili, že hovoří o nejstarším záznamu o úmrtí, které meteority způsobily. Záznam to je skutečně starý: pochází z roku 1888.

O ohnivé kouli, která někoho zabila, se tehdejší sultán dozvěděl až po téměř 7 týdnech

Bez internetu se informace šířily pomalu. Z prvního objeveného rukopisu, který napsali 13. září 1888, vyplývá, že pád meteoritu se uskutečnil měsíc předtím. V srpnu viděli obyvatelé turecké vesnice, kterou se vědcům nepodařilo lokalizovat, ohnivou kouli, kterou doprovázel kouř. Padala z nebe. Meteorický déšť měl trvat deset minut.

Jeden muž zemřel a další se vážně zranil a ochrnul následkem pádu meteoritu.

Na snímke meteorit nad americkým mestom Reno 22. apríla 2012. Obrovská ohnivá guľa, ktorá explodovala v nedeľu ráno za denného svetla nad kalifornským údolím Central Valley, bola podľa vedcov meteoritom o veľkosti dodávky.  Horiaci predmet bol oveľa väčší ako väčšina meteoritov a keď v nedeľu ráno vstúpil do atmosféry Zeme s hlasným treskom, bolo ho vidno od Sacramenta po Las Vegas i v častiach severnej Nevady.
Na snímke meteorit nad americkým mestom Reno 22. apríla 2012. Obrovská ohnivá guľa, ktorá explodovala v nedeľu ráno za denného svetla nad kalifornským údolím Central Valley, bola podľa vedcov meteoritom o veľkosti dodávky. Horiaci predmet bol oveľa väčší ako väčšina meteoritov a keď v nedeľu ráno vstúpil do atmosféry Zeme s hlasným treskom, bolo ho vidno od Sacramenta po Las Vegas i v častiach severnej Nevady. Zdroj: TASR/AP

Druhý dopis byl ve skutečnosti žádostí, kterou poslali tehdejšímu sultánovi Abdulovi Hamidovi II. Ptali se ho, co mají s vzniklou situací udělat. Ve třetím rukopise se zmiňuje stejná událost. Z něho vyplývá, že kousek kamene (pravděpodobně kousek meteoritu) poslali velkovezírovi (vysoký státní úředník, chalífův zástupce v období Osmanské říše).

Podle portálu Gizmodo došlo k meteorickému dešti 22. srpna 1888, k sultánovi se nakonec zpráva dostala 9. října téhož roku. Vědci nemají k dispozici hmatatelný důkaz o dopadu. Už samotný překlad staré turečtiny nebyl jednoduchý a mnoho materiálů ještě musí digitalizovat. Přesto je fascinující, že první zaznamenaná smrt spojená s meteoritem, se udála už před 132 lety.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Zdroj: wiley.comNáhledový obrázek: Twitter / New Scientist Tagy: meteorit, vesmír
Sdílet Sdílet článek
News
Čtvrtek 21. 1. 2021
19:41
Disney hvězda Amanda Bynes se asi dala na rapovou kariéru: Na Instagramu zveřejnila kousek ze své první skladby. Disney hvězda Amanda Bynes se asi dala na rapovou kariéru: Na Instagramu zveřejnila kousek ze své první skladby.
19:00
18:01
Policisté na Prachaticku zadrželi Satana. Obávaný drogový boss měl u sebe při zadržení samopal. Policisté na Prachaticku zadrželi Satana. Obávaný drogový boss měl u sebe při zadržení samopal.
17:40
Bitka ve Sněmovně naštvala Babiše: Kdybych to měl komentovat, napadaly by mě jen výrazy, které nejdou publikovat. Bitka ve Sněmovně naštvala Babiše: Kdybych to měl komentovat, napadaly by mě jen výrazy, které nejdou publikovat.
17:11
Ryanair ruší lety. Do těchto destinací přestane z Prahy létat. Ryanair ruší lety. Do těchto destinací přestane z Prahy létat.
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail