26. dubna 2020 19:35
Tímea Krauszová

Vědci objevili dosud nejstarší záznam o člověku, kterého zabil meteorit. Stalo se to před více než sto lety

TECH VESMÍR

Šlo o pád meteoritu v turecké vesničce.

Nejstarší zmínka o smrti přímo způsobené pádem meteoritu pochází již z 19. století, tvrdí nová studie. Tým vědců svá zjištění publikoval ve vědeckém časopise Meteorics & Planetary Science.

Šance, že člověka trefí meteorit, je opravdu mizivá. Ačkoli podle statistik by mělo umírat ročně 91 lidí v následku pádu meteoritů, málokdy slyšíme o byť jen několika případech za rok.

O to více byli vědci nadšeni ze tří tureckých rukopisů, které se jim podařilo objevit. Z nich vyluštili, že hovoří o nejstarším záznamu o úmrtí, které meteority způsobily. Záznam to je skutečně starý: pochází z roku 1888.

Vědci našli místo dopadu jednoho z největších meteoritů, které kdy trefily naši Zemi Vědci našli místo dopadu jednoho z největších meteoritů, které kdy trefily naši Zemi 9. ledna 2020 19:42

O ohnivé kouli, která někoho zabila, se tehdejší sultán dozvěděl až po téměř 7 týdnech

Bez internetu se informace šířily pomalu. Z prvního objeveného rukopisu, který napsali 13. září 1888, vyplývá, že pád meteoritu se uskutečnil měsíc předtím. V srpnu viděli obyvatelé turecké vesnice, kterou se vědcům nepodařilo lokalizovat, ohnivou kouli, kterou doprovázel kouř. Padala z nebe. Meteorický déšť měl trvat deset minut.

Jeden muž zemřel a další se vážně zranil a ochrnul následkem pádu meteoritu.

Na snímke meteorit nad americkým mestom Reno 22. apríla 2012. Obrovská ohnivá guľa, ktorá explodovala v nedeľu ráno za denného svetla nad kalifornským údolím Central Valley, bola podľa vedcov meteoritom o veľkosti dodávky.  Horiaci predmet bol oveľa väčší ako väčšina meteoritov a keď v nedeľu ráno vstúpil do atmosféry Zeme s hlasným treskom, bolo ho vidno od Sacramenta po Las Vegas i v častiach severnej Nevady.
Na snímke meteorit nad americkým mestom Reno 22. apríla 2012. Obrovská ohnivá guľa, ktorá explodovala v nedeľu ráno za denného svetla nad kalifornským údolím Central Valley, bola podľa vedcov meteoritom o veľkosti dodávky. Horiaci predmet bol oveľa väčší ako väčšina meteoritov a keď v nedeľu ráno vstúpil do atmosféry Zeme s hlasným treskom, bolo ho vidno od Sacramenta po Las Vegas i v častiach severnej Nevady. Zdroj: TASR/AP

Druhý dopis byl ve skutečnosti žádostí, kterou poslali tehdejšímu sultánovi Abdulovi Hamidovi II. Ptali se ho, co mají s vzniklou situací udělat. Ve třetím rukopise se zmiňuje stejná událost. Z něho vyplývá, že kousek kamene (pravděpodobně kousek meteoritu) poslali velkovezírovi (vysoký státní úředník, chalífův zástupce v období Osmanské říše).

Podle portálu Gizmodo došlo k meteorickému dešti 22. srpna 1888, k sultánovi se nakonec zpráva dostala 9. října téhož roku. Vědci nemají k dispozici hmatatelný důkaz o dopadu. Už samotný překlad staré turečtiny nebyl jednoduchý a mnoho materiálů ještě musí digitalizovat. Přesto je fascinující, že první zaznamenaná smrt spojená s meteoritem, se udála už před 132 lety.