Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Cena je více než vyhovující, dá se to však říct i o chuti? Ochutnali jsme za tebe to nejlevnější pivo, které se dá v českých obchodech sehnat. A nutno říct, že to byl místy docela boj.
Představ si situaci. Je hezký letní páteční večer, domluvil sis party s přáteli a chystáte se grilovat. Den předem jste si nakoupili veškeré maso, zeleninu, uhlí a pečivo, zapomněli jste však vzít důležitou součást pohodově strávených letních večerů – osvěžující pití. Nezbývá vám mnoho času a přiznejme si to, po nákupu veškerého jídla máte lehce hluboko do kapsy. Nechcete tedy utrácet moc peněz.
Když seběhnete do nejbližšího supermarketu a nakoupíte nealko, je vám jasné, že to pomyslné koření vaší párty, alkoholové nápoje, se cenově musí vlézt do opravdu úzkého rozpočtu. Rozhodnete se koupit pivo, každopádně zrovna zafunguje zákon schválnosti a žádná z klasických značek není ve slevě.
Ve stinném koutě sekce s alkoholickými nápoji si však všimnete krčících se přepravek s mokem, jehož cena nepřekročí 10 korun českých. Nyní jste na vážkách. Má cenu takové pivo kupovat? Zjistili jsme to za vás!
Češi by o dobrém pivu v obchodech měli vědět. Jak se píše v Alkofaktech, zveřejněných na stránkách Hygienické stanice hlavního města Prahy, průměrný Čech vypije 14,4 litru čistého lihu za rok, díky čemuž patří Česko dlouhodobě k pěti státům s nejvyšší spotřebou alkoholu na světě.
Co se týká piva, Češi vypijí 50 % veškeré spotřeby zlatavého moku, a jak informoval Deník.cz minulé léto, za rok 2018 to bylo celkem 141 vypitých litrů na hlavu. Na vrcholu světového žebříčku spotřeby jsme od roku 1971, kdo by tedy o pivu měl vědět víc než my?
Rozhodli jsme se proto vyzkoušet 16 kousků levných značek, které jsou normálně dostupné v obchodních řetězcích na území České republiky. Při testu nám nešlo o to zjistit, jestli obstojí v konkurenci vlajkových lahví vyhlášených pivovarů; rovnou říkáme, že ne. Spíše nás zajímalo, jestli se mezi nimi nenachází nějaká příjemně schovaná low-cost alternativa vhodná ke koupi před výplatou.
Jak jsme hodnotili?
Ruku na srdce, odborníci nejsme. Proto jsme si určili laická kritéria, pomocí nichž jsme zhodnotili kvalitu piva tak, jak to dokáže laik, a následně je shrnuli v jednom malém odstavci.
Nejdůležitějším kritériem byla cena, která se musela pohybovat do 10 Kč bez slevy. Cena za zálohu lahve do ní započítána nebyla. I když se nejednalo o piva točená, hodnotili jsme jejich pěnu, popsali barvu, vůni, chuť a pitelnost, tedy chtíč se napít znovu. Jestliže jsme shledali na pivě něco zvláštního, do popisu jsme to přidali. Piva byla zakoupena v půllitrových lahvích nebo v plechovkách
Hodnocením na škále od 0 do 10 jsme nakonec vyjádřili naše doporučení, jestli nechat pivo zaprášené v regálu (0) nebo uvažovat o jeho koupi (10). Pusťme se tedy do toho!
Obchodní síť: Kaufland Pivní typ: Ležák Obsah alkoholu: 4,8 % Výrobce: neuveden, vyrobeno v České republice Cena: 9,90 Kč
Prvními testovanými pivy byla ta, která se prodávají v obchodní síti Kaufland. Nutno podotknout, že nejlepší začátek to zrovna nebyl. Nicméně při prvním pohledu na to, jakým způsobem ji řetězec prezentuje, by si jeden řekl, že by mohlo jít o ucházející pivo. V regálech najdeme dokonce pět druhů piv jejich značky. Je tedy zřejmé, že se obchod snaží oslovit širokou škálu pivařů.
Avšak jakmile je zakoupí a ochutnají, nejspíše se pro ně nevrátí. Ani pro zde testovaný ležák. Pro přelití do sklenice se pěna neudržela, proto se ji nedalo ani identifikovat. Mok měl až oranžovou barvu, přičemž by podle webu Pivní klenoty měl mít barvu zlatou.
Vzhled ale zapůsobil lépe než chuť; ta byla nejprve hořkosladká, při polknutí však pivo chutnalo připáleně. O pitelnosti tudíž nemůže být ani řeč. Pozitivem pro toto pivo mohla být tak akorát chmelová vůně, která se zdála v pořádku.
Konečné hodnocení: 3/10
Bruncvík Premium 3,9% Original
Obchodní síť: Kaufland Pivní typ: Výčepní světlé Obsah alkoholu: 3,9 % Výrobce: neuveden, vyrobeno v České republice Cena: 8,90 Kč
Druhým Bruncvíkem bylo klasické výčepní pivo světlé, které chutnalo ještě hůř než to předešlé. Pivní pěna se udržela dlouho, ale vypadala nevzhledně. Barva moku se dala identifikovat jako přechod mezi bledou a slámovou.
Když jsme si ale k pivu přičichli, veškeré sympatie opadly. Vůně byla nakyslá, konečně stejně jako jeho chuť. Hořkost piva byla pouze při prvním doteku jazyka s pivem a dále se už neobjevila. Co se týká pitelnosti piva, tady by se hodilo označení veškerá žádná.
Obchodní síť: Kaufland Pivní typ: Polotmavý ležák Obsah alkoholu: 4,2 % Výrobce: neuveden, vyrobeno v České republice Cena: 9,90 Kč
Příjemným překvapením proto bylo, když se mezi Bruncvíky našlo pivo na víc než jeden hlt. Poměrně pěnivý polotmavý ležák s trvanlivou pěnou odhalil po přelití do sklenice příjemnou jantarovou barvu, a když jsme si k němu přivoněli, tak se z něj linula jakási karamelová vůně.
Pohádka ale skončila v momentě, když se chtěl člověk napít potřetí. Tam už to do krku úplně neklouzalo. Sladší chuť i vůně velmi rychle omrzela, hořkost piva na to neměla žádný vliv. Pitelnost byla tedy lepší než u předchozích, každopádně to pořád nestálo ani za myšlenku na nákup.
Konečné hodnocení: 5/10
Bruncvík Dark Beer 4,6% Tmavé
Obchodní síť: Kaufland Pivní typ: Tmavý ležák Obsah alkoholu: 4,6 % Výrobce: neuveden, vyrobeno v České republice Cena: 9,90 Kč
S nadějí, že se blýská na lepší časy, jsme se rozhodli otestovat tmavé pivo od Bruncvíka. A zase, na začátku to vypadalo, že to tak doopravdy bude. Tmavé pivo se tvářilo jako tmavé pivo, mělo trvanlivou pěnu, tmavou barvu a nijak zvláštně zapáchající vůni.
S prvním ochutnáním se ale všechno vrátilo k normálu. Pivo mělo výrazně hořkou chuť s karamelovou koncovkou, která vůbec nevybízí k tomu, aby se konzumující napil znova. Smutné je, že i přesto patří k lépe hodnoceným Bruncvíkům.
Konečné hodnocení: 3,5/10
Leon Steiner 3,0% Special
Obchodní síť: Kaufland Pivní typ: Světlé stolní Obsah alkoholu: 3,0 % Výrobce: Pivovar Van Pur, Polsko Cena: 7,90 Kč
To jsme si ale nemysleli, že by mohlo přijít ještě něco horšího. Přišlo. Přestože nápis na plechovce Leona Steinera vábil na požitek ze speciálu, pravda byla úplně někde jinde. Respektive zážitek vskutku speciální byl, očekávali jsme však, že to bude zážitek kladný. A ne, že narazíme na nejhorší pivo, které jsme kdy pili.
Toto „pivo“ je vskutku plné superlativů. Z testovaných kousků je suverénně nejlevnější, a to i proto, že se za něj neplatí záloha, jelikož se prodává v plechu. Každopádně sečteno podtrženo, jedná se o jedinou pozitivní skutečnost. Zbytek je pouhý zmar a bída.
Už při přelévání do sklenice zatuchle smrdělo, nemluvě o žádné pěně. Když jsme se zkusili napít, vyděsila nás kyselá chuť, která tekutině dominovala. Žádná hořkost, žádná pitelnost a vlastně ani žádná vůle jej hodnotit déle, než bylo nezbytně nutné. Za nás absolutně nejhorší kousek.
Konečné hodnocení: 0/10
Rastinger výčepní pivo 4,0%
Obchodní síť: Tesco Pivní typ: Výčepní světlé Obsah alkoholu: 4,0 % Výrobce: neuveden, vyrobeno v Polsku Cena: 9,90 Kč
Těšili jsme se na to, že si spravíme chuť prvním pivem, které nebylo z Kauflandu. Na řadě byl Rastinger, který prodává obchodní síť Tesco. Slibovalo „genuine & refreshing taste“, kterého se nám, bohužel, jaksi nedostalo.
Co se dá s jistotou o tomto alkoholickém nápoji říct, je to, že je bledé barvy. Hledat na něm další znaky, které by jej přiblížily jedinečnému pivu, respektive jej odlišily od vody, můžeme jen těžko. Pivo totiž nechutná nijak. Nemá hořkost, nemá skoro vůni a vzhledem k tomu, že ničím nenadchne, nechce se vám jej pít dál. Lehce hořkou vodu s alkoholem kupovat na party asi nikdo nechce.
Konečné hodnocení: 1,5/10
TIP: Levným polským pivům se doporučujeme vyhnout.
Bruncvík Hefe Weizen 4,3% Pšeničné
Obchodní síť: Kaufland Pivní typ: Pšeničný světlý nefiltrovaný ležák Obsah alkoholu: 4,3 % Výrobce: neuveden, vyrobeno v České republice Cena: 9,90 Kč
A znovu Bruncvík. S ním jsme už měli zkušenost, kterou toto pivo potvrdilo. Na etiketě se píše, že se jedná o pšeničné pivo, podle našeho názoru se však jedná pouze o ne úplně povedenou náhražku.
Oranžová tekutina s pěnivou pěnou, jejíž vůně alespoň vzdáleně, se zavřenýma očima, opravdu pšenici připomíná, má při prvním napití jakýsi potenciál. Ten se však už poněkolikáté vytratil v momentě, kdy v ústech vytvořilo stejnou chuť, jako když si vyčistíte zuby dětskou zubní pastou. A i když jsme pili dál, neznamenalo to, že by mělo dobrou pitelnost. Spíš nás zajímalo, kdy ta pachuť pasty zmizí.
Konečné hodnocení: 2/10
Klasik světlé pivo 3,8%
Obchodní síť: Billa (koupit se dá ve vícero řetězcích) Pivní typ: Výčepní světlé Obsah alkoholu: 3,8 % Výrobce: Plzeňský Prazdroj Cena: 8,90 Kč
Po posledním Bruncvíkovi jsme se dostali k trochu známějším značkám. Klasik je taková klasická volba pro ty méně náročné pivaře, kteří chtějí pivo z Plzně, ale nechce se jim platit v průměru kolem 30 korun. Zároveň ale vyvstává otázka, jestli se to vyplatí.
V případě Klasiku určitě nevyplatí. Slámově barevné pivo se skalnatou nevzhlednou pěnou určitě není tím nejhorším, co tento žebříček nabídne, avšak čekali jsme, že jako reprezentant Plzeňského Prazdroje předvede lepší výkon. Pitelnost piva je slabá, říz nemá a chuť je akorát taková nahořklá. Vůni ale mělo chmelovou a v porovnání s ostatními poměrně příjemnou.
Konečné hodnocení: 5/10
Šenkovní Ježek 10%
Obchodní síť: Billa Pivní typ: Výčepní světlé Obsah alkoholu: 4,2 % Výrobce: Pivovar Jihlava Cena: 9,90 Kč
Světe div se, dočkali jsme se i velice příjemného překvapení. Dosud nejlepší kousek zlatavého moku jsme ochutnali z lahve Šenkovního Ježka Pivovaru Jihlava. Ten má v názvu uvedeno „10 %“, což neznačí procenta alkoholu, ale pravděpodobně se jedná o procentuální vyjádření extraktu původní mladiny.
Můžeme s čistým svědomím říct, že pivo je opravdu poměrně pitelné, a kdybychom měli hluboko do kapsy, budeme se poohlížet právě po něm. Konzument nemá pocit, že by se mu po požití tekutiny něco probudilo v žaludku, není ani moc hořké a opravdu se nedá říct, že by vám natočili lepší pivo v nejedné zastrčené špeluňce. Doporučujeme.
Konečné hodnocení: 10/10
Rastinger lahev 3,5%
Obchodní síť: Tesco Pivní typ: Výčepní světlé Obsah alkoholu: 3,5 % Výrobce: neuveden, vyrobeno v České republice Cena: 8,90 Kč
Jiné balení, jiné procento alkoholu, ale jinak na chlup stejný zážitek. A to i přesto, že se tento testovací vzorek vyrábí u nás, a ne v Polsku. Rastinger bohužel nechutná lépe ani ze skla. Stále platí, že se jedná pouze o naředěnou vodu z plechovky.
Konečné hodnocení: 2/10
Dudák Švanda Světlé pivo 4,0%
Obchodní síť: Kaufland (koupit se dá ve vícero řetězcích) Pivní typ: Výčepní světlé nepasterované Obsah alkoholu: 4,0 % Výrobce: Dudák – Měšťanský pivovar Strakonice Cena: 9,90 Kč
Poslední pivo, které jsme koupili v Kauflandu, se jevilo o třídu lépe než ostatní. Možná proto, že nebylo obchodního řetězce. Pivo Dudák Švanda vyrobené v Měšťanském pivovaru Strakonice je poměrně příjemným, středně hořkým a středně pitelným pitím, jež nutně nevyvolává žaludeční problémy. Jistý odstup u něj ale stále musíme mít, přece jen stojí méně než 10 korun. Koupíte jej i v Glóbusu.
Konečné hodnocení: 8/10
TIP: Když už vás nouze dožene, a opravdu zakoupíte pivo pod deset korun, zkuste si jej naředit nějakým nealkoholickým nápojem. Nejklasičtější volbou je pomerančová limonáda.
Bertold Světlé výčepní pivo 4,1%
Obchodní síť: Albert Pivní typ: Výčepní světlé Obsah alkoholu: 4,1 % Výrobce: Pivovar Nymburk Cena: 7,90 Kč
I v Albertu naleznete pivo pod 10 korun, v celém žebříčku se řadí mezi ty nejlevnější. Vaří jej v pivovaru v Nymburce a jmenuje se Bertold. Toto světlé výčepní pivo mělo po přelití až moc tmavou barvu, spíše až do oranžova, a také mělo poměrně dost velkou hořkost. Člověka to ani nemotivovalo pít dál. Vůně piva byla zvětralá, tudíž jedna z těch horších. Znovu jsme však narazili na pivo, které vám nezpůsobí bolení břicha. Což je pozitivní fakt.
Konečné hodnocení: 5/10
Primus světlé výčepní pivo 3,8%
Obchodní síť: Tesco (koupit se dá ve vícero řetězcích) Pivní typ: Výčepní světlé Obsah alkoholu: 3,8 % Výrobce: Plzeňský Prazdroj Cena: 9,90 Kč
Tak nějak jsme cítili, že Plzeňský Prazdroj bude mít v tomto žebříčku favorita. A když se jím nepotvrdil Klasik, musel jím být přirozeně Primus. Pivo slámové až zlatavé barvy se opravdu vybarvilo nejlépe, jak jen mohlo a opravdu soutěžilo o příčku nejvyšší. Avšak přece jen se na Ježka nedotáhlo úplně.
Přitom říz mělo dobrý, pitelnost piva byla vysoká a během celé konzumace jsme cítili takovou příjemnou hořkost v ústech. I vůně byla obstojně chmelová. Jediné, co jsme si u něj nedokázali představit, bylo to točení, byť i v pochybných hospodách. A proto si vysloužilo pouze devítku.
Primus se prodává ve vícero řetězcích, proto pokud nenarazíte na Ježka, pivo s rytířem může být vhodnou alternativou.
Konečné hodnocení: 9/10
Argus 11 Premium 4,8%
Obchodní síť: Lidl Pivní typ: Světlý ležák Obsah alkoholu: 4,8 % Výrobce: neuveden, vyrobeno v České republice Cena: 9,90 Kč
Náš žebříček zahrnul dokonce i piva, která nesla chráněné zeměpisné označení České pivo. Toto označení, podle Českého svazu pivovarů a sladoven, nesou moky, jež jsou „vyráběné v Česku tradičním způsobem z domácích surovin“. A tím Argus 11 je.
Přestože toto označení, kterým se mnoho zde uvedených piv pyšnit nemůže, nese, na první místo se nedostalo. I přes chmelovou vůni i chuť v něm byl cítit také nepříjemný kovový nádech. I tak si nakonec člověk po prvním otestování sklenici dolil, a to proto, jelikož se jedná o jiný standard levného piva. Mezi tímto kouskem a prvními testovanými leží obrovská propast.
Konečné hodnocení: 8/10
Staročech originál 3,8%
Obchodní síť: Penny Pivní typ: Světlý ležák Obsah alkoholu: 3,8 % Výrobce: Pivovar Nymburk Cena: 6,90 Kč
Během naší rešerše jsme přišli na to, že nejlevnější lahvové pivo v nejrozšířenějších obchodních řetězcích v Česku mají v Penny. Cenovka 6,90 visí pod značkou Staročech, kterou má na svědomí už testovaný Pivovar Nymburk. Tady se ale karta obrací, jelikož pivo nese stejně jako Argus označení České pivo, a podle toho také chutná.
Zlatavá barva, pěna drží, vůně je lehce chmelová. Když jsme se napili, cítili jsme slabší říz a hořkost, nicméně špatně se nepije. Naopak. Myslíme si, že by to také nebyla špatná alternativa. Pomyslnou hvězdičku doporučení tak dostává pivo, které je dostupné nejen ve větších městech, ale díky Penny i v malých městech a městysech.
Konečné hodnocení: 7,5/10
TIP: Pokud máte zájem o levná piva, která budou stát alespoň za něco, hledejte ta, která produkují určité pivovary. Piva řetězců bývají, až na Lidl, obvykle horší kvality.
Argus 10 Original Pils 4,0%
Obchodní síť: Lidl Pivní typ: Světlý ležák Obsah alkoholu: 4,0 % Výrobce: neuveden, vyrobeno v České republice Cena: 8,90 Kč
Slabší Argus 10 je také poměrně slušným low-costovým pokusem, nechutná však tak dobře jako jedenáctka. Kromě kovového dojezdu mu v plném hodnocení brání také karamelový blok, který se zvláštně míchá s hořčinou.
Konečné hodnocení: 7/10
Vítězem velkého testu levných piv do 10 korun se stal Šenkovní Ježek, adeptem na nejzaprášenější pivo v regálu zase plechovka Leon Steiner. Jaký na to máte názor vy? Souhlasíte, nebo máte jiného oblíbence? Dejte nám vědět do komentářů.