K nehodě došlo ve vysoké rychlosti na dálnici.
Kolem autonomních, respektive lépe řečeno automatizovaných režimů se toho za poslední roky už hodně řeklo a napsalo. Ostatně, nedávno jsme ti přinesli komplexní článek, který naznačil, že autopilot v tom pravém slova smyslu je mezi sériovými automobily tak trochu v nedohlednu.
Divit se tomu moc nelze, i když pravdou je, že v současnosti je již na trhu několik velmi propracovaných asistenčních systémů, které více či méně pomáhají řidiči při řízení vozidla. I samotné automobilky v posledních měsících ale tak trochu zařadili zpátečku a pochopili, že hlavně z legislativního hlediska nejsme moc na plně autonomní vozidla připraveni.
Jiný pohled na věc má ale automobilka Tesla, která ve svých elektromobilech nabízí asistenční systém s tak trochu nešťastným označením – Autopilot. Ve srovnání s automobilkami jako Audi, BMW či Mercedes-Benz nejde o nic zásadně revolučního, i když samotný název by mohl naznačovat, že opak je pravdou. Ba co víc, Elon Musk dlouhá léta odmítá LiDAR technologii a sází výhradně na kamery a senzory, které však mají očividně své limity.
Potvrzuje to i další incident Tesly, který se odehrál na tchaj-wanské dálnici. Elektrický Model 3 totiž téměř v plné rychlosti narazil do převráceného náklaďáku. Ke střetu došlo v momentě, kdy byl ve vozidle aktivován zmíněný Autopilot. Ten ale z dosud nezjištěných příčin absolutně nereagoval a nezabránil kolizi, a to i přesto, že překážku na cestě bylo vidět opravdu ve velkém předstihu.
Ukazuje se tedy, že název Autopilot je skutečně zavádějící, navíc, v tomto případě došlo opravdu k fatálnímu selhání. Paradoxem je, že řidič Tesly překážku na cestě viděl, předpokládal však, že systém zareaguje. Žádný vyhýbací manévr či protikolizní brždění se ale neodehrálo, proto těsně před srážkou řidič šlápl na brzdy. Srážce už nezabránil, chválabohu, řidič vyvázl z nehody jen s drobným poraněním.