Velcí muži s obrovskými ideály mohou být od sebe oddělení stovkami nebo možná tisíci kilometry, a stejně budou prakticky vedle sebe. Může být mezi nimi několik let nebo dokonce generací, a i přesto se mohou názorově potkat. Když se tito dva sejdou a soustředí se na to, aby splnili své cíle, nejsou dva, nýbrž jeden.
Mít po ruce pistoli nebo tři se v těchto končinách obvykle hodí. Vícero zásobníků je k ničemu, jelikož v momentě, kdy musíš vyměnit zásobník a nemůžeš okamžitě střílet, jsi snadným terčem. Své o tom vědí nejen nejprofláklejší gangy ve Státech v Bronxu nebo v Comptonu, horká půda pod nohama se vaří i lidem žijícím pod stopkou i v Atlantě.
Skutečně, jako by se album Savage Mode II prakticky nevzdálilo od 4 roky starého projektu Savage Mode. Metrovi se Savagem se v novince povedlo zapečetit časovou kapsuli z první dekády nového tisíciletí. Tuto unikátnost mohla zapříčinit pouze jediná věc: Totožný vibe. Pokud tě tedy někdy zajímalo, jak to vypadá, když jsou spolupracující umělci na stejné vlně, tohle je ukázkový případ.
Mluvíme-li o rozdílech mezi projekty I. a II., tak ty jsou viditelné už z dálky, Dvojka dostala přece jenom o šest tracků více. Není divu, vzhledem k tomu, že byl na podobné věci celý rok 2020 čas. Dalším rozdílem je stopáž, která se v druhém dílu drží u všech stop lehce nad třemi minutami, což je příjemná délka pro poslech.
Pokračování má také více hostů; v jedničce jsme se dočkali pouze Futurea, pro Savage to byla tehdy velká věc. Letos si fanoušci smlsnou na specialitkách – držitel Grammy si na album zavolal bratrance Young Nudyho, Young Thuga a Drakea.
Tracklist:
1. Intro (prod. by Prince 85 & Metro Boomin)
2. Runnin (prod. by Metro Boomin)
3. Glock In My Lap (prod. by Honorable C.N.O.T.E., Southside & Metro Boomin)
4. Mr. Right Now (ft. Drake) (prod. by DAVID x ELI & Metro Boomin)
5. Rich N*gga Sh*t (ft. Young Thug) (prod. by Peter Lee Johnson & Metro Boomin)
6. Slidin (prod. by Allen Ritter, DAVID x ELI & Metro Boomin)
7. Many Men (prod. by Peter Lee Johnson & Metro Boomin)
8. Snitches & Rats (Interlude) (prod. by Metro Boomin)
9. Snitches & Rats (ft. Young Nudy) (prod. by DAVID x ELI, Peter Lee Johnson & Metro Boomin)
10. My Dawg (prod. by Kid Hazel & Metro Boomin)
11. Steppin On N*ggas (prod. by Metro Boomin)
12. Brand New Draco (prod. by Prince 85, Peter Lee Johnson & Metro Boomin)
13. No Opp Left Behind (prod. by Metro Boomin)
14. RIP Luv (prod. by Peter Lee Johnson, Zaytoven & Metro Boomin)
15. Said N Done (prod. by Metro Boomin)
Při poslechu jednotlivých tracků si člověk připadá, jako by je už někdy slyšel. Zároveň mu však někde vzadu v hlavě vyskočí kontrolka, že se něco změnilo. A nejspíš k lepšímu. Proč? I přes jasnou podobnost s prvním dílem to totiž už nejsou pouze zkušenosti z ulic, ale i zkušenosti z hudebního průmyslu, které tito atlantští umělci zúročili.
V písničkách s hutnější atmosférou opravdu cítíme, oproti první části, větší tíseň a šimrání po zádech. Na druhou stranu písničky jako například Mr. Right Now s Drakem nebo RIP Luv úplně konceptuálně nesedí, nemají „vražedný záměr“, a proto nezapadají. Neznamená to však, že by zněly hůř nebo mimo mísu, jen vybočují ze strašidelné kompilace Savage mode, kterou předpokládáme, že měli v úmyslu uchovat.
S čím tedy Savage s Metrem opravdu přichází? S ničím jiným než s krutou realitou ulice, která je hmatatelná. Dostala totiž i vizuální podobu, například v písničce Runnin. K ní se váže i kauza, v níž hrál 21 hlavní roli. Zasvěcený posluchač si byl jistý, že se přes rok mlčící 21 bude vyjadřovat ke svému původu. On se totiž původně narodil ve Spojeném království v Plaistow v Londýně, a do Ameriky se přistěhoval až v 7 letech.
Jak se nakonec ukázalo, na jihovýchodě USA zůstával i přes prošlé vízum, kvůli kterému se loni ocitl ve vězení, a jak uvedl například Pitchfork, hrozila mu deportace. Kvůli obrovské medializaci a úporné snaze právníků, podle Savageových řádků na novém albu, se jej povedlo dostat ven na kauci.
N*gga keep talkin' that U.K. sh*t like I don't got AKs
Like, 'cause I was born overseas, these motherf*ckers ain't gon' spray-spray
Pull up in your hood, n*gga, 9-1-1, y'all better call mayday
From Glenwood all the way to Martin Luther King, n*ggas know we don't play-play
Fakticky zajímavá je i sekce uprostřed alba věnovaná udavačům. Pokud jsi neměl tušení, i v Atlantě se kromě lokálních gangů, které si řídí své části města, jako například 21, k němuž se řadí i Savage a jehož teritoriem je Zóna šest ve východní Atlantě, do tamní pouliční kultury zamíchaly i světoznámé gangy Crips a Bloods.
Savage o této situaci mluvil před vydáním debutového alba Issa Album v rozhovoru pro DJ Vlada. Přestože zde „barva gangu“ údajně neznamená tolik, jako v jiných městech, Savage byl (je) členem Bloods.
Komu tak potom asi mohou být mezihra se songem Snitches & Rats věnovány? Když k tomu člověk ještě přiřadí Freemanův monolog o tom, jak rats, nebo krysy, chceš-li, nemají s konfidenty nic společného, jelikož se nejedná o lidi ale zvířata, sdělení najednou zní jaksi důležitěji.
No, a to je tak asi všechno, co milovník slova „pussy“ do alba, co se obsahové stránky týče, vkládá. Je-li libo trocha kontroverze, mohli bychom se ještě pobavit o Drakeově sloce, který svým barem o tom, že chodil v roce 2008 se zpěvačkou SZA, vyvolal pozdvižení.
Sama umělkyně musela potom požár hasit. Uvedla, že s raperem opravdu chodila, nicméně až o rok později, kdy jí už bylo 18 let, a tudíž nebyla pod zákonem. Jak píše magazín XXL, podle ní se v písničce objevuje rok 2008 proto, jelikož se rýmuje se slovem čekat (anglicky eight – wait).
Proto si rozeberme ještě produkci, kterou můžeme úplně zjednodušeně shrnout jednou větou: Můžeme být rádi, že se v brzkých desítkách nového tisíciletí seznámili Sonny Digital a 21 Savage, aby mohl následně vzniknout kontakt s Metrem Boominem, a také s legendárním producentem Zaytovenem.
Metrova velikost každým projektem roste, a jak už jsme zmiňovali, je vidět, že to dokáže zúročit. Signifikantní Savageova flow díky němu neutrpěla žádné ztráty, jelikož v momentě, kdy měl být člověk ve střehu, což platilo po většinu alba, byl postrašen temným a hutným instrumentálem, který posluchače napne jako struna.
Boomin se také nebál sáhnout do samplů; příkladem mohou být tracky Many Men, v němž se sampluje původní track Many Men od 50 Centa, nebo RIP Luv, pro nějž získal sample z Nasova It Was Written. Když bylo potřeba oldschool bubnů, přišel s nimi v tracku Steppin On N*ggas, no a v případě nutné melancholie přišel s beatem jako v Said N Done. Ocení hlavně fanoušci staršího data.
Jestli můžeme něco novému projektu vytknout, je to jeho přílišná plochost. Savageovi (ne)fanoušci jen těžko překousnou raperův roboticky znějící hlas patnáctkrát za sebou, který, při zpěvných pokusech, zní snad méně eufonicky, a jehož ad-libs jsou, až na výjimky, poskládány ze 4 slovních spojení.
Bez narace a přidané hodnoty Morgana Freemana by člověk zároveň nedostal nic víc, než mu bylo předáno v roce 2016. A konečně existence „postelových tracky“, jež jsou v albu zasazeny porůznu a zčistajasna, nakonec nedávají v rámci desky vůbec smysl. Hodnotíme za slušných 7/10!