Teplota oproti okolí klesne až o 10 °C. Bude možné zapomenout na klimatizaci?
BMW se loni pokusilo vyrobit nejčernějším černou na světě. Šlo o barvu, která pohlcovala více než 99,9 % světla. Tím, že téměř nic neodrážela, kapota nové X6 vypadala, jako kdyby ses díval do černé díry.
ScienceAlert informuje, že vědecké týmy se nyní snaží něco podobného udělat s bílou. Princip bude pochopitelně zcela opačný, barva musí odrážet alespoň 95,5 % dopadajících paprsků.
Půjde o akrylový materiál, který se zároveň nebude zahřívat, dokonce zůstane chladnější než cokoliv kolem něj. Tím pádem by nemuselo jít pouze o kratochvíli na efekt, ale i seriózní pomoc leteckému či kosmickému průmyslu, případně alespoň kancelářským budovám s potřebou silné klimatizace.
Dnes dokáží podobné barvy odrážet pouze 80 až 90 % světla, přičemž jsou stále teplejší než vzduch kolem.
„Je to kritické pro masové rozšíření takového chlazení a zmírnění globálního oteplování,“ říká inženýr Xiulin Ruan z univerzity Purdue v Indianě.
V současnosti je známo, že právě v centrech měst může být letní teplota až o několik stupňů celsia vyšší než mimo, a to kvůli asfaltovým plochám a přehřátým budovám. Další teplo pak přináší samotné těleso klimatizace a výroba spotřebované elektrické energie.
Pokud se vše podaří, ve městech by mohly přibýt super-bílé budovy, případně chodníky. Do barvy bude nutné umístit speciální vločky uhličitanu vápenatého, různých tvarů a velikostí. Pokud se nastaví ideálně, budou odrážet téměř všechny vlnová pásma světla.
Takové barvy by mohly udržovat povrchy na pravé poledne až o 10 °C chladnější než okolí.