Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Je Virgil Abloh zloděj, nebo jen opět ukázal světu, jak se to v dnešní době dělá?
Z odhalování referencí módních kolekcí a designů se stal v posledních letech celosvětový sport. Mnozí youtubeři, instagramové profily nebo stránky tak věnují dny a někdy i měsíce tomu, aby rozebrali kreativní proces módních návrhářů do posledního puntíku. Jejich cílem je zjistit, odkud pocházejí jednotlivé motivy a nad čím uvažoval autor při jejich tvorbě, ale většinu diváků i tak v konečném důsledku zajímá pouze to, zda autor někoho kopíroval, nebo, v tom horším případě, rovnou dílo bez dovolení ukradl.
V tomto článku se dozvíš:
Jaký je původ loga Off–White.
Proč zažalovala Virgila Abloha značka Helly Hansen.
Kdy vznikla ikonická „Jumpman“ póza Michaela Jordana.
Odkud pochází název značky Chrome Hearts.
Tématu plagiátorství v rámci módního průmyslu jsme již věnovali mnoho článků, ale jednou z kategorií, kterou jsme dosud obcházeli, jsou loga známých značek. To, že newyorská legenda Supreme vytvořila své ikonické box logo podle uměleckého díla Barbary Kruger I shop therefore I am, ví dnes už snad každý. Rovněž není novinkou ani to, že logo značky Nike symbolizuje křídlo řecké bohyně vítězství Niké nebo to, že tři pruhy značky adidas původně patřily finské značce Karhu a Adolf Dassler od ní tuto ochrannou známku odkoupil za dvě láhve whisky a zhruba 40 tisíc korun.
I loga největších módních gigantů, která mají doslova nevyčíslitelnou hodnotu, vznikla v mnoha případech úplnou náhodou. My jsme si tedy posvítili na čtyři renomované brandy v popředí pouliční módy posledních let, které ke svému logu přišly kuriózním způsobem.
Off–White
Pro některé lidi je stále překvapením, že návrhář Virgil Abloh nemá vystudovanou vysokou školu týkající se módy. Všechny své znalosti totiž nasbíral na vlastní pěst. Právě díky tomu, že studoval stavební inženýrství a později architekturu, získal unikátní přístup k módní tvorbě, kterým se později proslavil.
Když se v roce 2012 objevil na scéně se značkou Off–White jako pokračováním projektu Pyrex Vision, na černobílé potisky s čísly a velkým nápisem již byli všichni zvyklí. Vzorec jednoduchých a zejména výrazných motivů však stále fungoval a Virgil ho tak v případě své nové kolekce pouze posunul na vyšší úroveň. Z obdélníků a čtverců vyplněných diagonálním pruhováním, velkého nápisu WHITE a čtyřcípé šipky se téměř okamžitě staly ikonické vzory, kterými si podmanil celý svět. Ani jeden z těchto grafických prvků však není jeho vlastním dílem.
Základním pravidlem tvorby loga je zejména to, že logo musí být unikátní a snadno rozeznatelné od konkurence. Virgil se však rozhodl jít zcela opačnou cestou a symboly reprezentující jeho značku našel doslova povalovat se na ulici.
Dopravní značení, jako například maximální povolená rychlost nebo přikázaný směr jízdy, ve formě, v jaké ho známe dnes, po druhé světové válce ještě neexistovalo. Velká Británie tak v padesátých letech při budování dálnic narazila na problém, protože každý samosprávný kraj si mohl vytvořit vlastní druh značení. Na pomoc si zavolali grafickou designérku Margaret Calvert, která pracovala jako asistentka grafika Richarda Kinneira. Výsledkem jejich práce se stalo unifikované dopravní značení, které se na cestách britského království používá dodnes.
Jelikož se projekt vydařil, dvojice Calvert a Kinneir dostala stejnou roli od britských železnic a později i od letiště ve městě Glasgow. Právě zde vstupuje do hry opět Virgil Abloh, který se s prací Calvert a Kinneira musel určitě setkat na vysoké škole. Pro britské železnice totiž vymyslela tato dvojice kromě značení i vlastní druh písma, který měl šest variant. Jedna z nich nesla název Off White. Hlavní symbol označující letiště Glasgow je zároveň totožný s Virgilovou čtyřcípou šipkou, stejně jako žluté pruhování, díky kterému měly být letištní vozy na přistávací dráze viditelné i ze vzduchu.
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Proč změnil Virgil v roce 2019 logo své značky.
Jak skončil soudní spor Helly Hansen vs Off–White.
Co znamená název značky BAPE.
Jakou značku tenisek měl na nohách Michael Jordan při vzniku legendární „Jumpman“ pózy.
Všechny tyto grafické prvky mají nekomerční charakter, a tak Virgila za jejich přisvojení nikdo nekritizoval. Na své praktiky však doplatil v roce 2016, kdy se k nim snažil získat ochrannou známku. Odborníci sice tvrdili, že se žádostí neuspěje kvůli samotné povaze těchto symbolů, které jsou až příliš univerzální. V tom se navíc ozvala značka Helly Hansen, která Virgila obvinila z krádeže. Diagonální pruhování totiž používá desítky let na svém outdoorovém oblečení a Virgil údajně úmyslně zkopíroval jejich populární vzor.
Soudní spor Helly Hansen vs. Virgil Abloh se vleče už 2 roky a konečný verdikt je stále v nedohlednu. O tom, že tahá za kratší konec, však Virgil očividně věděl a na konci roku 2019 světu představil nové logo Off–White. Diagonální pruhování se mezitím postupně vytrácí z kolekcí.
Japonský streetwear si za posledních 20 let vydobyl unikátní status a značky, které stály u jeho zrodu, patří dnes mezi ikony. Na počátku 90. let zastávali ovšem japonští umělci a návrháři zcela odlišnou pozici a většina z nich se snažila „kopírovatAmeriku“ a přinést tak do své země novou vlnu pouliční módy a hiphopové kultury.
Výjimkou nebyl ani legendární Nigo, který spolu se zakladatelem značky Undercover založil v Japonsku obchod Nowhere a pár let na to nastartoval i vlastní módní značku. Jeho maskáčový vzor zná dnes každý, ale mladší generace možná netuší, že inspirací za samotným názvem značky a její logem je americký film z roku 1968, Planeta opic.
Nigo je dobře známý svou vášní pro americkou popkulturu, kterou potvrzuje i jeho dechberoucí sbírka suvenýrů a artefaktů. Kromě toho má ale název značky BAPE (A Bathing Ape, tedy v překladu „koupajícíse opice“) i druhý význam. Odvozený je totiž od japonského nářečního slovního obratu „a bathing ape in lukewarm water“ (v překladu: „opice koupající se ve vlažné vodě“), a popisuje typ člověka, který se rád hýčká.
Pokud by měl rok 2020 z hlediska popularity patřit jedné značce, jednoznačně by jí byla Chrome Hearts. Tajemný brand, který se po zhruba 15leté pauze opět dostal mezi trendy láká vysokou kvalitou, ručním zpracováním, šperky, které nemají konkurenci a zejména cenovkami, díky kterým si jejich oblečení a doplňky nemůže téměř nikdo dovolit.
Lidé po celém světě jsou ochotni platit více než čtvrt milionu korun za jeden pár džín Chrome Hearts, čímž by se značka mohla bez problémů zařadit do kategorie luxusní módy. Příběh, který popisuje to, jak přišel zakladatel značky Richard Stark k jejímu názvu, ale patří spíše mezi ty vtipnější historky.
Ještě předtím, než měla značka vlastní dílny, stovky zaměstnanců a špičkovou výrobu, fungovala jako klasický garážový start–up. Richard dělal kožené bundy pro sebe, respektive jeho kamarády z řad motorkářů, a jeho první zakázkou se po známosti stala výroba kostýmů pro horor Chopper Chicks in Zombietown. Film patřil od prvního momentu do kategorie béčkových, čemuž odpovídal i rozpočet. Právě proto oslovili jeho tvůrci neznámou garážovou značku a ne renomovanou oděvní dílnu.
Richard zhotovil kostýmy doslova na koleni a i když si nevydělal balík, nakopla ho tato zkušenost k tomu, aby začal brát podnikání vážně. Jeho brand přitom stále fungoval bez názvu, dokud si jednoho večera nevzpomněl na horor Chopper Chicks in Zombietown. Film se totiž měl původně jmenovat Chrome Hearts, ale protože režiséři si tento název na poslední chvíli rozmysleli, zůstal volný.
Jordan
Na důležité momenty ze své historie odkazuje značka Nike s oblibou. Několikrát ročně se tak do prodeje dostanou vzpomínková provedení tenisek, které připomínají výročí jednotlivých modelů nebo momenty, které zažili světoznámí sportovci v teniskách Nike. V případě Michaela Jordana a jeho značky Jordan existují podobných vzpomínkových vyhotovení desítky, ale původ ikonického Jumpman loga se pravděpodobně nikdy připomínat nebude.
Ještě předtím, než nastoupil Michael na svůj první zápas NBA v dresu Chicago Bulls se dostal do národního výběru USA na olympiádu v Los Angeles 1984. Před zahájením olympiády si Michaela pozval na focení časopis LIFE, který samozřejmě ani netušil, že jedna z jejich fotografií změní svět.
Magazínu LIFE se totiž podařilo zachytit Michaela v jeho dnes již ikonické „Jumpman“ póze, ze které se následně stalo logo jeho značky. Problém byl ale v tom, že během focení měl na nohách tenisky značky New Balance. Před spuštěním prodeje jeho vlastní divize oblečení a tenisek tak značka Nike uspořádala ještě jedno focení, aby ho zachytila „ve správné obuvi“.
Zajímavostí je i fakt, že výsledná fotografie z druhého focení nevznikla během toho, kdy Michael letěl ve výskoku na koš. Scéna byla totiž postavena tak, aby za ním bylo vidět panorama města Chicaga a Michael tak jen vyskakoval do vzduchu s míčem v ruce na jednom místě.