Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Do rukou se nám dostal jeden z nejzajímavějších elektromobilů na trhu.
Ať se ti to líbí nebo ne, faktem je, že v blízké budoucnosti se nevyhneme menší či větší elektrifikaci. Automobilky prostě nemají moc na výběr a právě různá použití elektrické soustavy se jeví v současnosti jako nejefektivnější nápad. Dobře si to uvědomuje i značka Volkswagen, která představila plejádu elektrifikovaných modelů.
Většinou jde o mild-hybridy a plug-in hybridy, ještě větší pozornost ale německý výrobce obrací na zcela nový elektromobil s označením ID.3. Volkswagen dokonce trvá na tom, že ID.3 hraje stejně důležitou roli jako svého času Brouk (Beetle) či Golf. Proto elektrickou novinku považuje za jeden ze 3 nejdůležitějších modelů v historii.
Do jaké míry je toto tvrzení na místě, je otázkou, v kontextu současné doby to ale nemusí být vůbec daleko od pravdy. Nám se podařilo k novému významnému hráči mezi elektromobily dostat na test, abychom zjistili, jaká je tato žhavá novinka v praxi.
Exteriér
První člen z nové elektrické rodiny ID (VW už představil i větší ID.4) dává už na první pohled jasně najevo, že jde o elektromobil. Sice nejsme moc fanoušky aut, jejichž čelní část evokuje jakousi tvářičku, navíc její propojené LEDkové oči po odemknutí na tebe mrkají, iD.3 je však podle nás i tak jedno z nejkrásnějších elektrických aut na trhu.
Úzký LEDkový pás, který vystřídal tradiční masku, naznačuje, že první člen elektrické rodiny od VW nastoluje nové designové směřování. To výraznou měrou těží z absence konvenčního pohonu – krátká přední kapota bez masky s otvory pro přívod vzduchu či kola v rozích karoserie. Jedním z highlightů bohaté výbavy úvodní edice 1ST jsou právě adaptivní Matrix-LED světlomety s poutavou grafikou, která dodává celku nemalý šmrnc, nemluvě o vícebarevné karoserii.
Z velmi oblé, až ulíznuté přední části se přes ostřejší profil dostáváme k hranatému zadku, což v nás evokuje pocit, jako kdyby přední partie designoval někdo jiný než ty zadní. Právě ty se nám líbí víc, zejména v naší tříbarevné konfiguraci – černá střecha a 5. dveře, bílý lak a stříbrné lišty s nálepkou na C sloupku. Velmi efektně vypadají i 19" disky.
Vzadu zaujmou pozornost 3 detaily. Skutečně masivní střešní spoiler, který vypadá super, ale trochu narušuje řidičův výhled do dálky. LEDková světla s dynamickými směrovkami a pěknou animací ve skutečnosti svítí jen na krajích, naznačené plochy v oblastí dveří zavazadlového prostoru jsou jen na efekt. Posledním zajímavým detailem je skutečnost, že logo i samotný nápis jsou v bílé barvě.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Kolik litrů má zavazadlový prostor a jak s ním pracuje
Co v interiéru si zaslouží kritiku
Kolik jsme ujeli na jedno nabití a proč nás to překvapilo
Zavazadlový prostor má velmi pěkně dostupných 385 litrů, což je o 5 litrů více, než nabízí Golf. Podotknout je ale třeba, že rozvorem elektrická novinka překonává bestseller až o 145 milimetrů, což jasně naznačuje bohaté prostorové podmínky.
Interiér
Vnitřek recenzenti kritizují kvůli množství tvrdých plastů, na druhou stranu, vskutku futuristický design, četné členění a spleť několika barev ve výsledku zlepšují dojem z interiéru. Jinými slovy, nepůsobí až tak levným dojmem a nedává až tak na zřetel, že se šetřilo, i když faktem je, že se skutečně šetřilo.
Nás spíše nemile překvapilo to, že přímo na madlo dveří Volkswagen zvolil lesklý klavírní lak (plast), který je extrémně náchylný na škrábance. Tak či onak, dát za auto této velikosti s tolika plasty zhruba milion korun, je dost. Pokud se ale na věc podíváš z jiného úhlu, najednou zjistíš, že cena není špatná. Pro srovnání o něco menší Nissan Leaf se slabší technikou stojí přibližně stejně.
Auto má navíc relativně velkou baterii, podporuje rychlonabíjení a prostorově je na tom v kokpitu na úrovni první generace modelu Tiguan. Kromě toho, i díky jednodušším a recyklovaným materiálům váží ID.3 pouze 1,7 tuny, což není na elektromobil vůbec špatné.
Za zcela novým volantem se nachází 5" displej s těmi nejzákladnějšími informacemi a volič jednostupňové převodovky. Displej i volič jsou přitom připevněny na sloupku řízení. Centrem palubky je 10" displej infotainmentu, který je identický s tím, jaký jsme ti ukázali v nedávném testu nového Golfa.
Kritiku si zaslouží dotykové ovládání pod displejem. Na samotné rozložení jednotlivých ovládacích prvků i jejich obsluhu se dá zvyknout, nevýhodou ale je, že například posuvník pro ovládání hlasitosti či nastavení teploty není ve tmě podsvícený. Jednotlivé symboly tak řidič v noci nevidí a musí jít pouze po paměti, což při dotykovém řešení není bůhví co.
Naopak, pokud jde o prostornost interiéru, tak ID.3 umí velmi slušně překvapit. Vyšší stavba karoserie a absence konvenčního motoru zaručuje velkolepý prostor a vzdušnost. Plusem je i velký počet odkládacích prostor a rovněž velmi komfortní sedadla, která zaručují pohodu i při cestování na delší vzdálenosti.
Motor & Jízda
Tím nejpodstatnějším je samozřejmě elektrický pohon, který tvoří elektromotor s výkonem 150 kW / 204 koní a točivým momentem 310 Nm. Vcelku překvapivé, zejména na poměry VW, je to, že je elektromotor vzadu, bavíme se tedy o zadním pohonu.
Baterie, které jsou umístěny v podlaze nové architektury MEB, mají v případě naší verze Plus Pro Performance využitelnou kapacitu 58 kWh. V nabídce je i varianta s kapacitou až 77 kWh a později se na trhu objeví i základní varianta s menší baterií. Volkswagen tvrdí, že ve smyslu metodiky WLTP by naše testovačka dokázat absolvovat na jedno nabití až do 426 kilometrů. Realita?
Přes týden, kdy jsme měli na test iD.3 prakticky každý den, hustě pršelo a teplota klesala pod 5 stupňů, což zrovna nejsou ideální podmínky pro elektromobil, na druhou stranu, není to ani nic extrémního. Tato skutečnost se ale nemalou měrou podepsala na dojezdu. Naše první delší testovací jízda směřovala z Bratislavy (s 90% baterií) do Martina (cca 230 km, převážně dálnice). Tuto trasu jsme nakonec nedali bez zastávky na dobití.
To nás nemile překvapilo a také zklamalo, zvláště pokud automobilka uvádí dojezd přes 400 km. Musíme ale říci i to B, a to, že jsme jeli tachometrově rychlostí 130-140 km/h (což nejsou ideální podmínky pro elektrické auto), hustě pršelo, venkovní teplota byla pod 5 stupňů a měli jsme zapnuté topení.
Na cestu z Martina zpět do Bratislavy jsme se tedy připravili. Akumulátory jsme nabili na 100 procent a schválně jsme zvolili klidnější tempo, tedy maximálně 110-120 km/h. Do Bratislavy jsme tedy přijeli bez nutnosti nabíjení.
Opět je to tedy důkaz, že pro relativně malý elektromobil je dálnice smrt a jeho teritoriem jsou spíše ty zbylé silniční komunikace. Po pár dnech strávených v Bratislavě a okolí se nám nakonec podařilo udělat na jedno nabití něco málo přes 300 kilometrů, nadále byly ale venkovní teploty nízké a neustále pršelo.
Dovolíme si proto tvrdit, že reálné maximum za ideálních podmínek je 320 až 340 kilometrů. Automobilka totiž sice uvádí průměrnou spotřebu na úrovni kolem 15 kWh / 100 km, v našich podmínkách to bylo kolem 19 kWh / 100 km. Pokud vezmeme v úvahu i dálniční jízdu, tak spotřeba hravě přesáhne hranici 20 kWh / 100 km.
ID.3 podporuje až 100kW DC nabíjení, takže s takovou nabíječkou nabiješ baterie za 35 minut na 80 procent. S klasickými 50kW nabíječkami trvá plné dobití hodinu čtyřicet. Samozřejmě, něco málo udělá i přítomná rekuperace, zejména v režimu B, kdy de facto můžeš používat pouze plynový pedál. Po jeho puštění dokáže vozidlo díky rekuperaci téměř úplně zastavit.
Zajímavé však je, že za volantem nejsou pádla na regulaci rekuperace, jak je zvykem u elektrických aut. I zde ale platí, že systém dokáže prediktivní rekuperací snížit rychlost v zatáčce, před křižovatkou nebo pokud se před tebe zařadí auto. A dynamika? Maximální rychlost je 160 km/h a akceleraci na stovku zvládne ID.3 za velmi slušných 7,3 sekundy.
Ty první sekundy při zrychlování jsou opravdu úžasné. Při pružném zrychlení je opravdu jen málo konvenčních aut, která by tě na úvodních metrech předjela. Navíc řidič nemusí při náhlém sešlápnutí akcelerátoru čekat na otáčky, turbo či převodovku, právě naopak, akcelerace je okamžitá.
Velkou pochvalu si na závěr zaslouží i podvozek. Na 19" kolech je velmi komfortní, i když je cítit jistá tuhost skrz baterie na spodku. Při elektrických autech absence zvuku motoru nabízí prostor pro jiné okolní zvuky či aerodynamicky hluk, ale v tomto případě je kokpit excelentně odhlučněn. Inu, sami jsme zvědaví, jak se bude elektrické novince dařit, určitě jí budeme držet palce, protože v rámci dané třídy jde dozajista o jeden z nejlepších počinů.