Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
22. prosince 2020 v 20:23
Čas čtení 2:25
Marián Mauik Biel

Elektromobil od Applu má přijít už za tři roky

TECH
Uložit Uložené

Nové zdroje přímo z tajného vývojového centra americké firmy tvrdí, že prototyp je už za rohem.

O tom, že Apple začíná uvažovat nad vstupem do automobilového průmyslu, se šeptá už minimálně pět let. Celou dobu byla tato spekulace spíše velmi vzdálené sci-fi. Aktuálně se ale již mluví o roku 2024.

Podle CNBC se o tomto projektu měly vyjádřit dva nezávislé zdroje přímo z tajného oddělení Applu. Elektromobil má mít všechny nejnovější technologie včetně podpory autonomního ježdění a nové formy baterie. 

Doporučeno
Jaká je pravda o elektrickém Volkswagenu? Zjišťovali jsme ji v testu zcela nové ID.3 Jaká je pravda o elektrickém Volkswagenu? Zjišťovali jsme ji v testu zcela nové ID.3 27. listopadu 2020 v 9:30

Zprávy o „Apple Car“ jsou už celé roky matoucí, protože velmi pravděpodobně samotný Apple přesně nevěděl, jakým směrem se chce posouvat a co má být cílem tohoto projektu.

Již v roce 2014 měl začít dělat prvotní průzkumy trhu a technologií s cílem přijít s vlastním elektromobilem. Project Titan, jak byla novinka označována, ale měl narazit na několik problémů. I manažerských. Měl kvůli tomu tehdy odejít šéf projektu Steve Zadesky, píše Apple Insider

Apple Car
Zdroj: motor1.com

Hlavní spor byl v tom, zda Apple bude pracovat na skutečném Apple Car, tedy plnohodnotném elektromobilu s vlastním designem, pohonem a technologiemi. Nebo se soustředí na systém založený na umělé inteligenci s podporou autonomního ježdění, který pak bude prodávat standardním automobilkám.  

Už v roce 2015 měl zkoušet střední cestu. Vytvořit vlastní systém a vytvořit i vlastní automobil, ale ne úplně od nuly. Měl používat upravenou verzi modelu BMW i3 a v Berlíně k tomu vytvořit tým 15–20 odborníků z této oblasti.

Apple Car
Zdroj: neutronx.com

O rok později se zase objevily informace, že nechtějí konkurovat Tesle, která byla v oblasti elektromobility jednoznačným lídrem. V testování systémů autonomního řízení však pokračovali nadále.  

 

Nejnovější informace ale uvádějí nejen to, že Apple Car bude opravdu elektromobil kompletně vyvinutý Applem s unikátním designem a technologiemi, ale že se vývoj dokonce urychlil. S tím, že představení novinky se má odehrát už v roce 2024.  

U automobilů je tu ale ještě malý háček, standardem je totiž uvést prototyp, ukázat jeho design a hovořit o jeho parametrech. Ale finální vozidlo ukázat až za 3–4 roky. Rok 2024 tak může znamenat, že reálně by Apple Car na trh dorazilo až někdy po roce 2027.

Jenže portál Economic Daily News píše, že několik tchajwanských výrobců automobilových komponentů mělo s Applem uzavřít dohodu o spuštění výroby a prvních dodávek už příští rok. Pokud by se tyto informace potvrdily, je možné, že datum 2024 se vztahuje již na představení finálního výrobku. 

Apple Car
Zdroj: motor1.com

Když se to tak vezme, nejnovější elektromobily už jsou téměř spíše smart zařízení než dopravní prostředky. To má být výhodou pro Apple, který dosud žádné zkušenosti s automobilovým průmyslem nemělo.  

 

Jenže doba se změnila a Apple Car respektive Project Titan má přijít v době, kdy svůj elektromobil již prodává prakticky každá značka. Apple Car má své zkušenosti přetavit ne pouze do zmíněného systému autonomního řízení. Mluví se o otevírání auta otiskem prstu, hlasovém ovládání přes integrovanou asistentku Siri a dalších technologiích, které známe z iPhonů či iPadů. 

Apple Car
Zdroj: motorcar.com

Ale i tak to nebude jen o smart funkcích. Apple Car má patřit mezi první elektromobily s novým druhem baterie. Má jít o takzvaný monočlánek a mluví se i o přechodu na LFP (lithium-železo-fosfátové) články. Zajišťovalo by to výrazně vyšší kapacitu při zachování stejných rozměrů a hmotnosti jako u dnešních baterií.

Několik analytiků stále nepředpokládá, že by se Apple pustil do zcela nového segmentu. Ten je sice velmi atraktivní a jen nabírá na popularitě. Ale celý proces vývoje, výroby, testů, povolení, distribuce a partnerství s externími dodavateli jsou u automobilů úplně jiné a mnohem komplikovanější než u spotřební elektroniky. Tesle trvalo více než desetiletí rozjet výrobu a marketing natolik, aby se dostala do zisku.

Apple Car
Zdroj: motor1.com


Na druhou stranu má Apple nesrovnatelně vyšší kapitál na riskování. Teprve nedávno se hodnota firmy vyšplhala nad 2 biliony amerických dolarů. Zda se Apple chystá uvést svůj opravdový elektromobil s logem nakousnutého jablka na přední masce nebo jde spíše o propracovaný systém dodávaný pro ostatní automobilky, zjistíme nejdříve v průběhu příštího roku.

Domů
Sdílet
Diskuse