Psát se už nikomu nechce, na video je potřebná výbava. Clubhouse je o úplně nejjednodušší komunikaci – rozhovoru.
Není sociálních síti příliš? Facebook, Twitter, Instagram, Tik Tok... a teď ještě nějaký Clubhouse. Je to zlatá horečka a běh na dlouhé tratě. Tucty jiných sociálních sítí to zkoušely a nepodařilo se. Naopak ty, které dokázaly přijít buď ve správný čas, nebo se správným nápadem (nebo s oběma), dokázaly ohýbat celý trh.
Takový Instagram byl obyčejná aplikace pro sdílení fotografií. Po 10 letech má více než půl miliardy denních uživatel a více než 25 milionů oficiálních účtů firem a společností. Za minulý rok měl Instagram tržby z reklamy ve výši 13,86 miliardy dolarů. Je pak až tak neuvěřitelné, že to zkoušejí i jiní? Clubhouse má velmi dobrý nápad a pravděpodobně přišel i ve správném čase.
Jak Clubhouse funguje
Na Facebook nebo Twitter je nutné psát (a ideálně ovládat pravopis) a také čtení znamená nutnost dívat se na displej mobilu. Podobné je to s Instagramem. Tam je nutná pro tvorbu nejen klávesnice, ale i fotoaparát. U videí na Tik Toku ovládání editačního softwaru a podobně.
Představ si sociální síť, kterou můžeš používat kdekoli a bez nutnosti se mobilu dotknout. A co je ještě důležitější, při sledování správných lidí nebo skupin tě to může i obohatit.
Clubhouse by se dal jednoduše popsat jako podcast, do kterého se můžeš aktivně přidat. Vše funguje výhradně formou hlasu. Takže nejsou potřeba žádné emotikony. Vlastně na této sociální síti není žádný text, žádné linky ani obrázky nebo videa. Jednoduše je to debata i s emocemi, protože hlas nepotřebuje emotikony.
Diskuse probíhají v takzvaných Rooms, tedy místnostech, které může založit kdokoliv. Místnost může být soukromá pouze pro pozvané a přátele nebo veřejná. Tento hostitel nebo administrátor označený zelenou hvězdičkou pak určuje, kdo z přítomných může jít na „pódium“ a aktivně diskutovat a kdo zůstane v hledišti a bude jen pasivně naslouchat.
I pasivní posluchači se kliknutím na ikonu zvednutím ruky mohou přihlásit o slovo, a pokud jsou pozváni na „pódium“, tak diskutují. Hostitel pak může ještě brát slovo – v tomto případě vypínat mikrofon, nebo posílat diskutující do hlediště nebo úplně ven z místnosti. Technicky tak Clubhouse můžeš používat i při jízdě v autě či vlaku a kdo se dokáže soustředit na dvě věci najednou, tak i při vaření, sportování nebo studiu.
Clubhouse je unikátní i v tom, že je to vždy živá diskuse bez jakéhokoliv záznamu. Když se připojíš v polovině, tak nijak nezjistíš, o čem se v místnosti mluvilo. Aplikace ale podporuje kalendář s ukládáním chystaných diskusí, na které dostaneš notifikaci.
Jen pro vyvolené?
Clubhouse funguje už téměř rok, ale až v posledních měsících nabírá na popularitě. Zejména proto, že dokázal zaujmout několik osobností. Jedna z nich, komik Kevin Hart, se kromě toho stala i spolumajitelem.
Mnozí investoři Clubhousu důvěřují. Společnost založená jen před necelým rokem dokázala získat již 10 milionů dolarů v prvním kole a minimálně 2 miliony ve druhém kole fundingu. Podle Forbes se tak odhadovaná hodnota firmy, respektive aplikace vyšplhala na přibližně 100 milionů dolarů.