Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
O vlivu sociálních sítí na dnešní mládež jsme si povídali s psycholožkou Mgr. Martinou Viewegovou z centra Psychoterapie Anděl.
Je tomu jen pár týdnů, co celý svět obletěla zpráva týkající se desetiletého děvčete, které zemřelo po plnění výzvy na TikToku. O tom, v kolika letech je vhodné dítěti pořídit chytrý telefon, jak lze kontrolovat jeho činnost na sociálních sítích, ale také o jejich vlivu na dnešní generaci jsme si povídali s psycholožkou Mgr. Martinou Viewegovou z centra Psychoterapie Anděl.
Sociální sítě a jejich vliv na dnešní mládež je velkým tématem. V kolika letech je podle vás ideální, aby dítě vlastnilo svůj první chytrý telefon?
Nemyslím si, že na to existuje jednoduchá odpověď. Samozřejmě bychom byli rádi, aby dítě s mobilem, tabletem apod. nepřišlo do styku alespoň do první třídy. V praxi to ale není možné. Je otázka, zda dítěti pro začátek pořizovat zrovna chytrý telefon, zda nestačí starší tlačítkový a zároveň je tedy vhodné ptát se, proč ho dítěti chci pořídit. Často jej má rodič jako kontrolu, zda dítě dorazilo do školy a ze školy, a to již v první třídě. Dítě by se v této době mělo naučit, jak jej správně používat (být v domluvené době na příjmu, mít zapnuté/vypnuté zvonění, jak reagovat, když mi volá/píše někdo cizí) a ideálně, kdy jej odložit. Co se týče mobilního telefonu, zde hraje roli i tlak vrstevníků a zvídavost dítěte. Zde bych ale podporovala diskusi s dítětem o tom, v čem je chytrý telefon vhodnější než ten nechytrý.
Setkáváte se se situacemi, kdy by dítě bylo například šikanováno právě proto, že telefon nemá?
Přiznám se, že s tímto jsem se nesetkala, a tedy ani za poslední roky neznám takový případ. Což samozřejmě neznamená, že se to neděje. Nicméně mobilní telefon se stal samozřejmou součástí života. U některých rodin snad možná i více než kartáček na zuby.
Kolik stráveného času na sociálních sítích je podle vás pro dítě adekvátní?
Zde opět neexistuje jednoznačná odpověď. Záleží, co zde dítě dělá a proč tam je. Nejde oddělit používání virtuálního světa od sociální sítě, pokud mu prakticky nenastavíme limity. Vzhledem k tomu, že některé sociální sítě jsou limitovány věkem (13 let), věnovala bych se opět rozhovoru s dítětem a hledání kompromisu. Co si myslí, co si myslím já a proč.
K tomuto bohužel nemám k dispozici žádný výzkum, nicméně záleží jak kdo. Mám v terapii hodně mladistvých, pro které jsou sociální sítě něco, co nepoužívají, protože v tom nevidí smysl. Velký vliv mají, ale stále platí, že největší vliv má rodina. Tedy to, jak s nimi komunikujeme, zda s nimi děláme offline aktivity, zda a jak jim pomáháme tvořit sebevědomí, jaké vztahy jim ukazujeme, že mají smysl, atd.
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co se dozvíš po odemknutí?
Jaký může mít vliv na děti používání sociálních sítí do budoucna
Jak a zda vůbec by měli rodiče v této oblasti dohlížet na své ratolesti
Jaké negativní vlivy mohou sociální sítě mít na děti
Zda mohou sociální sítě ovlivňovat vnímání ideálu krásy
Jaké psychické problémy mohou děti mít kvůli používání sociálních sítí
Pokud mají kvalitní vztahy a náplň v reálném světě, je to pro ně pouze nástroj, který jim napomáhá zvyšovat kvalitu tohoto života. Pokud je pro ně život v reálném světě z nějakého důvodu náročný, hrozí zde riziko závislosti.
Základ pro to, jak zacházet s virtuálním světem a sociálními sítěmi, získávají děti doma (jak rodič zachází s mobilem, co sdílí na sociálních sítích...)
Měla by být edukace ohledně vlivu sociálních sítí pouze v rukou rodiče? Nebo například i školy?
Dobré edukace není nikdy dost. Dlouhé roky jsem v této oblasti působila jako lektor primární prevence a v podstatě bych řekla, že všichni jim říkáme to samé. Jen je důležité, že to slyší častěji, od různých lidí a opakovaně. Každopádně základ pro to, jak zacházet s virtuálním světem a sociálními sítěmi, získávají děti doma (jak rodič zachází s mobilem, co sdílí na sociálních sítích...)
Jak by podle vás měli rodiče na své dítě dohlížet a kontrolovat ho?
Já osobně jsem zastánce dobrého vedení, podpory a dialogu, než kontroly a dohledu. Přeci jen chceme děti vychovat k samostatnosti a zodpovědnosti. Ne k tomu, aby hledaly způsob, jak kontrolu a dohled obejít. U malých dětí je to o nastavení hranic, postupně vysvětluji důvod, proč a k čemu hranice mají smysl. Tím, jak jsou větší, s nimi diskutujeme více a snažíme se najít balanc mezi pravidly, jejich porušením a spokojeností všech zúčastněných. Místo dohledu a kontroly raději projevujme zájem a prostě s dítětem sledujme jeho oblíbence na Youtube a TikToku. Tím budujeme vztah založený na důvěře a zájmu. A ještě jeden tip – co je dovoleno, není tak zajímavé, jako to, co je zakázáno.
Takže například zabavení telefonu není tou správnou cestou?
Na tohle nemám jednoznačnou odpověď. Pokud se rodina domluví, že se tímto způsobem bude řešit porušení pravidel ze strany dítěte, tak proč ne. Ale musí být jasné, za jakých podmínek jej dostane zpátky.
Zkreslují realitu, budují falešné sebevědomí, vytváří iluzi vlastní výjimečnosti a napomáhají ke sdílení nesmyslů a bludů.
Můžete nám popsat konkrétní negativní vlivy, které sociální sítě na mládež mají?
Není potřeba rozlišovat mládež a ostatní lidi, sociální sítě ovlivňují všechny stejně. Zkreslují realitu, budují falešné sebevědomí, vytváří iluzi vlastní výjimečnosti a napomáhají ke sdílení nesmyslů a bludů.
Je tam velký vliv i co se týče vnímání ideálů krásy?
Určitě. Instagram je velký zdroj frustrace a zničeného sebevědomí z normálních těl u dívek i chlapců. Navíc veškeré filtry napomáhají tuto iluzi násobit. Jako kdybychom nebyli krásní tak, jak jsme.
Jaké psychické problémy pak u dotyčných mohou propuknout?
Samozřejmě poruchy příjmu potravy, ale i deprese a úzkosti. V neposlední řadě pak netolismus – tedy závislost na virtuálu.
V současné době jsou trendem chytré hodinky, které i na terapii neustále dávají najevo svou přítomnost.
Setkáváte se u svých klientů se závislostí na telefonu často?
Vzhledem k tomu, jak jde vývoj stále dopředu si myslím, že závislost na telefonu již není to, co by nás mělo trápit. Telefon můžete vypnout, někde nechat. V současné době jsou trendem chytré hodinky, které i na terapii neustále dávají najevo svou přítomnost. Dá se tedy říci, že ano, ale ne každý přijde s touto zakázkou.
Jak může dítě nebo rodič poznat, co už je za hranou a kdy je potřeba vyhledat odbornou pomoc?
Pokud své dítě alespoň trochu znám, tak bych si měla všimnout změn v jeho projevu a chování. To, že se něco děje, nemusí nutně souviset s internetem, ale pomoc nebo podpora je potřeba vždy.
Před pár týdny internet obletěla zpráva, že desetiletá holčička zemřela při zdolávání výzvy na TikToku. Jedná se výjimečný případ?
Myslím, že pokud zemře dítě v důsledku nějaké online výzvy, veřejnost se o tom v rámci prevence dozví. Doufejme tedy, že tyto případy budou stále ojedinělé. Na druhou stranu je to pořád o tom naučit děti co je a co není bezpečné v reálném světě. Risk a zkoušení ‚blbostí‘ k dětskému životu patří.
Měla jste i vy klienty, kteří málem kvůli sociálním sítím přišli o život?
Ne.
Děti zde řeší školu, úkoly, zábavu, je to způsob, který jim v současné době alespoň trochu nahrazuje to staré známé ‚normální‘.
Dokážete vypíchnout i nějaký pozitivní vliv?
Já sama sociální sítě vnímám spíše pozitivně, zejména v současné době, kdy se nemůžeme setkávat osobně. Je to dobrý způsob, jak zůstávat v kontaktu s okolím, sdílet svůj život s ostatními lidmi, hledat si partnery, organizovat události a různé výzvy, které zlepšují kvalitu života jedinců i společnosti. Děti zde řeší školu, úkoly, zábavu, je to způsob, který jim v současné době alespoň trochu nahrazuje to staré známé ‚normální‘.
Jak můžeme najít balanc, co je ještě v normě a co už je nezdravé užívání sociálních sítí?
Dokud funguji v normální sociálním životě tak, že žiji kvalitní vztahy, chodím do práce, do školy a mám dobré výsledky, mám volnočasové aktivity, nemám zpětnou vazbu, že jsem moc online, nemám puzení a nutkání podívat se, co je nového na sociální síti a když tam nic nenahraji, nebo se tam celý víkend nepodívám a je mi to fuk, pak je to v pořádku. Pokud u každého zážitku přemýšlím, jak ho někam nahrát nebo mi vystydne jídlo, protože se snažím o dobrou fotku, pak mám problém. Dobrý popis závislosti najdete na netolismus.cz.
Máte nějaké srovnání, co nejvíce trápilo děti před deseti lety a co je trápí dnes?
Je to pořád stejné. Jestli je má někdo rád, jestli mají kamarády, jestli jsou pro rodiče dost dobré.
Je to z toho cesta ven?
Virtuální svět není primárně špatný. Cesta ven, abychom jej využívali jen k prospěchu, je v kvalitní výuce k digitální gramotnosti, kvalitnímu životu v přítomnosti a dobrým vztahům.
A to se týká celé generace digitálních domorodců, což jsou už často rodiče dnešních dětí. Stačí se tedy rozhlédnout kolem sebe a leccos nám to napoví.
Kdy se podle vás projeví vliv sociálních sítích na dnešní mládež?
Trochu to na mě působí, jako byste měla pocit, že sociální sítě jsou novinka současnosti, což není pravda. Někteří z nás měli profil třeba na Myspace, sociální síti z roku 2003, používali jsme ICQ, což je komunikátor z roku 1996 a mohla bych pokračovat dál. Nejde jen o sociální sítě, ale o téma virtuálního světa jako takového. A to se týká celé generace digitálních domorodců, což jsou už často rodiče dnešních dětí. Stačí se tedy rozhlédnout kolem sebe a leccos nám to napoví.
A jakým způsobem se projeví?
Buď žijeme kvalitní vztahy, nebo ne. Kdo je žije, ten toto umění předává dál. Pokud se tedy zaměříme na kultivování vztahů k sobě i k druhým, k přírodě, k fyzickým činnostem, tak není důvod plánovat nějaké katastrofické scénáře.