V jednoduchosti je krása, a to v případě těchto 8 výrobců nejen ze Skandinávie, ale i ze Slovenska, platí do puntíku přesně.
Módní trh v průběhu posledních let zaplavily stovky nových značek, jejichž tvůrci se spoléhají na jednoduchost barev a minimalistické linie. Orientovat se mezi nimi je však doslova nemožné, a proto jsme se rozhodli sestavit výběr 8 nejzajímavějších minimalistických značek současnosti.
Vycházeli jsme přitom nejen z vlastních zkušeností s jednotlivými výrobci, ale také z rad od přátel, různých recenzí a v neposlední řadě samotné prodejní síly, která je dostala na výsluní. Těšit se přitom můžeš na tipy nejen z chladné Skandinávie nebo Francie, ale i od našich sousedů, kde se ukrývá nadčasový poklad jménem Nehera.
COS
Výběr začínáme britskou značkou, která patří do portfolia H&M a svou kamennou prodejnu má i v Praze a Bratislavě. Pokud bychom měli kousky z dílen COS charakterizovat v krátkosti, řekli bychom, že odrážejí minimalistický styl severských zemí inspirovaný architekturou. Podobný popis však v dnešním článku platí pro více značek.
Návrháři COS se specializují na moderní kousky oblečení, respektive doplňků pro ženy i muže, které nepodléhají sezónním trendům a v šatníku ti vydrží dlouhá léta. Cenově jde o módu dostupnou i pro studenty, kteří vědí, co chtějí a řídí se heslem: „Buy better, keep forever.“
ARKET
Do portfolia společnosti H&M patří i značka ARKET, jejíž hlavní ateliér a vedení najdeš v stockholmském Södermalmu. Hlavní myšlenkou návrhářů je přinášet základní kusy oblečení s důrazem na kvalitu zpracování pro muže, ženy i děti.
Skandinávská značka přitom považuje za své poslání zejména zpřístupnění udržitelného designu pro větší množství lidí. Díky výrobnímu koloběhu s vysokým stupněm průhlednosti jednotlivých procesů chce vedení společnosti ARKET dosáhnout pozitivní změny v oděvním průmyslu.
Pro většinu lidí v Evropě jsou přitom jejich ceny docela přijatelné.
Filippa K
Příběh značky Filippa K začíná v roce 1993, kdy zakladatelka Filippa Knutsson neustále řešila známý problém s tím, co si obléci. Viděla nutnost jednoduchých a praktických oděvů, které by odpovídaly skutečným každodenním potřebám žen a mužů, přičemž by byly stále stylové a pohodlné. To, co začalo u kuchyňského stolu, se postupně rozrostlo do globálního brandu s miliony obdivovatelů.
Oblečení se štítkem Filippa K zůstává i v současnosti věrné minimalismu a lehkosti 90. let minulého století, které návrhářský tým přizpůsobuje modernímu životu lidí v různém věku. Za vše hovoří slova zakladatelky: „Interpretujeme módu jako nositelné a esteticky vyvážené kousky, které obstojí zkoušce času.“
Totême
Ze Stockholmu pochází i další minimalistická značka. Totem v roce 2014 společně založili Elin Kling a Karl Lindman s cílem zkoumat přitažlivost současné módy prostřednictvím výrazných designových podnětů a precizního řemeslného zpracování.
Jednotlivé kousky jsou inspirovány životy, které touží po jednotném šatníku. Jejich vzhled je přesný a promyšlený, definovaný výraznými siluetami, zdokonalenými střihy a kvalitními textiliemi, přičemž přesahují trendy. Přímo úměrné těmto atributům jsou však i ceny, které se pohybují řádově v několika tisících korun.
NEHERA
Módní poklad od našich sousedů, o jehož existenci množství Slováků ani netuší, jeho historie přitom sahá do 30. let minulého století.
I na Slovensku vzniká světová móda, která nepodléhá aktuálním trendům a vydrží věčnost. Právě poctivá řemeslná výroba ve spojení s kreativitou návrhářů a inovativním přístupem je hlavním motorem úspěchu prvorepublikové značky Jana Nehera.
Skvělou zprávou je, že vedení společnosti NEHERA teprve nedávno otevřelo první kamennou prodejnu v ne tak vzdálené Vídni, kde si samotné kousky můžeš vyzkoušet na vlastní kůži.
IRO
Ze slovenského ateliéru NEHERA se přesuneme přímo do Paříže, kde již 15 let sídlí značka IRO. Společné dílo bratrů Arika a Laurenta Bittonových je určeno sebevědomým a náročným lidem, poháněným touhou po jednoduchosti.
Návrháři při tvorbě čerpají inspiraci především z vytříbené estetiky 70. let ve Spojených státech, radostné japonské hravosti a francouzské romantiky. Kousky s logem IRO jsou vhodné nejen pro každodenní nošení, ale i do společnosti, kde nechají dokonale vyniknout svého nositele. Mezi pravidelné zákazníky značky patří Kate Moss či Scarlett Johansson.
Ceny se pohybují na úrovni podobné předním high-end výrobcům v Evropě.
bassike
15. výročí od založení letos slaví značka bassike, která vznikla s vizí produkovat luxusní a nositelné každodenní kousky. Založila ji dvojice Deborah Sams a Lou Ryan, přičemž v současnosti nabízí nadčasovou módu pro obě pohlaví.
Všechny kousky vyrábějí jen v Austrálii z prvotřídních materiálů, jako například organická bavlna, len či hedvábí. Mezi nejpopulárnější produkty patří kromě základních jednobarevných triček a mikin i džíny, které ti při dobrém zacházení vydrží mnoho let.
Ceny mají vyšší a člověka nepotěší ani celní poplatky, ale značka bassike patří mezi to nejlepší na trhu v rámci kategorie nadčasové módy.
Jil Sander
Německá módní návrhářka je pro nás královnou minimalismu a prostřednictvím stejnojmenné značky nás o tom přesvědčuje již přes 40 let. Jil Sander zná celý svět a její práci nejlépe vystihuje slovní spojení „méně je více“, díky čemuž je inspirací pro množství mladších kolegů z branže.
Hlavním poznávacím znamením kousků z portfolia Jil Sander jsou čisté linie, decentní vzory a vyvážená paleta barev, která působí harmonicky. V nabídce tohoto módního domu se tak najde každý milovník jednoduchosti a nadčasového designu, pro kterého nebudou překážkou vysoké ceny.