Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Neděle 20. 6. 2021 svátek má Květa, Květuše

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Refresher - Rozhovory

Tvůrce vizuálních efektů Vlado Valovič prozrazuje, jak dělají počítačové efekty pro Harryho Pottera, Piráty z Karibiku a Aquamana

S Vladimírem jsme si popovídali, jak koronavirus ovlivnil kvalitu počítačových efektů ve filmech, jak Netflix zachránil kinoprůmysl a které efekty jsou nejnáročnější.

Dominik Vetrák
11. květen 2021, 9:30 Čas čtení: 18:34
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Tvůrce vizuálních efektů Vlado Valovič prozrazuje, jak dělají počítačové efekty pro Harryho Pottera, Piráty z Karibiku a Aquamana
Zdroj: Warner Bros.
Refresher - Rozhovory
0
Dominik Vetrák
11. květen 2021, 9:30
Čas čtení: 18:34

Tvůrce vizuálních efektů Vlado Valovič prozrazuje, jak dělají počítačové efekty pro Harryho Pottera, Piráty z Karibiku a Aquamana

S Vladimírem jsme si popovídali, jak koronavirus ovlivnil kvalitu počítačových efektů ve filmech, jak Netflix zachránil kinoprůmysl a které efekty jsou nejnáročnější.

Dominik Vetrák
11. květen 2021, 9:30
Čas čtení: 18:34
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Tvůrce vizuálních efektů Vlado Valovič prozrazuje, jak dělají počítačové efekty pro Harryho Pottera, Piráty z Karibiku a Aquamana
Zdroj: Warner Bros.

S Vladimírem Valovičem jsme si naposledy povídali o Justice League. Jako tvůrce vizuálních efektů, který pracoval na původní verzi Zacka Snydera i kinoverzi od Josse Whedona, měl k tématu co říci. Vladimír pracoval na filmech jako: Pokémon: Detective Pikachu, Aquaman, Star Trek, Star Wars, Finest Hours, Gravity, Harry Potter a mnoho dalších.

 

Kromě toho založil i online školu, kurz tvorby vizuálních efektů s názvem Compozitive, jehož mnozí absolventi dnes dělají triky pro hollywoodské trháky. Pokud se nevyznáš v terminologii slov CGI, VFX a podobně, klikej na náš předešlý rozhovor s Vladimírem, kde ti to stručně vysvětlí.

 

V tomto článku si přečteš:

 

V tomto článku si přečteš:
  • Jak vznikají kouzla ve filmech Harry Potter.
  • Zda při Aquamanovi využívají tvůrci reálné podvodní scény.
  • Kolik stojí kurz tvorby efektů a zda se po něm můžeš nechat zaměstnat v
  • hollywoodských studiích.
  • Že práce na Pokémonech zahrnovala i duplikování triků.
  • Kolik vydělává začínající tvůrce vizuálních triků.

 

 

 

Naposledy jsme si povídali jen o Justice League. Ještě než se však odpoutáme od světa DC, máme zde Aquamana. Tys předtím dělal na The Finest Hours a následně i na Star Treku. V obou filmech jsi vytvářel skvělé scény s vodou, které máš i ve svém videu předvádějící efekty, které jsi vyrobil. Dostal ses k Aquamanovi právě díky tomu?

Po The Finest Hours jsem byl proaktivní a přesvědčil jsem trikové studio, že bych měl dělat i na Star Treku, protože ty scény s vodou dělat umím a i jsem je dělat chtěl. Když jsem je dokončil, na chvíli jsem se dostal i k Aquamanovi, ale tam jsem toho hodně nedělal. Měl jsem na starosti scénu na pláži s postavou Patricka Wilsona a hologramem. Jim to nějak nešlo udělat, tak to dali mně. Následně jsem ještě jel hasit problémový projekt Wrinkle in Time od Disneyho.

 

Dokážeš však říci, jak těžké bylo vytvářet vlasy postav pod vodou? Každý jejich vlas na plátně je totiž výsledkem počítačových triků, ano?

To byly normální simulace vlasů. My jsme Aquamana měli už vytvořeného pro Justice League, takže oni upravili fyziku a princip se moc nezměnil. Na takové věci vytváříš vždy simulace. Celkově však šlo o těžký projekt. Já jsem tam naštěstí nebyl když té práce bylo hodně a dělali se přesčasy. Všichni pak vyhořeli.

 

Vyhořeli tam lidé?

No jasně, to byl nejtěžší projekt posledních let. Všichni na tu práci vzpomínají ve špatném. Například vím, že ILM studio, které George Lucas založil kvůli Star Wars, tam dělalo hodně scén a mělo nemalé problémy.

 

Co konkrétně bylo problémové? Práce s lidmi ze studia Warner Bros., spousta práce nebo něco jiného?

Všechno tam bylo problémové, respektive těžké. Ani ten režisér úplně nevěděl, jak to chce vlastně mít. Tam jsou tisíce variací, jak mohou ty trikové sekvence vypadat, a musíš se trefit přesně do toho, co si režisér představuje. Jenže on nevěděl, jak to má přesně vypadat. Hodně věcí se tam tedy předělávalo.

 

Skvělá ukázka, jak se postupně mění záběr

před a po úpravě s trikovými vrstvami

 

 

Víš, jak tam probíhalo natáčení? Byli herci pod vodou jako v případě druhého Avatara nebo voda a všechny akční scény vznikaly v postprodukci?

Co jsem já viděl, tak tam bylo mnoho blue screenů (modré pozadí, které usnadňuje vytvářet triky – pozn. red.). Většina scén musela být natočena normálně na souši, i když to nedokážu zaručit. Samozřejmě, bylo tam hodně Full CG záběrů, čili kompletně vytvořené záběry v počítači. Například v Justice League rovněž od Warner Bros. byly nějaké scény natočeny pod vodou, takže podobně na tom zřejmě byl i Aquaman.

 

Zdroj: Vladimír Valovič

 

Ty jako tvůrce vizuálních efektů ty filmy vnímáš i tak, že nyní jdeš pracovat pro studio Warner Bros., jindy pro studio Disney, nebo to vnímáš pouze v rámci těch trikových studií, že nyní pracuji pro ILM, Framestore a podobně?

Určitě to vnímám i z hlediska hollywoodských studií. Klienti jsou odlišní a hlavně komunikace s nimi se liší. V první řadě mě však zajímá, jak se ten klient chová, kolik platí, jak komunikuje, či jakou kvalitu požaduje. Pro mě za mě ať je to i naše STV, pokud tam bude kvalita. Například Michael Bay odměňuje VFX studia štědře, což se nedá říct o každém klientovi. Zároveň však od nich vyžaduje i top kvalitu.

 

Velmi důležité jsou tam vztahy mezi klienty, supervizory a studiemi či producenty. Měl jsem projekt, kdy klient odmítl pracovat s naším supervizorem. Tak tam seděl u nás na patře a na rozhovorech s klientem byl mladý supervizor, který však zase nic nevěděl. Tak ten mladý přišel za tím naším a až ten náš supervizor nám vysvětlil, co máme dělat. To jsem ještě neviděl, takové psycho. To se ani nedá pořádně dělat, takový projekt, a také se to potvrdilo. Šlo o film Skyscraper a bylo to náročné.

 

Člověk by si myslel, že při takových drahých a velkých produkcích se takové věci neřeší. Ta studia jakoby vědomě riskovala kvalitu filmu.

Politika je tam velmi komplikovaná. Ten supervizor, jehož nechtěli, dělal tehdy dva projekty najednou, což se zřejmě podepsalo pod jejich rozhodnutí. Někdy se totiž nějaký projekt odloží, takže ho nemůžeš včas dokončit. Zároveň ti však začnou povinnosti při dalším projektu, a tak skáčeš mezi dvěma a odrazí se to na kvalitě.

 

Chyba byla na obou stranách. Ten klient však především nevěděl, co chce. My jsme na Skyscraper s Dwaynem Johnsonem měnili koncept záběrů každý jeden den. Oni natočili pouze Dwayna a ty herce před zeleným plátnem a neměli tušení, jak to má ve finále vypadat. My jsme tam tedy doplňovali ty kovové a skleněné panely a v podstatě tak i vytvářeli děj a akci. To bylo peklo. Do toho mi odešel nadřízený supervizor a nebyl tam ani ten hlavní, jehož neakceptovali. Museli jsme tedy dělat rozhodnutí za ně, na což jsme však neměli pravomoc.

 

Jak jste to tedy rozhodovali a dokončili?

... jako úplní dementi. Pak ze šéfa oddělení udělali supervizora nade mnou. Ten ovšem zase nic nevěděl a měl jiný přístup k práci, takže jsme se často hádali. On totiž chtěl, aby ti lidé pracovali přesčasy, a já jsem chtěl, aby si odpočinuli. Nějak jsme to naštěstí dokončili, ale určitě šlo o hroznou produkci. Bylo to tuším studio Legendary Pictures. Nám tam dávala komentáře a připomínky na efekty střihačka. Tam si každý mohl říct cokoli a vzniklo tam velmi mnoho hlav a názorů.

 

A to nebylo jen copy+paste design Pokémonů, ale i animace. Ve filmu si můžeš normálně všimnout, že se hýbou identicky.

 

Později jste s nimi však pracovali znovu na filmu Pokémon: Detective Pikachu.

Ano, ale zde platí, že každý film a projekt může být jiný. V tomto případě se nám s Legendary pracovalo dobře, to byl v podstatě úplně jiný tým. Pokémona jsme dělali přes tři měsíce. Vytvořili jsme docela pěkné záběry, hlavně toho města Ryme City. Za zmínku stojí scény, kdy se vypustí ten fialový dým. A dělal jsem i scénu s Mewtwo, když proletí přes balón.

 

Zdroj: Vladimír Valovič

 

Jaký máš vztah k Pokémonům? Vracel ses do dětství nebo to byl projekt jako každý jiný?

Vůbec k Pokémonovi nemám vztah a ani nevím, co to je zač. Znal jsem jen Pikachu.

 

 

S Pokémony jsme měli trochu problém, zvláště když vizuál nevypadal jako z jednoho filmu. Trošku se to tam bilo. Myslíš, že se to dalo zpracovat jinak nebo je spojení „realistického“ vzhledu Pokémonů v hraném filmu problémové už v zárodku?

Záleží na tom, která scéna. Každou jednu postavu museli vytvářet zvlášť a ladili to pak i s ostatními trikovými studii, aby byl ten design sjednocený. Vím, že to dělali přes ACES, což je dnes už filmový standard, i Netflix to používá.

 

Zdroj: Vladimír Valovič

 

Co přesně ACES dělá?

To je barevný prostor, ve kterém máš uložena všechna data a zpracovávají barvy. ACES pokryje více barev a ta škála je mnohem širší. Pomáhá to sjednocovat vizuál záběrů i v případě, že se dělají v jiných studiích a v jiných programech. 

 

Když tedy dokončili design Pokémonů, přešlo se na animace. Tam byly stovky postav, nestvůr a podobně. Vytvořily se kostry těch tvorů a následně pohyby.

 

Pokémoni, kteří byli stejného druhu, byli vytvořeni stejným stylem nebo se museli nějak odlišovat? Například když byla v pozadí dvojice stejných Pokémonů... nechci říct, že to bylo copy + paste...

V podstatě to bylo copy + paste. Samozřejmě, dalo by se to udělat jinak, ale za tím je zřejmě nedostatek času. A to nebylo jen copy + paste design Pokémonů, ale i animace. Ve filmu si můžeš normálně všimnout, že se hýbou identicky.

 

Článek pro předplatitele REFRESHER+
PŘIDEJ SE K PŘEDPLATITELŮM
nebo Odemkni 1 článek přes SMS
Pošli SMS na 90211 s textem CLANEK 96307 a dočti tento článek.
Cena SMS za otevření článků je 89 Kč s DPH. Jak to funguje?
POSLAT SMS

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Jak vznikala scéna s mladým Johnem Connorem pro Terminátor: Dark Fate a proč to bylo náročné, i když na tom dělali lidé z týmu trikařů pro Irishmana.
  • Jak vzniká 3D a v čem se odlišuje nativní 3D od konverze 2D do trojrozměrného obrazu.
  • Kolik stojí jeho kurz tvorby vizuálních efektů, po kterém se dokážeš nechat zaměstnat i v Hollywoodu, a zda je vhodný i pro amatéry.
  • Jak covid-19 ovlivnil práci tvůrců efektů.
  • Proč jsou v trailerech nekvalitní trikové scény.

Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Náhledový obrázek: Warner Bros.
NAHORU
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
Více z tématu refresher
více článků
Sponzorované články
více článků
Další news více news
Mohlo by tě zajímat
Přejít na úvodní stránku
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Zavřít