„Není pro tebe, je pro všechny.“ Takto zní motto americké značky, která je na trhu již 16 let, ale až v posledním době se o ní mluví stále více. Před pár dny i proto, že její konkurence okopírovala design jedinečné kabelky s logem uprostřed.
Kabelka, jaká tu ještě nebyla. Americká značka Telfar vyrábí oblečení a doplňky pro lidi, kteří mají rádi unisex módu. Největší šílenství však způsobila jejich hranatá kabelka s velkým logem uprostřed.
Jak to již ve světě bývá, pokusy o její okopírování na sebe nenechaly dlouho čekat. Kdo by však řekl, že právě jiná americká značka se pokusí o podobný design? Guess za to schytal pořádnou kritiku.
Clemens Telfar, Američan liberijského původu, který vyrůstal v LeFrak City v Queensu, založil společnost Telfar v roce 2005. Původně lokální brand si za 16 let vybudoval jméno a klientelu.
Ve své návrhářské práci se věnuje unisex americké klasice, které má převratný šmrnc, hraje si s barvami, grafikou a se siluetami. Do povědomí široké veřejnosti se dostal i díky ocenění Fashion Design of 2020 od londýnského Muzea designu za genderově neutrální nákupní tašku, která vznikla podle motta značky „Není pro tebe, je pro všechny“.
Telfar tašku jsme mohli vidět na bedrech mnoha slavných osobností. K fanouškům patří ASAP Ferg, Bella Hadid, Dua Lipa nebo Solange Knowles. Kabelka se dokonce dostala i do americké politiky díky Alexandře Ocasio-Cortez zvolené za Demokratickou stranu do Sněmovny reprezentantů.
Podívejte se na tento příspěvek na Instagramu
Taška ve všech barvách duhy, v několika velikostech a s logem CT si vysloužila i poutavou přezdívku Bushwick Birkin. Tento termín vymyslel vizážista Xya Rachel, který pro časopis The Cut vysvětlil: „Je to jako birkinka, jen pro ty, kteří na tu od Hermès nemají peníze. Proto Bushwick Birkin. Není to tak seriózní, je to spíše zábavné. “
Designér unisex tašku představil v roce 2014 během kolekce podzim/zima, ale její kouzlo lidé objevili až o 3 roky později. Poté, co vyhrál hlavní cenu 400 tisíc dolarů na předávání cen CFDA/Vogue Fashion Fund Awards, investoval peníze do vylepšení tašky a přidal možnosti dalších barev a velikostí.
Podívejte se na tento příspěvek na Instagramu
Telfarovi vždy šlo o to vytvořit kvalitní a zároveň dostupnou módu pro všechny. Svou značku popisuje jako bezpohlavní, demokratickou a transformační a oblečení je záměrně užitkové a estetické. Kabelka ve třech velikostech, v ceně od cca 150 do 260 dolarů, se stala symbolem skupinové identity pro mladé, kreativní Newyorčany s tzv. queer přívlastkem.
Ale i další známá americká značka přišla na trh s podobnou kabelkou. Dokonce až příliš podobnou. Rozčilení fanoušci a zákazníci značky Telfar okamžitě začali bojkotovat novou Guess hranatou kabelku s velkým logem písmene G uprostřed a na sociálních sítích spustili kritiku a odvolávali se na vykradení designu unisex Telfar kabelky.