Průměrné výsledky přijímacích řízení na střední školy jsou stejné jako v předchozích letech.
Mnoho žáků letos kritizovalo obtížnost přijímacích zkoušek na střední školy, která byla údajně mnohem vyšší než tomu bylo v minulosti. Průměrné výsledky jsou však téměř stejné jako v předchozích letech, a to jak v českém jazyce a literatuře, tak i v matematice, informují Hospodářské noviny.
Žáci, kteří se hlásili na střední školy a víceletá gymnázia, psali v prvním květnovém týdnu přijímací testy. Na rozdíl od minulého roku mají letost studenti možnost testy absolvovat hned dvakrát a získat tak co nejlepší výsledek. Stejně jako v minulém roce, i letost měli žáci na zvládnutí testu o 15 minut více, což podle některých ale nepomohlo.
Na testy si stěžovali nejen žáci, ale také rodiče a učitelé, podle kterých byla obtížnost testů vyšší než v předchozích letech a nelíbilo se jim, že Cermat více nezohlednil, že se většinu školního roku žáci učili z domova. Kontroly Cermatu a nezávislé odborné komise ministerstva školství ale v letošních jednotných přijímacích zkouškách na střední školy žádná chybná zadání nenalezly. A podle nich všechny úkoly odpovídaly učivu základních škol a náročnost byla v souladu s požadavky, které na zájemce o středoškolské studium klade školský zákon.
„Při návratu do škol jsme se snažili děti nezavalit testy, zaměřit se spíš na to, aby si zvykly být znovu v kolektivu. Jenže pak přišly přijímací zkoušky, které je úplně rozsekaly. To se můžeme snažit, jak chceme, ale stát tuhle situaci nezvládl. Děti musely nést následky situace, kterou nezavinily,“ míní ředitelka ZŠ Plzeň-Božkov Hana Stýblová.

Podle Cermantu se však prý test včetně výběru úloh připravuje již od podzimu předchozího roku a odborníci se do něj snažili vybrat učivo, které se probíralo v nižších ročnících. „Jenže školy vyučují podle svých školních vzdělávacích programů. Může se tak stát, že někde probírají dané učivo v šestém ročníku a jinde až v devátém,“ říká ředitelka Cermatu Michaela Kleňhová.
Ministerstvo školství i Cermat také uvádějí, že je jedno, jak těžký test byl, protože úkolem je uchazeče především seřadit a podmínky měli všichni stejné. „V testu musí být zařazeny i úlohy obtížnější, které uchazeče rozřadí pro účely přijímacího řízení na dané škole. Pokud by byl test založen pouze na úlohách ověřovacích, hrozilo by, že velký počet uchazečů získá stejný výsledek,“ doplnila Kleňhová.