Kamila Kopřivová si vybrala netradiční povolání, které je zároveň posláním – studuje na rabínském semináři v Berlíně, aby se stala rabínkou. Z jakého důvodu, jak se dostala k judaismu a proč o své cestě informuje na Twitteru.
Náboženství, víra, duchovno. V České republice hraje prim hlavně římskokatolická církev. Skoro v každé obci byl postaven kostel, kaple nebo pomník s křížem, kde se věřící mohou zastavit, pronést modlitbu a rozjímat. Podle statistik Českého statistického úřadu z roku 2011 se k této církvi během sčítáni lidu přihlásilo 1 082 463 osob, což je sice skoro čtyřikrát méně než v roce 1991, i tak je ale zdaleka největší náboženskou organizací v zemi.
Což samozřejmě neznamená, že by římskokatolická církev byla v naší zemi jediná. Kromě evangelíků a členů Církve československé husitské, jsou zde i muslimové, buddhisté nebo židé. Poslední zmíněné vyznání si prošlo peklem během druhé světové války a nyní vyznavačů judaismu není v Čechách tolik, kolik bývalo. Přesto se ale mezi námi židé najdou, a to dokonce tací, kteří chtějí víře více porozumět a zasvětit jí i svůj profesní život.
Podobně jako Kamila Kopřivová, kterou Twitter zná spíše jako Rabínku v zácviku. Je to přesně tak, jak naznačuje název – Kamila se rozhodla, že se jako Češka (a žena) přihlásí do rabínského semináře v Berlíně a stane se váženou osobou v židovské komunitě, se kterou bude dále pracovat. Aby svého cíle ale mohla dosáhnout, musí nyní absolvovat „zkušenou“ v Jeruzalémě, kde ji REFRESHER zastihl.
Popovídali jsme si o její cestě k judaismu, proč se rozhodla stát rabínkou a jak to vnímá její okolí a komunita. Mimo to nás také zajímalo to, proč se rozhodla o své cestě informovat na Twitteru, kde ji nyní sleduje již skoro 4000 lidí a zda se opravdu cítí být „duchovní influencerkou“, jak ji některá média nazvala.
Četl jsem, že jste se nenarodila do židovské rodiny, ale že jste judaismus přijala za svou víru. Proč?
To je strašně super otázka a upřímně si myslím, že je to otázka, kterou si budu klást celý život, na kterou stále budu hledat odpověď a která se bude v různých fázích mého života neustále měnit. Podstatou židovství je pro mě zůstávat neustále v otázce vůči světu. V době, kdy jsem konvertovala, mi to prostě dávalo smysl. Studovala jsem židovská studia v Praze, chodila jsem do komunity a měla jsem židovského partnera, takže to byl logický krok, jak se posunout dál.
Vaše rodina nikdy nepraktikovala žádnou víru? Třeba prarodiče?
Mí prarodiče byli pokřtěni, jak to bylo tehdy normální. Za komunismu se ale moc praktikovat nemohlo. Babička mi říkala, že jako malá do kostela chodila, líbilo se jí tam, ale následně nebylo úplně žádoucí, aby tam docházela, a proto přestala.
Křesťanský vliv vás tedy úplně minul.
Ano, úplně.
Z toho cítím, že se ve vás musela víra během života nějak tvořit. Proč pro vás začala být tak důležitá?
Domnívám se, že víra ve mně byla vždycky, akorát jsem ji neuměla pojmenovat. Nevěděla jsem, jak ji v sobě uchopit a otevřít ji. Postupem času, když jsem začala chodit do židovské komunity, jsem pochopila, že je to moje cesta. V židovství to není jako v křesťanství, kde je všechno o víře. U nás je to strašně moc o komunitě, lidech a o vztazích; víra je pouze jeden dílek z celé mozaiky židovského života.
To mi přijde hodně zajímavé. Z různých videí na internetu jsem pochytil, že vaše komunita je mnohem pevnější, ale také by se dalo říct, že se do ní těžko dostává. Mohli bychom tuto skutečnost označit za jeden z největších rozdílů mezi křesťanstvím a židovstvím?
Že židovská komunita musí být uzavřenější, je do jisté míry určitě dáno tím, co Židé jedí, jaké svátky dodržují, jak jsou kvůli nim omezeni a podobně. Pokud toto někdo opravdu dodržuje do nejmenších detailů, tak je z většinové společnosti vyčleněn a jeho komunita je uzavřená. Vztah k Bohu je pro nás určitě mimořádně důležitý, ale asi to není jenom o tom.
Co se dozvíš po odemknutí?
- Proč se Kamila rozhodla stát rabínkou
- Jak se člověk stane rabínem či rabínkou
- Jaký je její život při studiích v Jeruzalémě
- Jak vypadá její studium a proč začíná v neděli