Největší bioteroristický atak v dějinách USA, zapálení okresního úřadu, vydírání, intriky. Původně mírumilovná komunita plná meditace a práce vešla nakonec do dějin jako zvláštní sekta tisíců bohatých z celého světa, jejichž ráj stál na křivých základech.
Ve světě existovala spousta zvláštních seskupení osob, které věřily, že jejich vůdce, víra nebo přesvědčení dokáží vytvořit dokonalý balanc mezi jejich komunitou a vnějším světem, v nichž prožijí skvostný a naplněný život. A drtivá většina z nich, jak učí historie, podstoupila ideálům různé oběti. Někteří majetkové, další podstoupili klidně i cenu nejvyšší.
Zde ti představíme komunitu Radžníšpuram a jejího vůdce, který se narodil jako Rajneesh Chandra Mohan Jain. V době největší slávy se díky své pozdější sekretářce usadil se svými následovníky, takzvanými sannjásiny, na bývalé telecí farmě v Oregonu. Jeho mírumilovné jogínské učení slavilo do jisté doby nebývalý úspěch. To ale není důvod, proč je příběh jeho komunity tak přitažlivý.
Rajhneeshovi se totiž přezdívá Guru bohatých nebo Sexuální guru. Svou filozofií dokázal oslovit nejednoho bohatého podnikatele, právníka nebo zkrátka boháče, jenž mu odevzdal celé své jmění. Peníze přetvořili ranč v plnohodnotné město s letištěm, kasínem nebo policejní stanicí, a z takzvaného Bhagwana, respektive Osha, jak se mu dále říkalo, se stal extrémně bohatý muž s flotilou devadesáti tří Rolls-Royců, šperky a vlastním letadlem.
Rajneesh Chandra Mohan Jain alias Osho
Víra rezonovala v hlavách těch, kteří v Bhagwana věřili, opravdu silně. I v nejvyhrocenějších momentech, například v konfliktu s autoritami, chtěli uchránit svůj kousek utopie za každou cenu. Nebáli se kvůli tomu intrikařit, vraždit či spáchat největší bioteroristický útok na americké půdě.
Stěhování
Než se ale Radžníšpuram v Americe objevila, předcházela jí civilní životní etapa jeho zakladatele. Dospívání Rajneeshovi poznamenala spousta úmrtí, což mohlo být jedním z důvodů, proč už od puberty tíhl ke spiritualismu. Než ale začal vůbec o duchovnu uvažovat, nejprve jej jako mladíka oslovil socialismus a indická nacionalistická hnutí, která se snažila zbavit vlivu Velké Británie a jednou provždy pohřbít britský imperialismus na indickém subkontinentu.
Naštěstí pro něj se do této politiky nezapletl příliš hluboko. V padesátých letech se rozhodl pro akademickou dráhu a jako schopný debatér se silnými argumenty studoval filozofii. Jeho snažení mu nakonec přineslo ovoce; stal se profesorem a učil na malé univerzitě. Web The Oregonian takzvaného Osha, jak mu bylo později přezdíváno, však nevykresluje jako muže cti a víry, ale spíše jako vypočítavce, který dobře věděl, co dělá.
V roce 1953 se mu údajně povedlo dosáhnout osvícení, což nejprve skrýval, nicméně postupem času si začal kolem sebe tvořit kruh lidí se stejným přesvědčením. Každý si může spočítat, jestli člověku vydělá víc učitelský plat na vysoké škole, nebo vlna lidí ze západního světa, která je okouzlena vaším učením, a jež je ochotná se kvůli vám přestěhovat na druhý konec světa.
Mladý Osho
Situace, například pro Američany, byla totiž následující: válka ve Vietnamu rozdrolila společnost, všude byla jen nejistota, stres, zbraně a smrt, což se samozřejmě nakonec odrazilo i na financích a zrodu světové ekonomické krize.
Na druhé straně stál charismatický indický učitel, jenž nabízel lidem terapie a lekce, do kterých vetkl ještě notnou dávku sexuální nevázanosti. Za touto změnou, jak píše The Conversation, se hrnuly do jeho ašrámu (místo působiště, respektive poutní místo pozn. red.) v městě Pune ve střední Indii zástupy nových následovníků. Jak ale rostl jeho vliv, přestal být lhostejný indické vládě. Vyšlápla si na jejich malé daňové podvody, úplatky a pašování, což sektu dovedlo k myšlence Indii opustit.
Příští zastávka: Oregon
Každopádně společenství Radžníšpuram se nedá pouze spílat, ostatně jak tvrdí i vládní Grantová agentura humanitních věd, jednalo se o jednice, kteří byli opravdu zapáleni pro svou věc. Věřící ve filozofii velkého Osha měli zájem na tom vytvořit na Zemi utopii, které chtěli pomoci organickým zemědělstvím, recyklováním a mícháním myšlenek západního a východního náboženství.
Nicméně později sám jejich duchovní vůdce uvedl v rozhovoru pro místní média v roce 1984 toto: „(Radžníšpuram) není náboženství. Ale přesně takto by měla náboženství vypadat.“
Osho zdravil své „ovečky“ ve velkém stylu. Ke zdravicím vždy oprášil jeden z svých Rolls-Royců, se kterým sjížděl k nekonečné řadě věřících
Zaslíbeným krajem se jim měla stát zapadlá oblast mezi skalisky v „zemi svobodných a domovu statečných“. Rajneeshova pravá ruka, tehdy jednatřicetiletá Ma Anand Sheela, vybrala vybydlený ranč Big Muddy asi hodinu jízdy od města Madras v Oregonu. Do prostoru s rozlohou 100 čtverečních mil (asi 250 km2 pozn. red.) se první přívrženci přistěhovali v roce 1981. Že by ale do prostoru zapadli se úplně říct nedá.
Doprovázela jej i ochranka, která byla vybavena i automatickými zbraněmi. Radžníšpuramský policista zde drží například samopal Uzi.
Sannjásinové nosili v drsné krajině modrých džín oblečení zabarvené do červena a měli dřevěné přívěšky s portrétem svého Bhagawana. Komunitě se spirituálně, jestli se to tak dá říci, dařilo, nicméně jejich duchovní vůdce doopravdy nestál za velkou ekonomickou prosperitou. Tu měla na svědomí právě Sheela, jejímž motivem nejprve bylo, jak je uvedeno v článku časopisu Dingir.cz, postavit město pro svého náboženského vůdce, postupem času šlo duchovno stranou kvůli touze udržet moc, kterou taková víra v člověka s sebou nesla.
Zdánlivě nesmělá Indka z bohaté rodiny měla velké plány: navazovala vztahy s oregonskými politiky a rančery, organizovala pro ně večírky, a získávala si je na svou stranu. Kvůli tomu, aby mohla společně se svými spoluvěrci nerušeně stavět, na ploše větší než je San Francisco, ubytovací komplexy, skladiště a další nutné budovy. Hlavním problémem byla ale její nevědomost místních zákonů, které určovaly, kolik lidí může na určité výměře bydlet.
Podle zjištění webu The Oregonian Sheela na schůzce s místními úředníky uvedla, že má v úmyslu na místě vybudovat farmářskou komunitu a ne komunitu věřících. Představila je jako „obyčejné farmáře, kteří mají zájem na obhospodaření půdy, která leží ladem.“ Mnohem hůř se jí poté vysvětlovalo, když začaly na počátku osmdesátých let do místa proudit stovky věřících, jejichž pravé číslo musela před kontrolami místních úřadů skrývat.
Vnitřní rozkol
I přesto začali Oshovi stoupenci budovat na zelené louce fungující město. Mělo všechno. Hasiče, policii, restaurace, přehradu, kasína i letiště. Nejprve se kvůli tomu snažili i o spolupráci s enviromentalistickou skupinou, která držela stráž nad místní krajinou, jednání však skončila katastrofou a znepřátelením obou stran. Uplácení na ně prostě neplatilo.
V amerických řídce osídlených oblastech není letiště u malého města nic zvláštního, proto si Bhagwan nechal postavit vlastní
Sekretářka nejvyššího proto vykopala válečnou sekyru a útočila na tuto skupinu skrze média, která navštěvovala tiskové konference svolané Radžníšpuramem. Tyto praktiky se ale některým sannjásinům nelíbily.
Sheela zpozorněla také v momentě, kdy se do Oregonu k následovníkům Bhagwana začali stahovat bohatí lidé z Kalifornie. Těm zrovna nevoněla práce, která na svém vrcholu trvala 20 hodin denně sedm dní v týdnu, společná jídla ani ubytování. Postavili si vlastní dům kousek od sídliště s drahým nábytkem, vozili se vlastním autem a nakupovali mimo komunitu v Madrasu.
V očích duchovního vůdce jim bylo však všechno prominuto, jelikož byli štědrými finančními dárci. Samotnému mystikovi věnovali diamantové hodinky a Rolls-Royce, načež je Osho začal začleňovat do nejvyšších příček sekty.
Tři roky před jeho smrtí natočili o Baghwanovi dokument přímo v Indii s názvem Osho: Muž který byl bohem
Osho: The Man Who Was God from Vascello Ebbro on Vimeo.
Fanatickou sekretářku Osha však ignorovali, ona dělala ale pravý opak. Tuto skupinu, převážně z Hollywoodu, se rozhodla oslabit tak, že je rozmístila po celém území ranče, aby nebyli pohromadě. Následně jim do domů nasadila štěnice, aby byla o všem informována.
Její akce každopádně neušly „správným“ věřícím, kteří situaci nahlásili nejvyššímu. Na začátku roku 1984 to už Osho nevydržel a svolal si obě strany k sobě. Sheele, své pravé ruce, dokonce před všemi vyčinil. Tato situace byla začátkem konce křehkého vztahu mezi vůdcem a jeho sekretářkou.
Rostoucí význam komunity
Avšak komunitě, jako celku, se dařilo poměrně dobře. Zhruba 54 % následovníku Sexuálního guru byly ženy, asi dvě třetiny ze všech věřících měly vystudovány vysoké školy. Velká většina Radžníšpuramu cítila spojení mezi nimi a duchovním vůdcem, přestože jej třeba nikdy neviděla.
Pomáhal jim prý chápat život skrze cvičení, která sám vymyslel. Proto jim nevadilo pro něj pracovat prakticky na krev. A z toho důvodu také některým, třeba Sheele, nevadilo dělat věci, které přesahovaly rámec legality. Jen kvůli zachování jejich malé utopie.
The Rajneesh Times byly oficiální sektářské noviny. V podobných číslech z léta 1984 by se člověk dočetl o zrovna probíhající epidemii viru AIDS. Článek na titulní straně uváděl: „Výzkum AIDS naznačuje, že líbání může být nebezpečné“
Rádi například zastrašovali místní politiky, pokud nebylo vyhověno jejich požadavkům. Zaparkovali před jeho domem, sedli si na zem, a zírali do jeho oken. Hodinu, dvě, klidně i pět hodin v kuse. Nikdo jim nemohl nic říct, protože zaparkovali na ulici, která patří všem. Mohli tak vyvíjet psychický nátlak, jak se jim zachtělo.
Ma Anand Sheela však posouvala zastrašování na vyšší příčky: zesměšňovala místní úředníky před komunitou například podkopáváním jejich nohou před členy komunity nebo jim nastavovala pod pneumatiky hřebíky. Oficiálním důvodem k těmto činům byla obrana proti potlačování jejich náboženských svobod, nicméně tyto zbytečné a malicherné činy spíše poukazovaly na nějaký komplex dokazování si vlastní velikosti a moci.
Na podobné akce navazovaly vládní reakce. Vyvrcholením se stalo neschválení stavby nemocnice, o kterou se komunita snažila. Sheelina autorita byla najednou podkopávána vlastním duchovním společenstvím. Na to však žena nezareagovala kajícně, naopak.
Zorganizovala si malé odbojové skupiny, které měly stejný pohled na situaci jako ona, načež jim zadávala různé záškodnické úkoly podobné těm, které prováděly partyzánské oddíly během válek. Jejich sen za miliony dolarů se totiž údajně hroutil, a to nechtěla nikdy dopustit.
Jed a volby
V půlce roku 1984 se rozhodli k velké akci. Vzhledem k tomu, že Radžníšpuram disponoval zdravotním oddělením, měl také svou skrytou laboratoř. Zde nechala Sheela pracovat svůj stín, vedoucí oddělení Ma Anand Puja, na jedu, který měl komunitě usnadnit žití. Puja vyrobila hnědou tekutinu, bakterii salmonely, jež měla být „distribuována“ nejen politikům, ale také obyčejným lidem v okolí. Za to, že bránili rozkvětu ranče.
Vůdce byl ale nespokojen s tím, jak útok dopadl. Radžníšpuram byl obviněn dvěma politiky za to, že když k nim přijeli na obchůzku, tak byli otráveni. Osočení politiků brala komunita jako akt nenávisti, jenž neměl zůstat nepotrestán. Rozhodli se tedy, že zaútočí znova a rafinovaněji. Sheela se měla stát radní ve městě The Dalles, aby mohla mluvit do chodu okresu Wasco, ve kterém komunita sídlila.
Radžníšpuram
K jejímu zvolení měla předcházet příprava skládající se ze dvou scénářů: tím prvním mělo být zastrašení voličů tím, že náhle onemocní, druhý, komplexnější plán, měl do okresu přitáhnout voliče loajální Radžníšpuramu.
První plán byl opravdu podlý. Věřící si dali za úkol otrávit salmonelou místní zdroj vody. Když přišli na to, že se do něj nedostanou, provedli alternativní plán. Otrávili salát v restauraci. Přes noc se bakterií nakazilo přes sedm stovek místních. Ale to byla pouhá první část plánu. Díky penězům bohaté komunity se Sheele podařilo, pod záminkou charitativní akce, svést na ranč autobusy s bezdomovci, kteří ji ve skutečnosti měli zvolit do zastupitelstva za jídlo, střechu nad hlavou a pivo.
Na těchto záběrech místní televize hovoří o probíhajících jednáních, jakým způsobem se bude vyšetřovat svážení bezdomovců. V poslední třetině videa zachytili i kremaci v Radžníšpuramu. Nikdo nepláče, tančí se a veselí
Situace se ale vymkla kontrole. Bezdomovci nebyli zrovna lidé, kteří by chtěli být členy mírumilovné komunity. Roztržky mezi nimi a věřícími muselo hasit až antipsychotikum Haloperidol vstříknuté do sudů s pivem. Odposlouchávací oddělení společenství se dokonce dozvědělo z „napíchnutých“ telefonů, že se jejich noví obyvatelé pokusí unést samotného guru. Hlavní postavu puče dokonce vyslýchali sérem pravdy, nedostali z něj však nic.
Radžníšpuram se proto rozhodl bezdomovce dostat pryč. Nejprve je chtěli poslat zpátky do měst, odkud přišli, nakonec je však napadl lepší nápad. Rozvezli je do okolních malých měst, které jim činily problémy. Ty se pak najednou naplnily tisíci bezdomovců, kteří, nadneseně řečeno, neměli ani most, pod kterým by mohli spát.
Vzniklá situace proto donutila jednat místní politiky. Báli se, že by rozzuření obyvatelé zaplavených měst mohli komunitu napadnout. V pohotovosti musela být i Národní garda, připravena poskytnout až 10 tisíc vojáků.
Špinavé vyjednávání
Oshova sekretářka ale nepovolila. Její víra jí opravdu posilovala, neměla ale na ní pozitivní vliv v tom smyslu, že by konala dobro. I v situaci, kdy komunita Radžníšpuram čelila reálnému zákroku armády, ona se snažila využít už tak velice špatné situace k tomu, aby vyjednala americké vízum nejvyššímu duchovnímu celého společenství. Dále chtěla od oregonského guvernéra zrušení veškerých soudních stíhání Radžníšpuramu a uvolnění zákazu rozšiřování města.
Jako protiváhu nabídla zbavení se „bezdomoveckého problému“, který vlastně sama nadrobila. Návrh nebyl přijat. Nervózní a vyčerpaná Sheela se rozhodla se zbytkem věrných udržovat na antidepresivech. Meditační idylka ve městě rovných, jež doopravdy byla pouze pracovním táborem slepě věřících, zbavených veškerého majetku, bývalého života, přátel a někdy i dětí kvůli vizi, že takhle budou žít navěky, se hroutila.
Takhle vypadá Radžníšpuram dnes
Opravdovou situaci nicméně znala pouze elita mezi věřícími. Zbytek pokračoval ve svých skromných životech, k čemuž se vázalo i neustálé rozšiřování. Dan Durow, zástupce okresu Wasco, si ilegální stavby všiml. Unavená hlava pravé ruky osvícence proto vymyslela další šílený plán. S hrstkou věrných se rozhodla zapálit jeho pracoviště. Logicky, pokud nebude mít Durow kde pracovat, nebude moci o ničem rozhodovat.
Světe div se, plán spálit úřad na popel selhal. Důkazy proti kultu, které byly v počítači, se z poloviny ohořelého harddisku povedlo vytáhnout. Úřad fungoval jako dřív už za dva týdny. Ani další kontaminování pitné vody nezvrátilo následující soudy, a Radžníšpuram začal tuto právní bitvu prohrávat. Hrozil jim poplatek za soudní výlohy ve výši milionu dolarů, do čehož se začal ozývat Osho, který kladl čím dál větší nároky týkající se luxusu.
Rozhodl se, že vytvoří rekord ve vlastnění automobilů Rolls-Royce a po Sheele chtěl, aby mu jich nakoupila více. Jeho výdaje byly na už tak finančně zatíženou komunitu obrovské, stál ji asi 200 tisíc dolarů měsíčně. K tomu si ještě vymyslel hodinky za další milion dolarů. Kdyby prý neměla kde vzít peníze, dal jí svolení je odklonit z „jiných zdrojů komunity“.
Poslední kapkou v moři byl další z řady prohraných soudů vedený proti jednomu členovi sekty, kvůli čemuž dlužil 1,7 milionu dolarů. Tyto peníze komunita neměla. V momentě, kdy nezafungoval ani poslední pokus o otrávení úřednice, jež případ vyšetřovala, uchýlila se Ma Anand Sheela k myšlence posledního řešení – vraždy.
Vražda pěti
Ti, kteří nesouhlasili, byli považováni za zbabělce. Jiné východisko ale ostatní neviděli. The Oregonian píše, že akci, slovy Sheely, nakonec požehnal i samotný Osho. Na nahrávce, kterou po jednání s ním „úderné jednotce“ přinesla, řekl, že kdyby mělo 10 tisíc lidí umřít pro jednoho vyvoleného, tak ať se tak stane. To jim stačilo.
Bhagwan v roce 1985
Hlavním cílem se stal americký zmocněnec pro Oregon Charles Turner, jenž měl na starosti imigrační záležitosti v jejich komuně. Druhý v řadě byl generální státní zmocněnec Dave Frohnmayer a třetí zastupitel okresu Wasco James Comini. To ale nebylo všechno. Sheela přesvědčila své souputníky, že mají nepřátele i uvnitř své komunity. Nařídila zabít Rajneeshova doktora Swamiho Devaraje a ošetřovatelku Ma Yoga Vivek.
Sannjásinové delikt řádně promysleli. Na politiky koupili dvě nedohledatelné zbraně, „doma“ se ale chtěli s nepřáteli vypořádat jinak. Na ošetřovatelku si vzali přípravek, jímž nasákli hadr. Tím by jí omráčili a následně by jí vstříkli injekci s draslíkem a adrenalinem. Osud nicméně stál proti nim; v den vraždy si opatřili špatný klíč k zadnímu vchodu od jejího domu. Ten do zámku nepasoval, proto museli vraždu odvolat.
Ma Anand Sheela v roce 1985
Ani doktora se jim nepovedlo zabít. Během velkého festivalu, kdy všichni tančí a jásají, si k němu jedna členka Sheeliny skupiny sedla a vpíchla mu injekci adrenalinu do zadku. Muž musel být okamžitě odvezen do nemocnice, kde se jej ale podařilo zachránit.
Čin byl pro komunitu šokem. Do té doby byly všechny skutky Sheeliny skupiny jednou stranou vnímány jako hloupé žerty, druhou jako nutná obrana. Jakmile ale šlo o vraždu, legrace musela jít stranou.
Záběry oregonské televize z roku 1985. Zachycují i zvláštní odstavení kamionu na příjezdové cestě do Radžníšpuramu zrovna ve chvíli, kdy tam má jít státní úředník vyšetřovat legálnost výstavby
Po nepovedeném činu se rozpadla nejen úderná skupina, která měla zamordovat nepřátele Osha, ale, jelikož byla paradoxně hnacím motorem celé komunity, začala se rozpadat i celá utopie.
V roce 1985 to Ma Anand Sheela vzdala, opustila svůj post, a spolu s některými páskami s Oshovými projevy a jistým medicínským vybavením odcestovala do Evropy. Vzápětí se k ní přidali další sannjásinové. Někteří směřovali, stejně jako ona, do Německa, někteří odletěli jinam.
Postsheelovské období a konec ranče Radžníšpuram
Do hry proto po dlouhé době vstoupil samotný Bhagwan. Veškeré plány vražd i veškeré intriky a nepravosti svedl na Sheelu. Mezitím začala v jejich ranči vyšetřovat policie. Se dvěma osobami blízkými bývalé sekretářce se jim povedlo uzavřít obchod. Jejich stostránkové výpovědi je zachránily od odnětí svobody. Zbytku hrozila federální věznice.
Sheela a další dvě osoby byly obviněny. Osho, který vycítil, že je zle, se pokusil uprchnout svým soukromým letadlem. Policie jej však zadržela v Severní Karolíně a vzala do vazby. Tam se domluvil s právníky, kteří mu vyjednali „pouhé“ vyhoštění ze země.
Město Radžníšpuram zkrachovalo. Začaly se totiž kupit stížnosti, trestní oznámení za otravy, dluhy a imigrační soudy. Ranč byl proto prodán bohatému rančerovi z Montany, který místo přetvořil na křesťanský kemp neziskové organizace Young Life, který je zde dodnes. Věřící v Osha se proto rozprchli po celém světě.
A co se vlastně stalo s indickým mystikem? Vrátil se zpátky do Indie a v roce 1990 zemřel. Ma Anand Sheela stále žije a vede penzion pro nevyléčitelně nemocné ve Švýcarsku. Do dnešní doby viní z rozvratu jejich malého ráje právě oregonské úřady. Přestože byla sannjásiny zavržena a její věci byly spoluvyznavači v Americe ostentativně spáleny, podle svých slov, jak píše Dingir.cz, Bhagwana alias Osha stále miluje. Avšak o svých činech se bavit odmítá.
V roce 2018 věnoval Radžníšpuramu pozornost i Netflix. Kdybys měl zájem, určitě si pusť seriál Wild Wild Country, jenž víceméně mapuje šílenou historii tohoto kultu.