Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Kontroverzní exteriér, famózní interiér a špičková elektrická soustava.
Automobilka BMW patří mezi přední výrobce elektromobilů, vždyť již od roku 2013 nabízí model i3, který patří celosvětově mezi ty vůbec nejúspěšnější elektrická vozidla. Řada i, která vznikla jako separátní linie portfolia zaměřená na alternativní pohon, se za ostatní roky slušně rozrostla, no a v současnosti se vzhledem k rozmachu elektromobilů rozšiřuje ještě rychleji než kdykoliv předtím.
Kromě modelů jako i3 či i8 již nabízejí i i3 sedan (v Číně), i4, iX3 nebo iX. Právě poslední jmenovaný v době příchodu na trh rozhodně nejvíce zarezonoval, za což může zejména velmi zvláštní až kontroverzní design. Nám se podařilo na test získat výkonnou verzi iX xDrive50 v exkluzivní konfiguraci, proto jsme zjišťovali, jaké je tolik diskutované SUV na vlastní kůži.
Design, ke kterému si hledáme cestu jen stěží
Po představení modelu iX jsme se i my chytali za hlavu, protože BMW opět designově experimentovalo. Uznáváme, přední část působí naživo o poznání lépe, ale nic to nemění na tom, že to správné slovo, které pojmenovává tu změť netypických a navzájem nekorespondujících linií a hran, je nesympatičnost.
Za poslední roky jsme víceméně vždy hájili design BMW, ať už šlo o modernizovanou řadu 7, nové X7 nebo netradiční masku řady 4, ale otevřeně říkáme, iX nám je vizuálně nesympatické. Ať už jde o ty na výšku orientované ledvinky, nejužší přední světla ze všech modelů BMW, zvláštní tvary v předním nárazníku nebo v neposlední řadě divné plochy blatníků.
SUV iX jednoduše působilo úplně jinak, než jsme od BMW zvyklí – je to taková těžkopádná baculatá buchta. My tady však nejsme na hodnocení designu, protože vkus má každý svůj, klidně nám tedy napiš do komentáře, jestli se ti exteriér nového iX líbí nebo ne.
Mimochodem, přední kapotu je možné otevřít výhradně v servisu, proto vodu do ostřikovačů doléváš do nálevky, která se schovává pod předním výklopným logem. Třeba však uznat, že osobitý a řekněme nadčasový design je odvěkým rysem modelů řady i a ani zde BMW netají, že zvolilo nový přístup k výrazným proporcím velkého SUV.
Přibaluje k tomu samozacelující masku, špičkové světlomety BMW Laserlight či možnost volby netypicky bronzových doplňků, které obzvlášť k bordově červenému laku pěkně ladí.
Je třeba přitom vyzdvihnout, že karoserii s hliníkovým rámem doplňuje klec s plastem vyztuženými uhlíkovými vlákny, která zvyšují tuhost a zároveň snižují hmotnost. Chválíme také uhlazené kliky, které se nevysouvají, ale uvnitř mají snadno a rychle dostupný spínač. Dveře jsou bezrámové a mohou mít funkci dovírání. Přestože bys to dozajista netipoval, náš kousek stál na 21” discích, jejichž design také příliš nepřidává k celkové atraktivitě.
Zadní partie jsou velmi čisté a minimalistické, o čemž svědčí koncová světla. S nimi se pojí dvě zajímavosti. Na výběr je buď červený kryt, nebo průhledný, ale vzhledem k tomu, že jsou součástí víka, z legislativního důvodu bylo nutné dát dodatečná světla i do vnitřní části. Kufr je tedy parádně dostupný, na danou velikostní třídu však 500 litrů není žádné terno.
Famózně navržený interiér
Naopak, velká slova chvály od nás získává interiér. Ten je totiž s velkým přehledem ten nejhodnotnější a nejzajímavější, v jakém jsme za poslední léta seděli. Osobně nemáme rádi kostrbaté volanty a platí to i v tomto případě, a zároveň uznáváme, že futuristický návrh palubky s velkými displeji nemusí lahodit každému, ale vnitřek iXka je jedno velké wow!
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
V čem spočívá taková výjimečnost vnitřku testovaného modelu.
Zda jsme vůbec našli nějaké slabé stránky interiéru.
Jakým výkonem disponuje verze iX xDrive50.
Za kolik zvládne akceleraci z 0 na 100 km/h.
Jaký je skutečný dojezd v reálných podmínkách.
Proč se jedná z technické stránky o nejlepší elektrické SUV, jaké jsme zažili.
Skladba materiálů, jejich kvalita, dílenské zpracování a vlastně celkový dojem, jaký v novém BMW iX uvnitř zažíváš, je něco nepopsatelného. Dokonce se nebojíme nahlas říci, že i takové EQS může sklopit uši před tím, s čím vyrukovalo BMW.
Zejména v kontextu doby, ve které, pokud to trochu přeženeme, jsou vnitřky takové plastové skládačky, a v době, kdy zde už fakt nikdo nic negarantuje a i nejeden nový Mercedes-Benz v kokpitu vrže, je toto na klobouček.
Kokpit iXka vyzařuje nemalou exkluzivnost, výjimečnost a dílenskou preciznost. Bronzové ozdobné doplňky, křišťálové ovládací prvky, dotykové plochy přímo na pravém dřevěném dekoru nebo spousta přírodních a recyklovatelných materiálů jsou doslova pastvou nejen na pohled, ale také dotek.
Dvoudisplejový širokoúhlý panel, se kterým, aby se nezapomnělo, přišla jako první třída S (W222), se očividně uchytil, jelikož v současnosti takové řešení používá hned několik značek, s BMW v čele.
Budíky mají 12,3” a středový displej až 14,9”, podstatnější však je, že iX má od základů překopaný systém iDrive 8. generace. Na nový infotainment je třeba si zvykat a nejednou déle trvá najít to, co hledáš, ale všechno je to jen otázkou zvyku.
Ze stránky plynulosti či grafiky je to ovšem naprostá špička, oceňujeme i možnost si podle vlastních preferencí vyskládat domácí obrazovku. Samozřejmě, Apple CarPlay i Android Auto fungují již bezkabelově.
Netypické interiérové detaily
Pokud nepočítáme kostrbatý věnec, osobně bychom interiéru vytkli jen vlivem masivní soustavy radarů na čelním okně trošku horší výhled šikmo vpřed například na semafor a fakt, že při delší obsluze displeje nám chybí možnost podepřít si ruku.
BMW iX přitom disponuje několika zajímavými detaily – náladové osvětlení je integrované i do štěrbin oken, dveře se neotevírají mechanickou klikou, ale tlačítkem, ve stropě je integrovaný foťák, obrovská panoramatická střecha se dokáže kliknutím ztmavit a Harman Kardon audio nabízí fantastický zvukový zážitek, protože zvuk se interiérem doslova rozlévá jako ve studiu.
Důraz na důležitost interiéru potvrzuje i fakt, že byl navržený spíše jako exteriér, čímž bourá zažité postupy. Interiér proto nově definuje pocit z vnitřního prostoru a navozuje dojem luxusního obývacího pokoje. Jistě, je zde také vysoká cenovka (přibližně 3 300 000 Kč), ale ta není v dnešní době automaticky zárukou toho, co nabízí iX.
Masivní porce síly
Nám se do rukou dostala středně výkonná verze, kterou BMW prostě označuje jako xDrive50. Za tímto číslem nehledej žádný specifický parametr, je to jen odkaz na ekvivalentně výkonné běžné modely – iX xDrive50 je de facto elektrický ekvivalent k X5 xDrive50i. O pohon se tedy starají 2 elektromotory, každý na jedné nápravě, s celkovým výkonem 385 kW/523 koní a točivým momentem 765 Nm. Silnější je zadní elektromotor, proto tě asi nepřekvapí, že preferovaná jsou i v tomto případě zadní kola.
Přestože jsme přes 500koňových elektromobilů zažili hned několik, nepřestává nás fascinovat pružné zrychlení. I přesto, že máš zvolený běžný režim a sedíš v nesportovním SUV o váze přes 2,5 tuny, v momentě, kdy sešlápneš pedál akcelerátoru, iX instantně vystřelí směrem vpřed. Ještě fascinující však je, že ten výkon se přenáší na cestu bez sebemenšího zaváhání či prokluzu kol.
Připočítej si k tomu řízenou zadní nápravu a bravurně naladěný podvozek, a div se světě, s tím autem si umíš jízdu až nečekaně užít. Místy máme dokonce pocit, že iX sedí na cestě ještě lépe než nedávno testovaný e-tron S od Audi, přitom toto není na rozdíl od něj sportovní verze. Kromě toho e-tron S má až tři elektromotory, tady jsou jen dva, ale přesto dokážeš akcelerovat z 0 na 100 km/h za stejnou dobu – přibližně 4,5 sekundy.
V čem však lze spatřovat velký rozdíl ve srovnání se zmíněným e-tronem S, kromě toho, že Audi je citelně krásnější, je efektivnost provozu, tedy spotřeba a dojezd. Tentokrát ve prospěch iX. iX 50 má baterii s využitelnou kapacitou až přes 105 kWh, přičemž díky podpoře až 200 kWh nabíjení lze za ideálních podmínek dobít akumulátor z 10 na 80 procent za přibližně 36 minut.
Pochválit přitom musíme také velmi dobrou nabíjecí křivku, protože nabíjecí výkon dokáže dlouho držet relativně vysoko. Důležitější je však spotřeba a ta je v kontextu výkonu, váhy a rozměrů ze všech dosud testovaných elektromobilů druhá nejlepší po EQS – na dálnici při rychlosti 130 km/h kolem 27 kWh/100 km (dojezd cca 385 km), na okresních silnicích se můžeš dostat i pod 20 kWh/100 km (dojezd cca 530 km), zatímco ve městě je to 24 – 25 kWh/100 km (dojezd cca 450 km).
Ve smyslu našich testů si dovolíme předpokládat, že těch 420 až 450 kilometrů může být tedy reálný dojezd při běžném používání vozidla. Zajímavostí přitom je, že BMW nemá u elektromobilů pádla pod volantem k regulování rekuperace, což nám osobně trochu chybí.
Samozřejmě, úroveň rekuperace se dá předem nastavit přímo v infotainmentu. Dodáváme však, že pokud zvolíš jízdní režim B, systém automaticky nastaví nejsilnější rekuperaci, a tedy po puštění pedálu akcelerátoru začne vozidlo brzdit, dokonce bez použití brzdového pedálu dokáže zcela zastavit. A to je u elektromobilů velmi návykové.
Kromě samotné pružnosti a té nadílky výkonu rozhodně stojí za zmínku také úžasně komfortní podvozek. Přestože SUV stojí na 21" discích, i na rozbitých bratislavských silnicích se vozíš náramně pohodlně a dokonce ani na velkých nerovnostech nezaznamenáš žádné rány – podvozkové komponenty totiž ani na roletách vůbec nemlátí. Pocitově zpoza volantu bychom to tipovali na maximálně 19" kola, protože komfort a plynulost až vyrážejí dech.
Problémem však může být, že iX neskutečně klame tělem – na cestách mimo obec se nejednou přichytíš při tom, jak jedeš mnohem rychleji, než je povoleno, ale pokud by ses nepodíval na tachometr, absolutně bys to neřekl. Tím, že iX je výborně odhlučněné, sedíš vysoko a podvozek toho zvládne opravdu hodně, ve skutečnosti jedeš mnohem rychleji, než se zdá. Nejednou to zjistíš až při brzdění, když pocítíš, že je to těžké SUV, které vyžaduje větší předvídatelnost.
V každém případě, nehledě na design, který je subjektivní, z technické stránky elektrické soustavy (rychlost nabíjení, spotřeba a dojezd) jde o nejlepší elektrické SUV, jaké jsme dosud zažili.