Kontroverzní exteriér, famózní interiér a špičková elektrická soustava.
Automobilka BMW patří mezi přední výrobce elektromobilů, vždyť již od roku 2013 nabízí model i3, který patří celosvětově mezi ty vůbec nejúspěšnější elektrická vozidla. Řada i, která vznikla jako separátní linie portfolia zaměřená na alternativní pohon, se za ostatní roky slušně rozrostla, no a v současnosti se vzhledem k rozmachu elektromobilů rozšiřuje ještě rychleji než kdykoliv předtím.
Kromě modelů jako i3 či i8 již nabízejí i i3 sedan (v Číně), i4, iX3 nebo iX. Právě poslední jmenovaný v době příchodu na trh rozhodně nejvíce zarezonoval, za což může zejména velmi zvláštní až kontroverzní design. Nám se podařilo na test získat výkonnou verzi iX xDrive50 v exkluzivní konfiguraci, proto jsme zjišťovali, jaké je tolik diskutované SUV na vlastní kůži.
Design, ke kterému si hledáme cestu jen stěží
Po představení modelu iX jsme se i my chytali za hlavu, protože BMW opět designově experimentovalo. Uznáváme, přední část působí naživo o poznání lépe, ale nic to nemění na tom, že to správné slovo, které pojmenovává tu změť netypických a navzájem nekorespondujících linií a hran, je nesympatičnost.
Za poslední roky jsme víceméně vždy hájili design BMW, ať už šlo o modernizovanou řadu 7, nové X7 nebo netradiční masku řady 4, ale otevřeně říkáme, iX nám je vizuálně nesympatické. Ať už jde o ty na výšku orientované ledvinky, nejužší přední světla ze všech modelů BMW, zvláštní tvary v předním nárazníku nebo v neposlední řadě divné plochy blatníků.
SUV iX jednoduše působilo úplně jinak, než jsme od BMW zvyklí – je to taková těžkopádná baculatá buchta. My tady však nejsme na hodnocení designu, protože vkus má každý svůj, klidně nám tedy napiš do komentáře, jestli se ti exteriér nového iX líbí nebo ne.
Mimochodem, přední kapotu je možné otevřít výhradně v servisu, proto vodu do ostřikovačů doléváš do nálevky, která se schovává pod předním výklopným logem. Třeba však uznat, že osobitý a řekněme nadčasový design je odvěkým rysem modelů řady i a ani zde BMW netají, že zvolilo nový přístup k výrazným proporcím velkého SUV.
Přibaluje k tomu samozacelující masku, špičkové světlomety BMW Laserlight či možnost volby netypicky bronzových doplňků, které obzvlášť k bordově červenému laku pěkně ladí.
Je třeba přitom vyzdvihnout, že karoserii s hliníkovým rámem doplňuje klec s plastem vyztuženými uhlíkovými vlákny, která zvyšují tuhost a zároveň snižují hmotnost. Chválíme také uhlazené kliky, které se nevysouvají, ale uvnitř mají snadno a rychle dostupný spínač. Dveře jsou bezrámové a mohou mít funkci dovírání. Přestože bys to dozajista netipoval, náš kousek stál na 21” discích, jejichž design také příliš nepřidává k celkové atraktivitě.
Zadní partie jsou velmi čisté a minimalistické, o čemž svědčí koncová světla. S nimi se pojí dvě zajímavosti. Na výběr je buď červený kryt, nebo průhledný, ale vzhledem k tomu, že jsou součástí víka, z legislativního důvodu bylo nutné dát dodatečná světla i do vnitřní části. Kufr je tedy parádně dostupný, na danou velikostní třídu však 500 litrů není žádné terno.
Famózně navržený interiér
Naopak, velká slova chvály od nás získává interiér. Ten je totiž s velkým přehledem ten nejhodnotnější a nejzajímavější, v jakém jsme za poslední léta seděli. Osobně nemáme rádi kostrbaté volanty a platí to i v tomto případě, a zároveň uznáváme, že futuristický návrh palubky s velkými displeji nemusí lahodit každému, ale vnitřek iXka je jedno velké wow!
Co se dozvíš po odemknutí?
- V čem spočívá taková výjimečnost vnitřku testovaného modelu.
- Zda jsme vůbec našli nějaké slabé stránky interiéru.
- Jakým výkonem disponuje verze iX xDrive50.
- Za kolik zvládne akceleraci z 0 na 100 km/h.
- Jaký je skutečný dojezd v reálných podmínkách.
- Proč se jedná z technické stránky o nejlepší elektrické SUV, jaké jsme zažili.