Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Češi, kteří se živí TikTokem si týdně přijdou i na desítky tisíc korun. Rozebíráme, jak funguje monetizace obsahu na jedné z největších sociálních sítí, na které jsou převážně mladí lidé.
Uživatelé, kterým již bylo 18 a mají více než tisíc followerů, si mohou na sociální síti vydělávat. Funguje to tak, že jim jiní uživatelé platí za obsah, který pro ně na živých streamech vytvářejí.
Veškeré transakce na TikToku probíhají za pomoci „in app currency,” neboli vlastní měnou, kterou si aplikace vytvoří a uživatelé si ji nakupují za opravdové peníze. In app currency na TikToku jsou mince, které se jmenují TikTok coins. Poté, co si je uživatelé nakupují za skutečné peníze, jimi tvůrcům obsahu přispívají během jejich živých vysílání. Této transakci se říká „donate”.
V praxi to funguje tak, že během sledování živého vysílání může uživatel za TikTok coiny koupit libovolné emoji či animaci a tvůrci ji zaslat. Všichni sledující pak na obrazovce vidí, kdo poslal jakou animaci a kolik stála. Emoji či animace mají různé hodnoty od jednoho coinu, který aktuálně stojí 0,33 korun až po takové, které stojí desítky tisíc českých korun.
Hodnota jednoho coinu se však stále mění a cena, kterou uživatel zaplatí za jeden coin dnes už další den nemusí platit. TikTok měna se také nedá vrátit nebo vyměnit zpět na reálné peníze. Animace mají různou podobu, může to být smajlík, ale také filtr brýlí či animace auta. Každá animace má svou hodnotu a čím je dražší, tím je propracovanější.
V souvislosti s měnou na sociální síti TikTok se vedle coinů mluví také o diamantech. Rozdíl je v tom, že coiny si uživatelé kupují za skutečné peníze a platí jimi tvůrcům. V momentě transakce v aplikaci se coin promění na diamant, který si už tvůrce může převést na skutečnou měnu, a poté si ji poslat na účet. To s coiny provést nelze. Diamant má potom 50% hodnotu jednoho coinu.
Aby mohl tvůrce obsahu přijímat dary neboli donaty, během živého vysílání, musí mít více jak 1000 followerů, čehož je specificky na sociální sítí TikTok velmi snadné dosáhnout.
Dary v podobě různých animací, které od uživatelů tvůrci získali mohou tvůrci přeměnit na druhou vrstvu “In app currency” - diamanty. Diamanty se od Tik Tok coins liší v tom, že je to měna, kterou už za reálné peníze směnit lze. A lze jí získat pouze za převod darů, které byly nakoupeny za Tik Tok coins.
Diamanty mají 50% hodnotu Tik Tok coins. Dar za 100 Tik Tok Coins se tedy rovná 50 diamantům. Každý diamant má hodnotu okolo 5 centů. Za 100 diamantů tedy může tvůrce inkasovat 5 dolarů.
TikTok si ale zároveň nechává 50 % z toho, co každý uživatel na Tik Toku vydělá. Pokud tedy tvůrci přišly diamanty v hodnotě 5 dolarů, na účet reálně dostane 2,5 dolaru.
Peníze navíc mohou být převedeny až ve chvíli, kdy se v TikTok peněžence nachází 100 a více dolarů. Peníze se potom převádí přes platební platformu Paypal, kde musí mít uživatel ověřený účet.
Děti na Tik Toku
Je důležité zmínit, že aplikace Tik Tok umožňuje transakce pouze uživatelům starším 18 let. Založit si však profil s falešným věkem narození je velmi snadné a není tak nic neobvyklého, že tvůrcům přispívají nejen lidé mladší 18 let, ale prokazatelně také děti, které jsou školou povinné. Ostatně před tím varuje také Iniciativa Buď safe online ve svých kurzech pro základní školy.
Iniciativa především vysvětluje, jakým způsobem může docházet k tomu, že děti vůbec mají přístup k penězům, které mohou za TikTok coins utratit. Je to například proto, že jejich rodiče mají na společném počítači v prohlížeči uloženou kartu.
Právě na dětech je díky snadnému obcházení věkové verifikace při zakládání účtu snadné vydělat. Pouze v minulém roce podle serveru South China morning post aplikace zablokovala přes 7 milionů účtů, u kterých bylo podezření, že patří dětem mladším 13 let. Aplikaci smějí používat pouze uživatelé, kterým už bylo 13 a více let.
Na sociálních sítích lidé mluvili například o tom, že se na dětech na TikToku obohacuje například tiktoker s aliasem Kvetakasmr. Na twitteru v souvislostí s ním varoval rodiče například politik také Pavel Novotný. Tiktoker na streamech nevytváří žádný obsah, pouze desítky minut denně žádá své sledující o zasílání animací, přičemž ty, kteří mu pošlou nejvíce, napíše na tabuli za sebou či zmíní jejich jméno. Celou akci prezentuje jako reklamu pro dané přispěvatele.
Ještě jeden somrák. Téma rychle opustím, ale jeden by blil. Prodej pozornosti osamělým a dětem na TikToku. Akorát si ho můžete pustit. Vaše děti možná vedle v pokojíčku posílají... https://t.co/eWyv9nM8nxpic.twitter.com/FHlR5kJSTy
Tikoker s nickem Kvetakamr už v minulosti nařčení z vydělávání na dětech okomentoval. Ve svém vyjádření nepopřel, že by mu peníze děti posílaly. Pouze uvedl, že kdyby na nich chtěl skutečně vydělávat nastavil by si vyšší limit. „Kdybych chtěl vydělávat na dětech, jak tady píšeš, tak bych si tam dal limit aspoň stovku nebo dvě stovky, nemyslíš? Co to je dvacet korun,” reagoval uživatel s aliasem kvetakasmr na nařčení. Redakce Refresheru se pokusila tiktokera kontaktovat, na zaslané dotazy neodpověděl.
Kolik si čeští tiktokeři vydělají, je snadné zjistit z týdenních žebříčků, kde se přesně ukazuje, kolik TikTok coins, kdo za streamování obdržel. Ti, co se drží na předních příčkách si vydělají i na desítky tisíc korun týdně.
Kromě tiktokera s aliasem Kvetakasmr se mezi nejvýdělečnějšími českými profily objevuje také například tiktoker a youtuber Adam Kajumi či Ondy Mikula. Každý týden se však pořadí mění a vše závisí na tom, jak moc je v ten daný týden Tik Toker aktivní.
TikTok je čínská sociální síť se stovkami milionů uživatelů. Je jednou z největších platforem sociálních médií na světě. Na platformu mohou uživatelé přes aplikaci uživatelé nahrávat krátká videa s hudebními motivy, ale také sledovat obsah ostatních. TikTok se mezi sociálními sítěmi etabloval v silného hráče, kterého využívají kromě soukromých profilů také korporace a firmy pro publikování reklamního obsahu a posilování „brand engagementu“.