Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Máme tady nový seriál. Jak se zdá, producenti váš zajímají. Je tedy čas vám představit jejich příběhy.
Příběhy mladých lyriků tě baví, s tím už máme zkušenost. Seriál FRESH RAP je tady už více než rok a za tu doby jsme představili řadu lidí, jejichž rap brzy ovládne alespoň streamovací platformy (když jsou na tom tuzemská rádia tak, jak jsou). Co nás ale potěšilo dál, byl zájem o poslední díl, v němž nevystupoval rapper, nýbrž producent.
To pro nás bylo impulsem podívat se na rapovou kulturu další perspektivou. Známe příběhy lidí, jejichž hudební talent doprovází vyřčené fráze tuzemských rapových umělců? Odpověď je: ani moc ne. Sem tam se něco zaslechne, občas někoho uvidíš ve story, ale obecně platí, že konkrétně z hypu, který vznikne s úspěšným singlem nebo deskou a který je klíčový, vytěží pozornost spíše osoba za mikrofonem.
Proto přivítej FRESH BEATS. V pořadí třetí seriál, který ti představuje objevené i neobjevené perspektivy českého rapu. Rádi bychom jednou měsíčně představili producenta, beatmakera, hudebníka – říkej mu, jak chceš – jehož jméno se v popisku obvykle objevuje za notoricky známým „prod. by“. Nultý díl otevřel rainer, v tom následujícím se přesuneme trochu více na západ.
FRESH RAP je seriál, který ti již déle než rok představuje ty nejzajímavější mladé rapové interprety z celého Česka. Pokud máš zájem si přečíst stories šestnácti rapových osobností, jejichž kariéry brzo zasáhnou (pokud ještě nezasáhly) i tvé uši, klikni sem.
K tomu jsme nedávno začali vydávat i týdenní updaty k tomu, co nového se děje u českých rapových person na come-upu. Takže pokud ještě nesleduješ FRESH RELEASE, klikni sem.
Měli jsme to štěstí, že oficiálně prvním hostem se stal producent, který už má za sebou produkci písní s miliony zhlédnutí. Navíc se jedná o tracky, které vyšly vcelku nedávno, což znamená, že se jedná o opravdu hot interpreta. Vsadíme se, že ti z playlistu ještě nezmizely tracky jako Asgard, Sangria nebo třeba Baby Shark. Dámy a pánové, člen Mike Roft Records, Bloodflow.
Tento šestadvacetiletý brněnský producent, jehož občanské jméno je Vojta Spousta, si podobně pompézní představení jistě zaslouží. Žádné manýry ale od něj nečekej, miliony nemiliony. Naopak je uvolněný a nenucený. Původ svého pseudonymu nám ale úplně prozradit nechce. „Asi to má svůj hlubší význam, ten tady ale nechci rozebírat. Líbí se mi i to, jak to vypadá napsané. Poslední dobou ale uvažuju, že bych si nick změnil, uvidíme,“ přemýšlí.
Vztah mezi Bloodflowem a hudbou se rodil již na základní škole. „Začal jsem už kolem první třídy, kdy jsem chodil do sboru. Už v té době mě to moc bavilo. Nebylo to vůbec tak, že by mě tam rodiče museli nutit chodit,“ vypráví. Co se ale hudebních nástrojů týče, tam to nikdy hitparáda úplně nebyla. „Jako menší jsem pár let hrál na zobcovou flétnu, ale myslím, že to na základní škole prakticky každý,“ usuzuje.
Ve sboru vydržel až do konce základní školy. Na gymnáziu se chtěl ale posunout a vyzkoušet sólový zpěv, a proto absolvoval i konkurz na zpěváka do punk-rockové kapely.
„Byl to ale průser,“ svěřuje se. „Jsem odjakživa dost stydlivý člověk a ta tréma na mě byla moc. Jak jsem se najednou nemohl schovat mezi ostatní hlasy a lidi, tak jsem se na to vykašlal,“ přiznává rychlý konec pěvecké kariéry. Jak to ale bývá, něco končí a něco zase začíná. Někdy v této době totiž začal experimentovat s produkcí.
Být jako Skrillex a hrát na Tomorrowlandu
Naše cesty obvykle vedou různými směry a často se stává, že ne vždy nás naše vize zavede tam, kam původně chceme. Vojta si v patnácti letech poprvé stáhl program VirtualDJ s tím, že si jednou vydláždí cestu na Tomorrowland podobně, jako si to například myslel náš lednový host FRESH RAPu Cédric. Bloodflow se tehdy zhlížel ve Skrillexovi.
„Ve VirtualDJ jsem pak míchal dohromady Eminema s dubstepem a považoval to za peak music production,“ směje se, když vzpomíná na své začátky. Elektronická taneční hudba jej však po čase pustila a on se přeorientoval na rap. „Stáhl jsem si FL Studio, kde jsem začal experimentovat s beaty. A upřímně, moc mi to nešlo. V té době nebyly nikde tutoriály na beaty, kterejch je teď všude mraky,“ připomíná s malým přiznáním, že možná akorát tutoriály neuměl najít.
Ať tak či tak, brněnský producent se ve Fruity Loops začal učit sám. Nebylo to ale nic jednoduchého. „Dost mě vysvobodilo, když jsem se seznámil s kamarádem, co mi ukázal Ableton. Shout-out DJ Bingo,“ vděčně vzpomíná na DAW, které je pro něj momentálně pracovní plochou.
„Byl to pro mě takovej odrazovej můstek k tomu se do toho pořádně opřít. Navíc jsme se ve stejné době poznali s Indigem, který zrovna začínal vydávat svoje první věci, tak jsme to dali dohromady,“ uvádí souvislosti.
Ableton gang
Hned se nám nabídla otázka na produkční proces. „Sednu ke kompu a dělám beats,“ nejprve odlehčuje Bloodflow s úsměvem, načež vzápětí přibližuje poměrně složitý proces. „Hele, já mám potřebu si věci dost plánovat, takže už na začátku týdne vím, že třeba určitý den budu mít čas na to produkovat,“ začíná logistikou. Nálada je pro něj také důležitá. Dalším aspektem inspirace je u něj také oblíbená hudba nebo producenti, které sleduje na YouTube.
„Často se mi stává, že to mám naplánované, ale cítím, že na to vůbec nemám vibe a vykašlu se na to. Naopak relativně stejně často se mi stává, že mám masivní nával inspirace, sednu si k tomu a jsem zoned-out třeba 4 hodiny v kuse, přestože bych měl zrovna dělat něco jiného,“ popisuje svou produkční prokrastinaci.
Druhým způsobem jsou session s inteprety. „Neskutečně mě to baví, pokud se povedou,“ říká. „Uděláš věc s interpretem přímo na míru. Navíc rovnou dokážeš říct, jestli ho ta věc baví nebo ne. Na místě poté můžeš předělávat beat podle jeho představ. Také se to dá udělat tak, že proběhne jenom načrtnutí základu toho beatu, který se později dodělá do finální podoby,“ dodává.
Výsledek? U Bloodflowa, alespoň z našeho pohledu, instrumental s moody zasněným vibem. „Přesně, jak říkáš. Můj vibe je vesměs melancho a dreamy. V tom se cítím nejkomfortněji a mám často problém z toho vybočit,“ přiznává Vojta. „Poslední dobou se ale aspoň trochu pushuju a dost experimentuju třeba s drillem, dark R&B beaty nebo housem,“ potvrzuje například posledním releasem Indiga s názvem Bez tebe.
Základy jsou fajn, ale všechno se dá naučit, věří Bloodflow
Co je tedy potřeba k tomu, aby člověk mohl jako producent v dohledné době pracovat na tracích s nejznámějšími jmény tuzemské scény? Kromě píle je to hlavně vystavování se hudbě každý den.
„Hudební základ je fajn, ale určitě to jde i bez něj, pokud máš základem na mysli nějaký skill,“ říká Bloodflow, který sám ovládá piano, ale rád by jej vypiloval na něco víc než absolutní základy. Tato dovednost se hodí na vymýšlení melodií, což je prý jeho nejoblíbenější část tvorby. V budoucnu by mu k tomu mohla pomoci i kytara, kterou by si rád osvojil. Ale zpět k produkci.
Vojta věří, že se dá naučit všechno, pokud se tomu člověk dostatečně věnuje. „I poslech ti dá hrozně moc. V tracku například uslyšíš nějaký prvek nebo effect a začne tě zajímat, jak to ten producent udělal. Pak to zkoušíš sám replikovat,“ představuje tvůrčí postup.
„Díky tomu si najdeš nějaký svůj subžánr, ve kterým se chceš svými beaty pohybovat. Navíc ti to dodává ten drive. Posloucháš tracky se skvělými beats a říkáš si, ty vole, takhle bych chtěl taky jednou produkovat,“ osvětluje, která technika mu pomohla k produkování nejvíc. Bloodflow se věnuje také DJingu, jak vlastně původně zamýšlel, sám se ale mnohem lépe cítí ve studiu. „Tréma je fakt můj největší nepřítel. Navíc teď skoro nepiju alkohol, takže bych řekl, že je to teď ještě horší než dřív, když jsem hrával drunk af,“ vyhodnocuje situaci.
Když už tedy mluvíme o produkování jako celku, zajímal nás také Bloodflowův názor na pozici producentů v českém hip hopu. Podle něj je to téma na samostatný článek.
„Myslím si, že se prostě jen změnila doba. Na beaty se teď hodně nahlíží jako na produkt, který ty, jako producent, nabízíš. Pokud máš kvalitní produkt a interpret si vybere, dostaneš za něj peníze, anebo vzácněji procenta z distribucí. That’s it,“ zmiňuje.
„Dostaneš credits pod klipem a v informacích o skladbě, případně na coveru CDčka. Podle mě je to naprosto fér. Pokud chceš být víc vidět a fungovat třeba i jako interpret, tak jsou určitě taky cesty. Kvalitní producer tag, socials, producentská deska, networking a podobně,“ myslí si.
Miliony views z beatpacku, hudba, preference
Bloodflow svou vášeň přetavil ve členství v brněnském Mike Roft Records, kde se již stihl poměrně výrazně zapsat. Mezi skupinu, pod taktovku Davida Kopeckého, jej dostalo údajně EP Tarot Pt. 1, které dali dohromady s Indigem. Od té doby spolupráce jenom kvetou.
Již jsme zmínili Calina, který v jeho instrumentálech našel zvláštní zalíbení, z nějž vznikl Asgard s hostovačkami od Bena Cristovaa, KOJOa a Steina27, Sangrie, kde hostoval i Viktor Sheen. A mluvíme-li o Sheenovi, jeho poslední deska Příběhy a sny také nese Vojtovu stopu v tracích Co lidi udělaj nebo Baby Shark s Robinem Zootem. Za výběrem beatů musela být spousta práce, sessions, mysleli jsme si.
Nakonec jsme ale zjistili, že to byl obyčejný výběr z beatpacků. „Z větší části. Obrovský dík D.Kopovi, který za to může,“ poděkoval producent, pro nějž je prozatímním největším úspěchem právě spoluúčast na albech domácích hvězd společně s EP s Indigem.
Člověk by čekal, že nejsignifikantnějším songem pro něj bude proto nějaká „milionovka“. Pravda je však jinde. Bloodflow má nejradši track Včera je dávno s Indigem. „Miluju ten beat a vibe toho tracku celkově,“ říká milovník wave music. Je evidentní, že vliv jiných žánrů u něj funguje. „Obecně poslouchám mimo rap hodně melancholické věci. Jinak si docela jedu i pop,“ dodává.
Následně jsme Vojtu, jehož producentským vzorem, pokud by musel vybrat jednoho člověka, je Cxdy z Internet Money, vystavili klasickým obligátním otázkám. Zeptali jsme se jej na nejžhavější rapový talent. „Musím se přiznat, že už se poslední dobou orientuju v mladé české scéně míň a míň,“ říká. „Ale z toho, co je v mé bublině, to jsou určitě magorz z Butterclubu, Metyou a můj bráška Dreamdivenboy,“ uvádí.
Za nejlepšího producenta má zase Voodoo808. „Jeho game je neskutečná. Rodina, beats, vlastní tracky, Space Love, merch... Mega cením,“ neskrývá respekt.
Zbývá proto zjistit, co se bude dít dál. „Měli jsme s Indigem v plánu dělat druhý part k Tarotu, z toho ale z více důvodů sešlo. Tracky z toho EP budou vycházet, jen ne jako ucelený projekt,“ upozorňuje všechny, které Tarot Pt. 1 oslovil. „Do budoucna si hodně hraju s myšlenkou producentského alba/EP. Teď jsem odehrál set na pár zastávkách klukům na tour plus set na Turbu v Brně, ale momentálně nic naplánovaného nemám,“ dodává.
Bloodflow momentálně doufá, že hudba postupem času naplní celou jeho kariérní část života. „Mám stejný sen jako asi většina producentů – živit se hudbou naplno. K tomu mám ale ještě dlouhou cestu,“ uvádí i přes nesporné frčky. A čtenářům vzkazuje: „Listen to music & stay safe!“