Ženám hrozí téměř dvakrát větší riziko, že po nehodě zůstanou uvězněny ve vozidle.
Ženy jsou při autonehodách častěji vážně zraněny, protože figuríny pro crash testy jsou modelovány podle „průměrného muže“, jehož tělesné proporce se liší od té „průměrné ženské“, upozorňuje ve své knize Invisible Women britská autorka Caroline Criado Perez. Její práce zaujala konzultanta urgentní medicíny v University Hospitals Plymouth Tima Nutbeama, který se pustil do první rozsáhlé studie ve Velké Británii porovnávající rozdíly mezi pohlavími ve způsobech zranění a pravděpodobnosti uvíznutí po nárazu.
Z údajů vyplývá, že ženy jsou téměř dvakrát častěji než muži uvězněny v motorovém vozidle po nehodě a že se u nich liší i způsob zranění. Výsledky studie, která byla publikovaná v odborném časopise BMJ Open, by mohly pomoci výrobcům vozidel zlepšit konstrukci a bezpečnostní prvky automobilů, aby se snížila míra zranění u obou pohlaví. Rovněž upozorňuje na nutnost zahrnutí biologicky přesnějších figurín pro crash testy.
Vědci zkoumali 70 027 pacientů přijatých do velkých traumatologických center ve Spojeném království v období od ledna 2012 do prosince 2019. Ačkoli se muži častěji stávali účastníky vážných nehod a byli hospitalizováni, 16 % žen uvízlo ve vraku, zatímco u mužů to bylo pouze 9 %. Ženy také utrpěly více poranění kyčlí a páteře, zatímco muži více poranění hlavy, obličeje, hrudníku a končetin.
„Uvíznutí ženy ve vozidle není stejné jako uvíznutí muže,“ uvedla pro The Guardian anestezioložka Lauren Weekes, která se na studii také podílela.
Figuríny pro crash testy připomínají spíše dívku před pubertou
Svůj podíl na tom mohou mít i rozdílné způsoby řízení mužů a žen, kdy muži častěji sedí na místě řidiče než ženy, a proto je u nich větší pravděpodobnost zranění nárazem do volantu nebo do airbagu. Pokud řídí ženy, mají také tendenci mít své sedadlo umístěné blíže k volantu. Do hry ovšem pravděpodobně vstupují i rozdíly v tělesných proporcích.
„Ženská pánev je i po korekci na výšku a hmotnost mnohem širší než mužská, takže figuríny používané při crash testech k simulaci nehod odpovídají spíše dvanáctileté dívce před pubertou než dospělé ženě. Crash testy jsou standardizované, a proto by údaje z nich měly být schopny chránit muže i ženy stejně,“ dodala Weekes.
Criado Perez doufá, že studie vytvoří tlak na regulační orgány, aby se touto problematikou vážně zabývaly. „EU v současné době zavádí novou legislativu, která poprvé stanoví, že ženy v autě musí být chráněny stejně jako muži,“ uvedla pro server The Guardian.