14. června 2022 12:00
Čas čtení 5:57
Radim Šlechta

Proč nekorektní nemusí za každou cenu znamenat vtipné (Recenze)

Zdroj: Filmové studio Dolní Vítkovice
FILMY A SERIÁLY ČESKÉ FILMY PETR ČTVRTNÍČEK PETR KOLEČKO

Liga mužské moudrosti se brání údajné cancel culture nekorektním humorem. Ten má ve společnosti své místo, musí ale kritizovat skutečné problémy a lidi u moci. Pokud drsný humor není založen na pravdě a pochopení, začne skřípat.

Proti politické korektnosti je potřeba bojovat. A jak jinak než absolutní nekorektností v podobě humoru. Černého, sprostého a takového, který se bude strefovat do každého bez rozdílu rasy, genderu, náboženského vyznání nebo sexuální orientace. Na českém YouTube se na podzim objevil nový seriál z dílny Vladimíra Skórky a Petra Kolečka Liga mužské moudrosti. Po pilotní epizodě se tvůrcům podařilo vybrat peníze na realizaci druhého dílu a pokrýt většinu nákladů na díl třetí.

Jak jsem nastínil na začátku a jak sami tvůrci řekli v rozhovoru pro DVTV, kromě cíle pobavit se snaží internetový seriál vymezit proti proudům politické korektnosti a ukázat světu, že v Česku gender, feminismus ani výslovný souhlas s pohlavním stykem nechceme. Bavič, tvůrce, scenárista i režisér je navíc umělec a jako takový má tvořit svobodně a bez cenzury. Otázkou ale je, jestli se umělci nemají čas od času zamyslet nad tím, jak jejich satirické dílo odráží skutečný svět a jaký dopad na životy lidí může mít.

Liga mužské moudrosti se vymezuje proti kampani #MeToo a naznačuje, že některé případy znásilnění mohou být jen snahou zhrzených žen o pomstu zlým mužům. Ústřední zápletka pořadu je právě sexuální násilí mezi manžely. Až na to, že není.

Muži před soudem

Tonda, hlavní postava v podání Jiřího Langmajera, urazí svou manželku Marcelu (Evu Leinweberovou), když jí v opilosti řekne, že je tlustá a vypadá jako hroch. Jako správná žena se Leinweberová pod nátlakem „zlé woke ženy“ Strakové (Pavla Dostálová) rozhodne, že na svého manžela podá trestní oznámení za znásilnění. Problémy jsou dva. Sama neví, jestli incident nahlásit chce, a netuší ani, jestli ke znásilnění došlo. Byly dožínky a každý z manželů měl už svoje vypito. I přesto se ale v druhém díle případ dostává k soudu.

Liga mužské moudrosti
Zdroj: Filmové studio Dolní Vítkovice

Tam se jej na základě experimentu soudní unie chopilo nebinární soudče Jardo Dřevo v podání Petra Čtvrtníčka. Vyšší orgány totiž rozhodly, že kvůli spravedlivějšímu procesu je třeba na spory mezi mužem a ženou najímat nebinární soudce. Spor mezi Langmajerem a Leinweberovou je ale obzvlášť delikátní a Jardo usoudí, že by se mělo jet podívat do města na Ostravsku a zjistit, jaké společenské poměry v něm panují.

Setkává se se skupinou chlapů v hospodě, po několika panácích rumu mu „najede tesťáček“ a přizná, že je v kauze spíš na straně Langmajera, ale musí být nestranné. Poslední den soudu narušuje karikatura kněze, který před soudem hřímá o zkáze, nebinární lidi označí za přívržence satana a aby ukázal, k jakým hříchům na světě dochází, přivede k soudu obyvatele vesnice, který prochází tranzicí. Jardo se příliš nezalekne, jednání odročí a fanatickému faráři vezme vítr z plachet slovy: „Ten váš Pán Bůh je chlap, nebo ženská? Ani tak, ani tak, že? Mezi náma, v Orlové teď otvírají nový LGBT+− klub. Tam je to boží!“

Je nekorektní humor špatně?

Debata o svobodném projevu je nejen v České republice na stole už poměrně dlouho. Převážně tvůrci komediálního obsahu se bouří, že jsou jakousi vyšší mocí cenzurováni a nemohou už si dělat tak neomezenou legraci jako dřív. „Česká soda by už v dnešní době neprošla,“ ozývá se často ze strany kritiků korektního humoru.

Háček je v tom, že žádná vyšší moc, která by chtěla lidi cenzurovat, neexistuje. Kapely nemají přehrávky před komisí, filmy neprochází žádným ideologickým rozborem. Studia a televize si určují, co chtějí natáčet podle své cílové skupiny, a je možné, že méně korektní pořad nevezmou kvůli tomu, že by se nesetkal s úspěchem. Jediným orgánem, který zmíněnou cenzuru určuje, je tedy divácké pole. O tom svědčí i fakt, že druhý díl Ligy mužské moudrosti na YouTube vůbec je, umístil se v trendech a na kontě má necelých 400 tisíc zhlédnutí.

Nekorektní humor, který si utahuje z různých rasových stereotypů, genderového spektra nebo korektnosti jako takové, navíc v popkultuře nechybí. Oblíbené seriály jako South Park, Family Guy, Rick a Morty, BoJack Horseman nebo v minulosti také třeba The Office střílí do všech skupin bez rozdílu a jejich tvůrcům je jedno, koho jejich vtip zasáhne. Mnoho lidí proti jejich nekorektnímu humoru nebouří. A proč by také měli? Vždyť je to JENOM vtip.

Proč tedy tuzemští tvůrci musí svůj pořad obhajovat a donkichotsky bojovat proti cancel culture a cenzuře? Proč se část tvorby (nejen) Petra Kolečka potýká více než například Ricky Gervais s kritikou progresivně smýšlejících lidí?

Liga mužské moudrosti
Zdroj: Filmové studio Dolní Vítkovice

Hlavním rozdílem mezi ohroženým českým humorem a zahraniční tvorbou tkví v tom, že tvůrci výše zmiňovaných a dalších seriálů ví. Ví, v čem spočívá nebinarita, feminismus, rasové problémy nebo problematika znásilnění. Ví, že menšina případů znásilněných žen se dočká zadostiučinění a jak přibližně probíhá změna pohlaví.

Právě v nevědomosti (nebo v tom, že své poznatky část tvůrců –⁠ Kolečka a Skórku nevyjímaje –⁠ ignoruje) tkví hlavní problém celého seriálu. Ten by mohl být vtipně provokativní a nekorektní, ale je redukován na prvoplánové stereotypy typu: všichni nebinární lidé o sobě mluví ve středním rodě, gender střídají podle toho, jak jim najíždí tesťáček, nosí řetěz okolo krku a někde v sobě beztak určitě skrývají své biologické pohlaví. Vtipy v seriálu podobně naráží i ve chvíli, když si dělají legraci z výslovného souhlasu k pohlavnímu styku. Ve chvíli, kdy Straková říká Stanovi: „Pojď šuk*t,“ si muž před sexem ještě výslovný souhlas nahrává a domáhá se ho za použití zvláštní právnické hatmatilky. Jindy se do historických fotek zase zpětně dokresluje jediný romský obyvatel obce, aby se dosáhlo větší rasové rovnosti.

Podobné problémy měl například už seriál Most!, kde Kolečko vykresloval postavu Pavla/Dáši (skvěle zahranou Erikou Stárkovou), která prošla přeměnou z muže na ženu. I tam tvůrci narazili na limity svých znalostí. Začínaly už třeba jménem postavy, které si trans člověk nemůže ze 100 % zvolit, dokud nepodstoupí sterilizaci.

Pochopit určité skupiny lidí přitom Kolečko dokáže. Podíváme-li se na Okresní přebor, je vidět, že se tvůrci s vesnickými fotbalisty někdy v životě setkali. Všechny postavy byly plastické a uvěřitelné. Měly motivaci chovat se tak, jak se chovaly, a problémy řešily cestou, kterou jsme jim věřili. Proto se také seriál dočkal pozitivních ohlasů a fotbaloví hráči podobně vysokých soutěží se smáli a nenadávali. Dokázali se totiž s postavami ztotožnit. Stejně tak si ze sebe dokážou udělat legraci homosexuálové, trans lidé nebo nebinární osoby. Pokud z nich někdo nedělá karikatury.

Zaseknutí v devadesátkách

Liga mužské moudrosti se svým humorem zasekla někde v devadesátých letech (a dříve), kdy se hranice korektnosti hledala. Stereotypy v popkultuře byly běžné a příliš se neřešilo, proč jsou gangsteři vždy černoši, Asiati jsou technicky nadaní a jediná superschopnost žen byla svádění mužů.

Hodně tvorby z minulých let by s dnešní optikou, ale hlavně s dnešními poznatky pravděpodobně nevzniklo. Ne proto, že by tvůrce někdo cenzuroval, ale kvůli tomu, že uvěřitelnost příběhu by se pohybovala na bodu mrazu. Abych byl spravedlivý, je nutné zmínit, že stereotypy se někdy stále objevují a cesta za rovností a uvěřitelností ještě není u konce, určité pokroky ale existují.

Karikatury už nevznikají z určitých důvodů

Ruku v ruce s rostoucím společenským poznáním jdou i jasné důvody, proč se karikatury netvoří. V minulosti se tvořily až dost a jediné, co přinesly, byla nenávist. Ať už se bavíme o novinových karikaturách Židů z první poloviny dvacátého století, černoších s nafouknutými rty, Hispáncích zobrazovaných pod vlivem drog a nebo „zženštilých“ homosexuálech.

Liga mužské moudrosti uvažuje podobným způsobem. Najdeme určité skupiny lidí, kteří se liší od většiny, vytáhneme z nich „nejzvláštnější“ zástupce, jejich vlastnosti znásobíme a postava je na světě.

K velkému překvapení všech ale nebinární lidé zpravidla nemusí nosit nápadné řetězy okolo krku, nemusí o sobě mluvit ve středním rodě a každý z nich je vrcholně individuální. Vymezují se proti černobílým genderovým konstrukcím, protože se v nich necítí dobře. Feministky zase nejsou zhrzené čarodějnice nesnášející muže a progresivně smýšlející lidé se neohánějí definicemi z Wikipedie, když chtějí určitou problematiku vysvětlit.

Liga mužské moudrosti
Zdroj: Filmové studio Dolní Vítkovice

Na druhé straně nefungují ani stereotypy mužů, kteří vždy drží při sobě, bagatelizují sexuální obtěžování, nesdílí emoce a jakýkoliv náznak politické korektnosti zametají pod koberec. Bohužel, podobně vykreslené postavy a příběhy nás vzdalují od tolerance a od toho, abychom žili ve světě, kde si lidé ze sebe dělají legraci, aniž by vycházeli z plytkých předsudků.

Co na to „nekorektní“ obecenstvo?

Skutečnost, že i nekorektnost má svá pravidla a že ne všechno nekorektní musí být zákonitě i vtipné, podporují také některé komentáře cílové skupiny. Seriál podle některých z nich představuje manifest anti-woke ideologie, který jako by dokonce znevažoval argumenty, jež skupina má.

Důvod je jasný. Postavy si protiřečí často i v rámci jedné věty, jednou se zachovají logicky, později zcela nelogicky a i největšímu odpůrci korektnosti a rovnosti dojde, že takto by svět nevypadal ani v momentě, kdy by se ze dne na den uzákonilo vše, za co lidé demonstrují.

A to je trochu škoda. Nekorektního humoru a kvalitní satiry je na české scéně zoufale málo. Na seriál, který by odrážel současnou společnost, si ještě musíme počkat. O to smutnější je, že Kolečko i Skórka by podobné dílo s trochou rešerše a pochopení vytvořit dokázali. Liga mužské moudrosti ale takovým dílem není. Jediné, co se tvůrcům daří, je tedy pomyslné rozšiřování propasti mezi názorovými skupinami, které sem a tam naboří hezky napsaná hláška.