Utrácíme méně než lidé ze Slovenska a Chorvatsko už není naše nejoblíbenější destinace.
O Češích a Češkách na dovolené koluje spousta vtipů. Internet je plný memes zmiňujících Chorvatsko, řízky, ponožky v sandálech nebo ručníkové bandity*banditky, kteří neváhají vstát před šestou ranní, aby si na pláži zabrali lehátko, i když se pak u něj celý den neukážou.
Zvyklosti cestujících Čechů a Češek se však v průběhu let přirozeně proměňují, což ukázal i průzkum společnosti Visa. Pojď se podívat, jaké typy lidí můžeš na dovolené potkat nebo kolik tam utratí peněz.
Jezdíme po Česku i za hranice
Češi a Češky rádi cestují do zahraničí, ale i po Česku. Letos se 61 % lidí plánuje pohybovat v tuzemsku a 52 % lidí vyráží za hranice. Nejčastěji jezdíme na dvě dovolené ročně (32 %), ale najdou se i takoví, kteří během roku vycestují i pětkrát a více (12 %).
Hlavní důvod, proč Češi a Češky na dovolenou vyráží, je pochopitelně relaxace. Hodně lidí ale láká také poznávat nové památky a kulturu nebo cíleně jezdí na dovolené spojené s aktivním pohybem.

Chorvatsko už není nejoblíbenější destinace
Ale je hned na druhém místě. Předběhla ho Itálie, kterou si momentálně oblíbila čtvrtina Čechů a Češek. Rádi jezdí také do Řecka, Polska a na Slovensko. Při vybírání cílové destinace dají lidé v Česku nejvíce na doporučení přátel a rodiny. Informace čerpají také z cestovatelských webů a brožur cestovních kanceláří. Sociální sítě slouží jako inspirace 30 % lidí a 17 % z nich sleduje cestovatelské vlogy na YouTube a dalších platformách.

Češi a Češky na dovolených šetří
Girl Math na české dovolenkáře a dovolenkářky neplatí. Průměrná částka, kterou na dovolené utratí, je 21 tisíc korun. Pro porovnání, Poláci a Polky nechávají na dovolených průměrně 25 tisíc korun a Slováci a Slovenky 22 tisíc korun. Zajímavé je, že 84 % lidí uvedlo, že své výdaje neupraví, aby se přizpůsobili spolucestujícím, tedy že nepřekročí svůj budget jen proto, že jejich spolucestující více rozhazuje.
Více než třetina Čechů a Češek si útratu plánuje dopředu a 88 % z nich plán dodrží. Co by však ocenili, jsou nabídky od bank na výhodnější ceny služeb.

Češi a Češky na cestách platí hlavně kartou nebo digitální peněženkou. Mezi hlavní výhody tohoto druhu placení uvedli pohodlí, rychlost a bezpečí – nehrozí jim, že ztratí hotovost. Zmíněný způsob plateb plánují na dovolené využít čtyři z pěti dotázaných.
„Naše studie ukazuje, že Češi jsou při cestách do zahraničí velmi praktičtí, ale také očekávají, že banky jim nabídnou řešení, která zlepší jejich cestovní zážitky, a jsou ochotni za ně zaplatit. Takový přístup ukazuje, jak důležité je průběžně sledovat potřeby zákazníků, aby bylo možné usnadnit jim jak každodenní život, tak i dovolené. Proto Visa nejenže přináší každý den i během svátků plynulejší, bezpečnější a pohodlnější platební služby, ale také spolupracuje s bankami, aby zákazníkům poskytovala specializované produkty a služby zaměřené na cestování a nabídla jim podporu a výhody během domácích i zahraničních cest. Mezi ně patří slevy nebo flexibilnější kontrola výdajů,“ říká Marcel Gajdoš, generální ředitel Visa pro Česko, Maďarsko a Slovensko.

S platebními kartami Visa můžeš rychle a bezpečně platit u více než 150 milionů obchodníků ve více než 200 zemích a teritoriích a více než 180 měnách.
Typy Čechů a Češek na dovolené
Uvedený průzkum také prozradil, že čeští dovolenkáři a české dovolenkářky vykazují chování a zvyklosti, podle kterých je můžeme rozdělit do čtyř skupin:
- 🎒 Hledači*hledačky zkušeností: Na dovolené chtějí poznávat a zažívat nové věci. Nebojí se vystoupit z komfortní zóny.
- 🧭 Navigátoři*navigátorky: Rádi se ujímají plánování a organizují program pro sebe i své blízké.
- 💸 Lovci*lovkyně slev: Hledají neodolatelné cenové nabídky. Právě výhodná nabídka v jejich případě nakonec často rozhoduje o cílové destinaci.
- 🤳Tvůrci*tvůrkyně obsahu: Hlásí se k životnímu stylu influencerů*influencerek. Na sociálních sítích sdílejí obsah z trendy míst.
O průzkumu: Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2025 zahrnovala následující země: Bulharsko, Chorvatsko, Česko, Maďarsko, Polsko, Rumunsko a Slovensko. Byla realizována výzkumnou agenturou GfK – členem skupiny NIQ – v březnu 2025 na reprezentativním vzorku 1 000 respondentů*respondentek (ve věku 18–65 let) v každé z těchto zemí.