Předního českého závodníka v současné době soutěžícího ve formuli 2 Romana Staňka jistě většina nadšenců bude znát, ve formuli 4 má ovšem Česká republika další mladý talent. Je jím 17letý Jan Koller.
Mladík s fotbalovým jménem se letos dostal do pozornosti médií, když nastoupil do italské F4 za elitní tým US Racing. Ten mimochodem vede Ralf Schumacher, bratr slavnějšího Michaela a rovněž sám bývalý jezdec F1. Za US Racing loni získal Australan Jack Beeton titul vicemistra v italském šampionátu F4.
Jan Koller nebude prvním Čechem, který bude hájit barvy této stáje. V minulosti za ni jezdili Tom Beckhäuser, Petr Ptáček a právě současný nejznámější český jezdec F2 Roman Staněk. Ten s týmem dosáhl největších úspěchů a právě v jeho šlépějích by chtěl kráčet i Honza. My měli šanci mu položit v nabité sezóně několik otázek týkajících se nejen jeho začátků, ale například i dramatických momentů ze závodů.
Jak ses vůbec dostal k závodění? Vedl tě k tomu někdo z rodiny?
Závodit jsem začal ve svých 11 letech na motokárách. Ke závodění jsem se dostal přes svého tátu, který dříve jezdil závody na okruzích. Od mala mě vedl přes motokáry až po formule.

Jak bys popsal svůj styl jízdy? Na čem chceš ještě zapracovat?
Myslím, že na trati jsem chytrý. Více mi sedí závody než kvalifikace, protože v kvalifikaci je to vše o jednom kole, a to mi dělá největší potíže.
Co pro tebe znamená vítězství – je to jen první místo, nebo i dobře zajetý závod?
Víc než vítězství je pro mě důležité stále se zlepšovat a každý závod dokončit jak nejlépe dokážu. Největší radost mi udělá vidět moje mechaniky, když se radují po dobře odjetém závodě.
Máš nějaký svůj rituál před závodem, bez kterého bys nevyjel?
Vždycky před jízdou dělám krátkou rozcvičku a u toho si pouštím do sluchátek hudbu. Víc než samotná rozcvička je pro mě důležitá právě hudba, která mi pomáhá se uklidnit a soustředit. Poslouchám převážně jen českou hudbu, rád si pouštím Niktenda, ale občas tam dám i Jelena nebo Kabáty.

Jak vypadá tvoje příprava na závodní víkend – fyzicky i psychicky?
Vždycky před závodním víkendem jezdím doma na simulátoru trať, kde pojedu závod. I když závody začínají až v pátek, já musím být na trati už o den dřív, abychom stihli s mým závodním inženýrem projít pěšky celou trať a podívali se na onboardy z minulých závodů.
Jak důležitá je pro tebe koncentrace a jak si ji během závodu udržuješ?
Soustředit se celý půlhodinový závod není vůbec jednoduché, občas se mi stane, že se začnu soustředit trošku na něco jiného a začnu dělat chyby.
Vnímáš během jízdy i detaily jako počasí, taktiku soupeřů nebo třeba pokyny týmu?
V helmě mám zabudovanou obousměrnou vysílačku. Snažím se říkat svému inženýrovi všechno, čeho si všimnu. On mi zas dává informace o tom, jak mám upravit nastavení brzd a dalších věcí. Asi nejdůležitější je pro mě sledovat stav mých pneumatik.
Jak vycházíš s mechaniky a inženýry? Mluvíš s nimi hodně o nastavení auta?
Mám tři mechaniky a jednoho závodního inženýra. O nastavení formule rozhoduje závodní inženýr. Po každé jízdě máme meeting, kde se díváme na data a probíráme, jak se formule chovala v různých typech zatáček a co bychom mohli změnit na nastavení.

Kdybys mohl na F4 něco změnit, co by to bylo?
Rád bych si někdy zajel noční závod, jak to jezdí například formule 1.
V jakém autě se ti zatím jezdilo nejlíp – a proč právě v něm?
Zkusil jsem si jízdu v GT4, ale pro mě jsou formule nejvíc. Jsou mnohem rychlejší v zatáčkách, lehké, takže můžou pozdě brzdit, a hlavně ten pocit otevřeného kokpitu tomu přidává nejvíc.
Který okruh ti zatím sednul nejvíc a co na něm bylo speciálního?
Nejradši mám italskou Imolu. Je to pro mě nejnáročnější trať v Itálii. Mezi zatáčkami tam jsou velká převýšení a celá trať je hodně úzká.

Zažil jsi na trati nějaký krizový moment, který tě posunul dál?
Jednou ještě v motokárách se mi při jízdě v rychlé zatáčce ulomilo zavěšení předního kola a naboural jsem do bariér. Až na pár modřin jsem odešel v pořádku, což mi přišlo skoro neuvěřitelné. Dost to změnilo můj pohled na to, jak nebezpečné závodění je.
Kam bys to chtěl dotáhnout? Je v plánu F3, F2 nebo Formule 1?
Chci to dotáhnout, co nejdál to půjde. První krok je dobrý výsledek v F4.
Jak zvládáš skloubit závodění se školou nebo osobním životem?
Na střední škole mám kvůli závodům individuální studijní plán, ale musím všechno doplňovat.
Máš nějaký závodní vzor, kterým ses inspiroval? Jaký je tvůj oblíbený tým v F1?
Jako malý kluk jsem sledoval českého závodníka Romana Staňka, když byl ve formuli 4. Dnes jezdí ve Formuli 2 a držím mu palce, aby to dotáhl do Formule 1.
Ve Formuli 1 fandím Ferrari.
Co bys poradil klukům nebo holkám, kteří sní o kariéře závodníka?
Začít co nejdřív to jde s motokárami, všichni závodníci Formule 1 tak začínali.
Co tě v motorsportu v poslední době nejvíc překvapilo?
Překvapuje mě, jak se poslední dobou zvedla popularita F1 celkově, a hlavně v USA. A taky to, že 5 pilotů formule 2 se tenhle rok dostalo do F1. To je nejvíc za spoustu let.